اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روسیه: حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی را نمی‌پذیریم

معاون وزیر امور خارجه روسیه هرگونه حضور نظامی واشنگتن در آسیای مرکزی را غیرقابل قبول خواند.

روسیه: حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی را نمی‌پذیریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سرگئی ریابکف» معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با «ویکتوریا تولاند» معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از مخالفت کشورش با حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی، خبر داد.

وی با اشاره به دیدار با همتای آمریکایی خود، گفت: ما تاکید می‌کنیم، هرگونه حضور نظامی آمریکا در کشورهای آسیای مرکزی را غیر قابل قبول می‌دانیم.

بنابر سخنان وی، در این دیدار مسائل افغانستان مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

گفتنی است که معاون وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا با هدف بررسی روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای و جهانی وارد «مسکو» پایتخت روسیه شده است.

در این دیدار، در مورد استفاده احتمالی پایگاه‌های نظامی روسیه در آسیای مرکزی، به ویژه در تاجیکستان و قرقیزستان، برای مدیریت مشترک اوضاع در افغانستان در ماه ژوئن صحبت شد.

بنابر گزارش «کامرسانت» در ماه ژوئن در جریان نشست ژنو «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا موضوع استفاده از پایگاه‌های خود در این دو کشورها را پیشنهاد کرده بود.

به ادعای منابع کامرسانت،  این امر به آمریکا و روسیه امکان تبادل اطلاعات را فراهم می‌کند.

در ماه ژوئیه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهور روسیه این اطلاعات را نه رد و نه تایید کرد.

بعدا، در پایان ماه سپتامبر، روزنامه «وال استریت ژورنال» با استناد به منابع خود نوشت که ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و «والری گراسیم اف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در نشستی در فنلاند، احتمال استفاده از پایگاه‌های روسیه در آسیای مرکزی توسط ارتش آمریکا را بررسی کردند.

سپس، «لوید آستین» رئیس پنتاگون این را تایید و اظهار داشت که مسکو به آمریکا پیشنهاد کرد از پایگاه‌های خود در آسیای مرکزی برای پاسخ به تهدیدات تروریستی پس از خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، استفاده کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول