اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

آغاز فرآیند ثبت جهانی کاروانسراهای دوره‌های مختلف در ایران

رئیس میراث فرهنگی شهرستان رباط‌کریم گفت: با آغاز به کار کارشناسان ارزیاب یونسکو از شهرستان رباط‌کریم، کاروانسراهای ایران در فرآیند ثبت جهانی قرار گرفتند.

آغاز فرآیند ثبت جهانی کاروانسراهای دوره‌های مختلف در ایران

حمید کریمی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رباط‌کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رباط کریم اظهار کرد: کاروانسراهای دوره‌های مختلف ایران در فرآیند ثبت جهانی قرار گرفته اند. کارشناسان یونسکو، کار ارزیابی را از کاروانسراهای رباط‌کریم آغاز کرده و در ادامه به استان های مرکزی، قم، سمنان و سایر شهرها خواهند رفت که پس از ارزیابی و ثبت جهانی، این اماکن در معرض عموم قرار خواهند گرفت.

کریمی با اشاره به مزیت ثبت جهانی کاروانسراها افزود: ثبت جهانی کاروان سراها چند مزیت دارد، اولین مزیت اختصاص اعتبارات برای میراث فرهنگی و ورود گردشگران خواهد بود. مزیت بعدی‌ اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم که در پی ثبت صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به قدمت تاریخی کاروانسراهای رباط‌کریم افزود:کاروانسراهای موجود در رباط کریم متعلق به دو دوره تاریخی هستند کاروانسرای حاج کمال با بنای آجر و خشت متعلق به دوره‌ قاجار ولی کاروانسرای سنگی همانطور که از نامش پیداست از سنگ ساخته شده و متعلق به دوره آل بویه می باشد.

کریمی در ادامه افزود: رباط‌کریم از دیرباز شهر تپه های باستانی بوده است و با ثبت کاروانسراهای سنگی، شهر تپه ها و کاروانسراهای ایرانی خواهد شد.

مدیر میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به باستان‌شناسی تپه میمنت که در شهرستان رباط کریم قرار دارد، افزود: تپه میمنت با قدمت ۵۶۰۰ ساله یک سایت اداری دارد و شواهد تاریخی نشان می‌دهد، شهرستان رباط کریم  با پیشینه بیش از ۷ هزار ساله ریشه در تاریخ این خاک دارد واز گذشته‌های دور دارای مرکز حکومتی و اداری بوده است.

انتهای پیام /ظ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول