اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

موقوفه‌ای به قدمت ۳ قرن در «طبس»

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس به قدیمی‌ترین موقوفه این شهرستان اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین و اولین وقف شهرستان طبس ۳ قرن قدمت دارد و آقای «لطفعلی نادمی» ۶۰ فنجان آب نهرین طبس را وقف عید قربان و غدیر کرده‌اند.

موقوفه‌ای به قدمت ۳ قرن در «طبس»

علی امینی‌نسب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، با اشاره به سنت حسنه وقف، اظهار داشت: در شهرستان طبس خیرین و واقفین بزرگی از گذشته تاکنون داشته‌ایم که با ایثار و گذشت از اموال خود در راستای خدمت به دین و مردم گام‌های بزرگی برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه سمت و سوی نیات و کمک‌های مردمی باید به سمت وقف سوق داده شود، تصریح کرد: جهت‌دهی در اجرای نیات یکی از وظایف اوقاف است و باید نیازمندان و فقرا و رفع مشکلات مردم را بیشتر مدنظر قرار دهیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با تأکید بر اینکه تمام تلاشمان تقویت وقف‌ها، اجرای صحیح نیت واقفان و هدایت به سوی وقف‌های جدید است، مطرح کرد: براساس نیازسنجی‌های انجام شده توسط متخصصان و مشاوران مرتبط، این شهرستان ‌اکنون نیازمند وقف در زمینه‌های بهداشتی و درمانی، علمی و پژوهشی و تحصیل دانشجویان و طلاب است.

وجود ۵۳۵ موقوفه در طبس

امینی‌نسب از وجود ۵۳۵ موقوفه در شهرستان طبس خبر داد و مطرح کرد: از این تعداد ۳۷۵ موقوفه متصرفی است به این معنا که اداره آن برعهده اوقاف است و ۱۶۰ موقوفه دیگر غیرمتصرفی بوده و توسط متولی اداره می‌شود و اوقاف فقط بر اجرای صحیح نیات واقف نظارت دارد.

وی تعداد رقبات موقوفات را ۳ هزار و ۳۰۷ رقبه ذکر کرد و با بیان اینکه از این تعداد ۳ هزار و ۲۰۹ رقبه منفعتی و ۹۸ رقبه انتفاعی است، مطرح کرد: در سال جاری ۳ فقره وقف جدید به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در این شهرستان به ثبت رسیده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس به قدیمی‌ترین موقوفه این شهرستان اشاره کرد و گفت: قدیمی‌ترین و اولین وقف شهرستان طبس ۳ قرن قدمت دارد و آقای «لطفعلی نادمی» ۶۰ فنجان آب نهرین طبس را وقف عید قربان و غدیر کرده‌اند.

«امیرحسنخانی»؛ بزرگترین موقوفه

امینی‌نسب موقوفه «امیرحسنخانی» را بزرگترین موقوفه شهرستان دانست و گفت: این موقوفه توسط امیرحسنخانی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری به ثبت رسیده که دارای یک هزار و ۲۷۷ رقبه با ۵۱ نیت وقف شده در طبس، بشرویه، سرایان، خوسف، گناباد و شمیرانات است و حدود ۸۰ در صد درآمد آن‌ها طبق نیت واقف باید در طبس اجرای نیت شود.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: حراست و اجرای امینانه واقفان و مدیریت و تولیت بقاع متبرکه و امامزادگان دو رسالت مهم اوقاف و امور خیریه است و همچنین باید در مردم این اعتماد کامل را به وجود آورد که موقوفات درست طبق نظر واقفان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به مصرف می‌رسد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول