اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

مستندات واردات رسمی لوازم خانگی کره‌ای با وجود انکار وزارت صمت+ سند

مستندات سامانه جامع نشان می‌دهد که لوازم خانگی کره‌ای با وجود انکار مسئولان وزارت صمت به صورت رسمی و با تایید منشا ارز وارد کشور می‌شود.

مستندات واردات رسمی لوازم خانگی کره‌ای با وجود انکار وزارت صمت+ سند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای این روزها از سوی رئیس جمهور به دو وزارتخانه ابلاغ و در افکار عمومی داغ شد.

سال 97 دو شرکت کره‌ای به بهانه تحریم و شرایط سیاسی به بازار ایران پشت کردند و قید این بازار پرتقاضا و جذاب را زدند، اما با گشتی در بازار لوازم خانگی، کالاهای ال جی و سامسونگ به وفور یافت می‌شود.

فارغ از این مسئله، سعید عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در واکنش به گزارش فارس مبنی بر ثبت سفارش و ترخیص لوازم خانگی کره‌ای علی رغم دستور ممنوعیت رئیس جمهور این موضوع را رد کرده و بیان می‌کند:‌ ثبت سفارش لوازم خانگی از جمله انواع یخچال، ماشین لباسشویی و... از سال ۱۳۹۷ تاکنون ممنوع بوده است. وظیفه وزارت صمت در بحث واردات صرفا ثبت سفارش است و از سال ۹۷ تاکنون هیچ گونه ثبت سفارشی در حوزه لوازم خانگی مورد اشاره نداشته است.

وی ادامه داد: تحریم‌ها و خروج شرکت‌های لوازم خانگی خارجی باعث شد تا شرکت‌های داخلی به دنبال توسعه داخلی سازی قطعات و شرکت‌های جایگزین بین‌المللی بروند، برای تحقق این موضوع اطمینان از حمایت‌های دولت ضروری است که در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز هیچ گونه برنامه‌ای برای حضور برندهای خارجی در صنعت لوازم خانگی کشور ندارد.

به گزارش فارس، هرچند مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت معتقد است که ثبت سفارشی برای کالاهای این دو شرکت کره‌ای صورت نگرفته و عمده کالاهای موجود در بازار را به قاچاق نسبت می‌دهند که آنهم جای تامل و بررسی دستگاه‌های متولی دارد،‌ اما مستندات و قرائن نشان می‌دهد که لوازم خانگی کره‌ای همچنان در سامانه جامع تجارت، تحت رویه کوله بری، ته‌لنجی و مرزنشینی ثبت آماری شده و به راحتی با تایید منشا ارز از گمرکات ترخیص می‌شود.

این کالاها هرچند در حجم‌های کوچک و متوسط به کشور وارد می‌شود، اما آمار تجمیعی این کالاها معنادار است و عملا دستور ممنوعیت رئیس جمهور را تحت الشعاع قرار می‌دهد و خیال مسئولان کره‌ای هم آسوده است که تحت رویه‌های دیگری لوازم خانگی خود را در بازار ایران مشاهده می‌کنند.

همانطور که در تصاویر مشهود است ثبت آماری مربوط به مهرماه در سامانه جامع تجارت بوده و یخچال ساید، ظرفشویی و لباسشویی ال جی و سایر لوازم خانگی به صورت رسمی وارد کشور می‌شود و هیچ مانعی برای توقف آن وجود ندارد.

برای بررسی بیشتر موضوع، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک به فارس گفت: از سال 97 ورود کالاهای گروه 4 توسط هیات وزیران دولت دوازدهم ممنوع شد که در این گروه، لوازم خانگی نیز هستند با این وجود در حال حاضر تحت رویه کوله بری،‌ته لنجی و مرزنشینی با تایید منشا ارز در سامانه جامع تجارت ثبت آماری می‌شود و گمرک نیز ملزم به انجام تشریفات کالا و ترخیص آن است.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن بخشی از کالاهای گروه 4 که ممنوع الورود هستند، در لیست اقلام همراه مسافر که از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به سرزمین اصلی وارد می‌شود، وجود دارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول