اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید سران اتحادیه اوراسیا بر تقویت روابط و همکاری‌ها

نشست سران کشورهای اتحادیه اوراسیا با حضور نخست وزیران روسیه، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس برگزار شد.

تأکید سران اتحادیه اوراسیا بر تقویت روابط و همکاری‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، امروز نشست سران کشورهای اتحادیه اوراسیا، با حضور نخست وزیران روسیه، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس برگزار شد.

«سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در نشست سران کشورهای اتحادیه اوراسیا تاکید کرد که کشورهای اتحادیه اروپا نه تنها از طریق مرزهای فیزیکی همسایه هستند بلکه، با پیوندهای دوستی، تجربه قرن‌ها همزیستی، وحدت منافع اقتصادی ، سیاسی ، زیست محیطی و جمعیتی متحد شده‌‌اند.

وی افزود: قابل توجه است که نشست ما در آستانه سی امین سالگرد استقلال جمهوری قرقیزستان برگزار می‌شود. من ایمان دارم که نتایج این نشست به توسعه بیشتر همکاری‌ها کمک می‌کند و کارایی فعالیت‌های آن را افزایش خواهد داد.

جباراف تأکید کرد: قرقیزستان با توجه به اهمیت بسیار زیاد این ساختار در تعمیق همکاری همه جانبه بین کشورهای عضو، به توسعه بیشتر فرایندهای ادغام در فضای اتحادیه کمک خواهد کرد.

به گفته وی، از سال گذشته همه با بیماری همه گیر کروناویروس مواجه شدند که برای کل جهان غیرمنتظره بود، پیامدهای آن اثری ماندگار بر شیوه زندگی اجتماعی و اقتصادی کل جامعه و کاهش فعالیت‌های اقتصادی داشت، ولی  با این حال، همانطور که می‌بینید، همه کشورهای اتحادیه واکنش نشان دادند و حداکثر حمایت ممکن را از نظر کمک‌های بشردوستانه به یکدیگر ، سازماندهی «کریدورهای سبز» و تقویت امور «دیجیتالی» ارائه کردند.

رئیس دولت قرقیزستان بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم اقتصاد کشور تنها تا سال 2023 به سطح قبل از همه گیری خود برسد. تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 2021 با بهبود فعالیت‌های اقتصادی 3.8 درصد افزایش می‌یابد. پیش بینی می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی در سال‌های 2022-2023 تا 4.4 درصد افزایش و شرایط تجارت بهبود یابد.

جباراف به راه‌هایی توافق شده برای جلوگیری از کرونا و تامین مالی تولید واکسن در کشورهای  EAEU تاکید کرد.

وی همچنین به ضرورت تداوم اجرای مرحله‌ای و با کیفیت دستورالعمل‌های استراتژیک توسعه ادغام اقتصادی اوراسیا تا سال 2025 و تکمیل ایجاد بازار مشترک برای کالاها، خدمات، سرمایه و نیروی کار اشاره کرد. 

جباراف اظهار داشت که بهبود کارایی تنظیم بازار مشترک EAEU ؛ حرکت به سطح بهبود مقررات و مدیریت گمرک و همچنین ایجاد فضای دیجیتالی اتحادیه موجب توسعه برنامه‌های مشترک اولویت دار اقتصادی می‌شود.

وی افزود: توسعه برنامه‌های هدفمند باید همزمان با ایجاد ابزارهای جهانی و انعطاف پذیر برای حمایت از بخش‌های اقتصادی از سوی بانک توسعه اوراسیا، صندوق ثبات و توسعه اوراسیا و سایر موسسات مالی بین المللی باشد.

رئیس دولت قرقیزستان خاطرنشان کرد در طول دوره عملکرد اتحادیه، چشم‌انداز مثبتی با هدف ایجاد بازارهای مشترک و تعمیق ادغام اوراسیایی به دست آمده است. این دستاوردها شامل امضای قرارداد بازنشستگی، راه اندازی پروژه‌های بدون مرز و سفر بدون کووید و همچنین تصویب سند مسیرهای اصلی سیاست صنعتی EAEU تا سال 2025 است که به موجب آن اولویت‌های اصلی با در نظر گرفتن استانداردهای تغییر یافته در تولید صنعتی جهانی و همکاری صنعتی تعدیل شد.

در پایان رئیس جمهور قرقیزستان بر لزوم افزایش پتانسیل هر یک از کشورهای عضو اتحادیه، ایجاد زنجیره‌های تولید و افزایش پتانسیل صادراتی تأکید کرد.

 به نوبه خود ، روسای دولت ها بر آمادگی خود برای تقویت تعامل در توسعه بیشتر فرایندهای ادغام، ایجاد همکاری تجاری و اقتصادی و ادامه تعامل فعال در مورد سایر مسائل مهم اتحادیه تاکید کردند.
انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول