اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

حکایت مدارسی که باز نیست/دانش‌آموزان سردرگم، اولیا نگران

در حالی که آموزش و پرورشی‌ها خبر از آغاز سال تحصیلی منسجم داده بودند اما اولیای برخی مدارس به ویژه مقطع اول متوسطه با چالش متعدد مواجه هستند و نسبت به موضوع اعتراض دارند، چرا که تا امروز 12 مهر است هنوز نه مدرسه‌ای، نه کلاسی و نه گروهی مجازی برای آنها تشکیل شده است.

حکایت مدارسی که باز نیست/دانش‌آموزان سردرگم، اولیا نگران

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شیوع ویروس کرونا از آغاز تاکنون بیش از هر نهاد و بخشی آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده است، مدارسی که به امید ریشه کن شدن بیماری در کمتر از یک ماه تعطیل شدند، حالا بیش از دو سال است روی دانش‌آموزان را به خود ندیده و همچنان با حجم عظیمی از اظهارات ضد و نقیض در مورد بازگشایی مجدد مواجه هستند.

در دو سال گذشته پس از شیوع ویروس کرونا نهاد آموزش و پرورش خود را با شرایط تطبیق داد و آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کرد، آموزشی که در بسیاری از روستاهای دور دست زنجان به دلیل عدم دسترسی به اینترنت مشکلات خود را به همراه داشت، همچنین عدم برقراری ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمان و ناقص بودن فرآیند آموزش موجب شد در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ زمزمه‌های بازگشایی مدارس به گوش برسد که به دلیل شرایط کرونایی و عدم واکسیناسیون اتفاق نیفتاد.

اما امسال و با افزایش حجم واکسیناسیون در دنیا و ایران موضوع بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس درس قوت گرفته و به همین منظور آموزش و پرورش برنامه‌ریزی خود را برای بازگشایی مجدد در حال آماده کردن است.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان زنجان در آخرین شورای آموزش و پرورش زنجان با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها انجام شده، هیچ مدرسه‌ای در روز اول مهر بدون معلم نخواهد بود، اظهار کرد: توزیع کتاب نیز نهایتا تا روز سوم مهر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل‌ها کلاس‌های درس روستایی زیر ۱۵ نفر از اول مهر ماه با گروه‌بندی همراه با حضور دانش‌آموزان، برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در رابطه با مدارس با کمتر از ۳۰۰ دانش‌آموز، بر اساس پیش‌بینی‌ها، این مدارس از اول آبان با گروه‌بندی دانش‌آموزان برای حضور در کلاس درس، فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه مدارس بالای ۳۰۰ دانش‌آموز از ۱۵ آبان‌ماه با گروه‌بندی دانش‌آموزان برای حضور در کلاس، فعالیت خواهند کرد، عنوان کرد: باید توجه داشت که در صورت حضوری یا غیرحضوری بودن مدارس، شبکه شاد از روز نخست فعالیت خواهد داشت.

سردرگمی برای تحصیل نسخه جدید آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان

در حالی که برنامه‌ریزی‌ها خبر از یک سال تحصیلی جدید با مدیریت و برنامه منسجم داشت اما بنا به اظهارات برخی از اولیا هنوز خبری از آغاز تحصیلی در برخی از مدارس زنجان نیست و هیچ اقدام عملیاتی از سوی مدیران و دبیران برای آغاز تحصیل در مدارس انجام نشده است.

یکی از اولیای دانش‌آموز مقطع اول متوسطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با وجود سپری شدن ۱۰ روز از آغاز سال تحصیلی هنوز مدرسه فرزند بنده نسبت به کلاس بندی و ارائه آموزش به دانش‌آموزان نمی‌کند.

عباسی با بیان اینکه دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه معطل تصمیمات مدرسه هستند، عنوان کرد: مدارس پاسخ درستی در مورد زمان آغاز آموزش به دانش آموزان نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه مدیران در مواجه با اولیا رفتار زیبنده نداشته و حاضر به پاسخگویی نیستند، گفت: انتظار می‌رود مدارس حداقل برنامه منسجمی به اولیا ارائه دهند.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که این موضوع تنها به یک مدرسه و کلاس ختم نمی‌شود و برخی از اولیا گلایه مشابهی داشته و از سردرگمی برای تحصیل دانش‌آموزان خود سخن می‌گویند، موضوعی که در این میان به چشم می‌خورد حجم بالای اعتراضات در این بخش نسبت به سایر مقاطع تحصیلی است به همین دلیل برای پیگیری موضوع با معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش داشتیم اما تلاش دو روزه خبرنگار فارس برای دریافت پاسخ از داود بهرامی معاون آموزش متوسطه این نهاد بی نتیجه ماند.

فرآیند آموزشی در مدارس آغاز نشده باشد، تخلف است

به همین دلیل در این زمینه گفت‌و‌گویی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان داریم که وی در واکنش به موضوعات مطرح شده اظهار کرد: فرآیند آموزش در همه مدارس زنجان در هر سه مقطع تحصیلی آغاز شده است.

حسن مظفری با اشاره به اینکه همه مدارس فعالیت خود را از سوم مهرماه آغاز کردند، بیان کرد: اگر مدرسه یا کلاس درسی فعالیت آموزشی را آغاز نکرده باشد، تخلف کرده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد وجود مشکل در فرآیند آموزش در مقطع دوره اول متوسطه گفت: در استان به صورت کلی مشکلی وجود ندارد و مدارس در حال فعالیت و کلاس بندی برای دانش‌آموزان هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه اولیا می‌توانند اعتراض خود نسبت به فرآیند آموزش در مدارس را به مدیر مدرسه و یا ادارات آموزش و پرورش ارائه دهند، تصریح کرد: مدیران به عنوان فرد پاسخگو در مدارس باید بر فعالیت معلمان در بستر شاد و آغاز فرآیند تحصیلی دانش‌آموزان در کلاس درس نظارت داشته و در صورت بروز مشکل باید پاسخگو باشند.

مظفری با بیان اینکه باید اقدامات صورت گرفته برای تحصیل دانش‌آموزان در اختیار اولیا قرار گیرد، گفت: اطلاع‌رسانی به اولیای دانش‌آموزان وظیفه مدیران مدارس است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با تاکید بر اینکه فعالیت مدارس به صورت آنلاین، حضوری و ترکیبی است، عنوان کرد: تا فراهم شدن زیرساخت ارائه آموزش حضوری فرآیند تحصیلی در بستر فضای مجازی شاد انجام خواهد شد.

حال در سال تحصیلی جاری که هنوز زیر سایه شوم کرونا است و شایعات و گمانه زنی ها قوی‌تر از تصمیمات در حال رد و بدل شدن است انتظار می‌رود آموزش و پرورش اهتمام بیشتری نسبت به اطمینان بخشی به اولیا داشته باشد و اطلاع‌رسانی خود را برای جلوگیری از نگرانی اولیا از باز ماندن فرزندان خود از فرآیند تحصیل انجام دهند.

انتهای پیام/73009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول