اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

کاروانسراهای شهرستان رباط کریم در مسیر ثبت جهانی

فرمانداری رباط کریم گفت: پس از پیگیری و هماهنگی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان آماده ‌سازی پرونده میراث جهانی، مسؤولان استانی و شهرستانی، پای کارشناسان کمیسیون ملی یونسکو به شهرستان رباط کریم باز شد.

کاروانسراهای شهرستان رباط کریم در مسیر ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از رباط‌کریم، نظام ملکشاهی فرماندار رباط کریم در جریان بازدید از کاروانسرای قلعه سنگی که برای ثبت کاروانسراهای شهرستان رباط کریم به همراه مشاور ارشد وزیر میراث فرهنگی، کارشناس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، معاونت میراث فرهنگی کشور و استان تهران، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان رباط کریم و مدیر مرمت پروژه انجام گرفت، اظهار کرد: کاروانسراهای شهرستان رباط کریم، دومین اثر باستانی پس از کاخ گلستان در استان تهران هستند که در فرآیند ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است.

وی با اشاره به جزییات کاروانسرای پرند (قلعه سنگی) افزود: این اثر متعلق به دوره ساسانی است که سه نسل معمار در جهت بازسازی در آن مشارکت داشته اند و آخرین مرمت آن از ۱۰ سال پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد که ملات آن از گچ، شیره انگور، سنگ جوشقان، شیره آهک و مواد دیگر است. همچنین بخشی از سنگ های آن توسط کاوش های باستان شناسی از قلعه بدون آسیب باقی مانده و مابقی نیز با نظر شورای فنی از آذربایجان آورده شده است.

فرماندار رباط کریم با بیان این که هدف از مرمت این اثر تثبیت وضعیت موجود است نه تغییر، خاطرنشان کرد: اولویت ما، تثبیت وضعیت موجود است نه بازسازی و رسیدن به شکل اولیه، قصد اصلی قابلیت احساس و رویت اثر باستانی در همان دوره برای تمام مردم است.

انتهای پیام/ظ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول