اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

آخرین اخبار زلزله چلگرد پس از گذشت 7 ساعت/ از پیگیری تلفنی رئیس‌جمهور تا حضور میدانی مقامات محلی

این گزارش حاوی آخرین اخبار و جزئیات زمین‌لرزه 5.7 ریشتری امروز در چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و هم‌چنین وضعیت حضور نیروهای خدمات‌رسان در مناطق زلزله‌زده است.

آخرین اخبار زلزله چلگرد پس از گذشت 7 ساعت/ از پیگیری تلفنی رئیس‌جمهور تا حضور میدانی مقامات محلی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، ساعت ۶ و ۹ دقیقه امروز خواب صبحگاهی مردم کوهرنگ با یک زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری ناتمام ماند، زلزله‌ای که در بخش‌هایی از شهرستان فارسان، بن و بخش لاران شهرستان شهرکرد نیز احساس شد.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مرکز وقوع این زلزله را مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری  - حوالی چلگرد و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین اعلام کرد.

نزدیکترین شهر به مرکز زمین‌لرزه، شهر چلگرد چهارمحال و بختیاری با ۳۳ کیلومتر فاصله اعلام شد و این در حالی است که  بسیاری از رسانه‌های دیگر در دقایق ابتدایی وقوع زمین‌لرزه و در اخبار خود شهر چلگرد را از توابع استان خوزستان معرفی کردند.


از همان لحظات اولیه وقوع زمین‌لرزه ویدئوهایی در فضای مجازی و کانال‌های استانی دست به دست شد که شدت این زمین‌لرزه را به وضوح نشان می‌داد.

 

بلافاصله پس از انتشار خبر، مسؤولان استانی اعم از استاندار، مدیرکل مدیریت بحران و ... در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند تا از نزدیک وضعیت و خسارات احتمالی زلزله را بررسی کنند.

استاندار: برآورد خسارات زمان‌بر است

اقبال عباسی در این خصوص گفت: این منطقه صعب‌العبور و کوهستانی است و روستاها نیز پراکنده هستند، بنابراین ارزیابی وضعیت تا حدودی زمانبر است، قطعا خساراتی با توجه به شدید بودن زلزله به مناطق مسکونی و تاسیسات وارد شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: مردم شهرستان کوهرنگ نگران وضعیت نباشند، تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و خسارت‌های احتمالی جبران خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا کنون گزارشی مبنی بر تلفات جانی ناشی از این حادثه گزارش نشده است.

 

پیگیری تلفنی رئیس‌جمهور از وضعیت مناطق زلزله‌زده استان

در این بین رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با استاندار چهارمحال و بختیاری پیگیر وضعیت شهرستان‌های زلزله‌زده استان شد.

خبرنگاران فارس میزان خسارات وارده در بخش‌های مختلف را از مسؤولان مربوطه پیگیری کردند.

سرپرست مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری: زلزله چلگرد تاکنون خسارت جانی نداشته/ دستگاه‌های امدادی آماده‌باش شدند

خسرو کیانی گفت: اکیپ‌های ارزیابی در محل وقوع زلزله اعزام شدند و کلیه دستگاه‌های امدادی در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

سرپرست مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد:  تاکنون خسارت و تلفاتی از این حادثه گزارش نشده است و در حال اعزام اکیپ‌های ارزیابی به مناطق نزدیک کانون زلزله هستیم.

زمین‌لرزه به خانه‌های روستایی شهرستان کوهرنگ خسارت زد

مرتضی زمان‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد در خصوص خسارات زلزله صبح امروز در شهرستان کوهرنگ گفت: تا این لحظه خسارت جدی گزارش نشده است و تنها ۲ نفر در شهر بازفت مصدوم شده‌اند.

فرماندار شهرستان کوهرنگ افزود: به منازل مسکونی روستایی و شهری در مناطق چلگرد، دهستان موگویی، بیرگان و دشت زرین خساراتی وارد شده است.

جزئیات خسارات زلزله به تأسیسات آبرسانی کوهرنگ/ منابع تأمین‌کننده اورژانسی وارد مدار شد

فرشاد متقی گفت: به دنبال زلزله صبح امروز در کوهرنگ خساراتی به تأسیسات آبرسانی این شهرستان وارد شده است و گروه‌های ارزیاب در حال بررسی میزان خسارات هستند.

مسئول روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ساختمان ایستگاه کلرزنی چلگرد و 2 باب ساختمان اداری آبفا در این شهر آسیب دیده است.

وی افزود: تاسیسات مجتمع دشت زری، نصیرآباد و صالح‌آباد دچار مشکل و همچنین چشمه و تأسیسات روستای مورز تخریب شده است.

متقی با اشاره به آسیب خط لوله انتقال آب از چشمه تبرک، اضافه کرد: چشمه و تاسیسات مجتمع بازفت هم آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های ارزیابی برای ارزیابی خسارات به مناطق مختلف این شهرستان اعزام شده‌اند، توضیح داد: با تلاش نیروهای تاسیسات مشکلات ایجاد شده برطرف و منابع تأمین‌کننده اورژانسی وارد مدار شده و در حال حاضر آب هیچ یک از مناطق کوهرنگ قطع نیست.

مسئول روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه با گذشت زمان و ارزیابی بیشتر خسارات احتمالی مشخص خواهد شد، گفت: با تخصیص اعتبارات عملیات بازسازی آغاز خواهد شد.

ریزش کوه در جاده‌های کوهستانی چهارمحال و بختیاری در پی زلزله/ کلیه مسیرها باز شده است

حامد ایرج‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: کلیه محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری پس از زلزله صبح امروز مورد بررسی قرار گرفت و کلیه پرسنل راهداری در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: چند مورد ریز کوه و سنگ در محورهای مواصلاتی کوهستانی استان و در منطقه بازفت گزارش شد اما سریعا پرسنل راهداری مسیر تردد را باز نموده و در حال حاضر هیچ‌گونه مسدودی در مسیرهای استان وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز تیم‌های ارزیابی در حال بررسی خسارات وارد شده به جاده‌ها و راهدارخانه‌های استان هستند و کلیه محورها در حال بررسی و پاکسازی هستند.

نهادهای امدادی و خدمات‌رسان در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس از آماده‌باش و اعزام نیروهای خود به مناطق زلزله‌زده خبر دادند.

مصدومیت 8 نفر در پی زلزله شهرستان کوهرنگ/ بالگرد اورژانس آماده اعزام است

محمد حیدری گفت: پس از وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در شهرستان کوهرنگ کلیه پرسنل اورژانس در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و تا کنون به ۸ مصدوم این حادثه توسط تیم فوریت‌های پزشکی رسیدگی شده است اما همگی به صورت سرپایی بوده و مصدومیت شدیدی نداشته‌اند.

رئیس مرکز اورژانس و معاون حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد ادامه داد: در حال حاضر اقدامات لازم برای اعزام بالگرد و اتوبوس اورژانس از مرکز استان به کوهرنگ انجام شده و در صورت نیاز سریعا اعزام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمبولانس‌های اورژانس به همراه کارشناسان برای ارزیابی وضعیت و کمک به مصدومین در  شهرهای نزدیک به کانون زلزله مستقر شده‌اند.

۱۰۰ نفر نیرو‌ی امدادی به مناطق زلزله‌زده اعزام شد/ ارزیابی خانه به خانه مناطق صعب‌العبور کوهرنگ

ایرج کیانی گفت: با اعلام خبر زلزله در شهر چلگرد تیم‌های امدادی هلال احمر به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طبق نتایج امکان‌سنجی شهر بازفت جمعیت ۴ هزار و ۱۴۴ نفری دارد و شامل یک هزار خانوار و ۳۸ آبادی است، افزود: ۴۰ درصد بافت مناطق مسکونی این منطقه فرسوده است و بیش از ۵ هزار نفر عشایر در منطقه ساکن هستند و یا در حال کوچ می‌باشند.

وی اظهار داشت: هلال‌احمر استان ۷ دستگاه آمبولانس با عوامل امدادی، ۶ دستگاه وانت کمک‌دار، یک دستگاه خودرو ارتباطات و یکصد نیروی امدادی برای ارزیابی منطقه به محل حادثه اعزام کرده است.

کیانی عنوان کرد: در این حادثه ۳ مصدوم داشتیم که ۲ نفر به صورت سرپایی درمان و یک نفر به مرکز درمانی چمن‌گلی اعزام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه نیروهای امدادی خانه به خانه در حال ارزیابی هستند هم‌چنین امداد هوایی به یک نفر از عشایر انجام شد.

وی اضافه کرد: در تامین مواد غذایی، پوشاک‌ و چادر کمبودی نداریم و به منطقه اعزام شده است که با بررسی‌های انجام شده به صورت مرحله به مرحله توزیع می‌شود.

کیانی با اشاره به پراکندگی روستاها در این منطقه گفت: به صورت دوره‌ای در منطقه پرواز می‌کنیم و ارزیابی را انجام می‌دهیم.

گروه‌های جهادی به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شوند

هوشنگ فولادی نیز به بازدید میدانی سردار پاسدار علی‌محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری از مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: حجم خسارت به مکان‌های آسیب‌دیده در حال برآورد است و خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان براساس گزارش‌های کارشناسی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اعزام گروه‌های جهادی چهارمحال و بختیاری پس از بررسی منطقه و استعلام گزارش‌های کارشناسی به منطقه افزود: گروه‌های جهادی این استان در حوزه‌های عمرانی، خدماتی و امداد و نجات آمادگی خود را برای خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان اعلام کرده‌اند.

فولادی به آمادگی کامل نیروهای جهادی بسیج سازندگی چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: این نیروها در مناطق مختلف آماده پشتیبانی از گروه‌های جهادی در راستای خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان هستند.

وی یادآور شد: گروه‌های جهادی علاوه بر حفظ آمادگی خود برای اعزام به مناطق آسیب‌دیده، با بسیج سازندگی شهرستان‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

فولادی با اشاره به خدمات‌رسانی گروه‌های جهادی استان در حوادث و اتفاقات مختلف گذشته مانند زلزله در کرمانشاه و سی‌سخت کهگیلویه و بویراحمد و همچنین و سیل خوزستان اظهار داشت: با اعلام مسوولان استان و برآورد خسارت‌های احتمالی، گروه‌های جهادی متخصص در این مناطق مستقر می‌شوند.

لازم به ذکر است سایت مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تا این لحظه از ثبت سه پس‌لرزه خبر می‌دهد، پس‌لرزه نخست در ساعت ۶ و ۲۵ دقیقه و به بزرگی ۲.۹ ریشتر، پس‌لرزه دوم در ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه و به بزرگی ۲.۷ ریشتر و پس‌لرزه سوم ساعت ۱۰ و ۲ دقیقه و به بزرگی ۲.۶ ریشتر بوده است.

با حضور تیم‌های ارزیاب و کارشناسان حوزه‌های مختلف برآورد خسارات در شهرستان کوهرنگ در حال انجام است و به گفته مسؤولان با توجه به صعب‌العبور بودن عمده مناطق برسی‌ها کمی زمان‌بر خواهد بود.

آخرین اخبار و جزئیات حادثه از همین رسانه منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/۳۳۳۹/م/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول