اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جهش تولید لوازم خانگی در غیاب کره‌ای ها/ بررسی صورت مالی دو شرکت داخلی

سال 97 دو شرکت اصلی کره‌ای در مدت زمانی کوتاه تمامی فعالیت‌های خود در ایران را تعطیل کرده و به اختیار خود بازار بزرگ ایران را تحریم کردند اما افزایش تولید داخل و حضور فعال تامین کنندگان داخلی یکی از مهمترین دلایل عدم بروز بحران در بازار لوازم خانگی بود.

جهش تولید لوازم خانگی در غیاب کره‌ای ها/ بررسی صورت مالی دو شرکت داخلی

خبرگزاری فارس اصفهان، مصطفی مصری‌پور، اوج گیری تحریم‌ها در سال ۹۷ علیه ایران باعث شد تا ترامپ فشار خود بر تامین کنندگان لوازم خانگی کره‌ای را برای خروج از بازار ۸۵ میلیونی ایران افزایش دهد و در نتیجه آن، دو شرکت اصلی کره‌ای در مدت زمانی کوتاه تمامی فعالیت‌های خود در ایران را تعطیل کرده و به اختیار خود بازار بزرگ ایران را تحریم کردند.

این اتفاق با این هدف رخ داد که در نبود این برندها کسری لوازم خانگی در ایران به شدت افزایش یابد و موجبات نارضایتی عمومی از افزایش شدید قیمت‌ها فراهم شود. اما نگاهی به روند سه ساله قیمت‌ها در این بازار و مقایسه آن با تورم عمومی کشور نشان می‌دهد این نقشه به نتیجه نرسیده و حال با وجود اینکه شرایط تحریمی نسبت به سال ۹۷ تغییری نکرده، تولیدکنندگان کره‌ای و ذی‌نفعان واردکننده آن‌ها در تلاشند با پوشش منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره، مجددا به بازار ایران بازگردند، اتفاقی که با دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب خنثی شد.

 

جهش تولید داخل در غیاب کره‌ای ها

افزایش تولید داخل و حضور فعال تامین کنندگان داخلی یکی از مهمترین دلایل عدم بروز بحران در بازار لوازم خانگی بود. بررسی صورت‌های مالی گروه صنعتی انتخاب به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با برند اسنوا به خوبی این مساله را روشن می سازد.

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده از سوی این شرکت، در سال مالی منتهی به آذر ماه ۹۷ میزان تولیدات این شرکت ۹۴ هزار دستگاه برودتی بوده که در سال ۹۸ با ۷ درصد رشد به ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده که در سال ۹۹ شاهد تحولی جدی در شرکت بوده‌ایم به گونه‌ای که جهش تولید قابل توجهی در تولید محصولات رخ داده و با رشد ۱۳۶ درصدی به ۲۳۶ هزار دستگاه رسیده است.

این روند رو به رشد در سال مالی بعد نیز ادامه‌دار بوده و در سه ماهه پایانی سال ۹۹ تعداد ۹۹ هزار دستگاه تولید شده که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴ برابر شده است و در دوره شش ماهه سال مالی ۱۴۰۰ نیز این تعداد به ۲۰۹ هزار دستگاه رسیده که در مدت مشابه سال قبل ۸۹ هزار واحد بوده و این یعنی شرکت مذکور در شش ماهه سال مالی ۱۴۰۰ موفق به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی تولیدات خود نسبت به مدت مشابه سال قبل شده و این عدد دو برابر کل تولیدات سال ۹۷ و زمان خروج کره ای ها از بازار ایران بوده است.

 

شرکت مادیران نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی در کشور محسوب می شود که روندی مشابه را در زمان غیبت خارجی‌ها و در زمان تحریم طی کرده است؛ میزان تولیدات این شرکت در سال مالی ۹۷ برابر با ۴۲۱ هزار انواع دستگاه نمایشی، کامپیوتری و لوازم خانگی بوده که در سال مالی ۹۸ با رشد ۱۵ هزار دستگاهی به ۴۳۶ هزار دستگاه رسیده است و در سال ۹۹ شاهد فروش ۴۲۸ دستگاه در این مجموعه بوده ایم. اما نکته مهم آمارهای تولید و فروش مادیران، تکمیل خط تولید لوازم خانگی و افزایش اتکای شرکت به تولید داخلی لوازم خانگی بوده است.

بر این اساس، میزان تولید لوازم خانگی در این شرکت از ۲۰ هزار دستگاه در سال ۹۷ با جهش ۲۵۰ درصدی به ۷۰ هزار دستگاه در پایان سال ۹۹ رسیده و این روند رو به رشد در سال ۱۴۰۰ هم ادامه پیدا کرده و در سه ماهه ابتدایی این سال، بیش از ۸ هزار ۵۰۰ دستگاه لوازم خانگی در شرکت تولید شده است که این عدد تقریبا برابر با کل تولیدات سال ۹۷ است.

افزایش عمق ساخت لوازم خانگی در دوران تحریم

علاوه بر جهش تولید لوازم خانگی، میزان داخلی‌سازی این اقلام نیز در طی سال‌های اخیر افزایش محسوسی داشته است. بر همین اساس به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، «با توجه به تصمیم‌هایی که در حوزه حمایت از تولید طی سال‌های اخیر انجام شده به ویژه مصوبه‌ای که در سال ۹۷ درباره عدم واردات حدود ۱۴۳۰ قلم کالای وارداتی که امکان ساخت در داخل کشور داشت، ما این ظرفیت را در حوزه لوازم خانگی در کشور شاهد بودیم که هم بتواند ظرفیت تولید را افزایش دهد و هم عمق ساخت داخل را به شکلی ارتقاء ببخشد.»

پورابراهیمی با بیان اینکه در تولید لوازم خانگی عمق ساخت متفاوت است، خاطرنشان کرد: در بعضی از اقلام لوازم خانگی، عمق ساخت تا 100 درصد، در بعضی از اقلام تا ۸۰ درصد و در بعضی از موارد هم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

 

لوازم خانگی داخلی سدی برابر خام فروشی

ورق‌های فولادی و مواد پلیمری دو ماده اصلی تولید لوازم خانگی در کشور محسوب می‌شوند که در طی سال‌های اخیر با افزایش تولید این محصولات در داخل، کارخانه‌های لوازم خانگی به مشتری اصلی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی تبدیل شده‌اند، این اتفاق منجر به خلق ارزش افزوده در داخل شده و مانعی جدی در برابر خام فروشی محصولات فولادی و پتروشیمی است.

مضاف بر این، با وجود ۷ برابر شدن قیمت ارز و ماده اولیه، قیمت لوازم خانگی داخلی ۴ برابر شده است که این اتفاق مانع از فشار مستقیم رشد نرخ ارز به مصرف کنندگان شده، چرا که در صورت نبود کالای داخلی این افزایش ۷ برابری نرخ ارز منجر به افزایش شدید قیمت لوازم خانگی خارجی می‌شد و عملا بازار را وارد بحرانی جدی می‌کرد.

با توجه به آمارهای ارائه شده، اساسا ایجاد ممنوعیت بر واردات لوازم خانگی کره‌ای، تغییری در شرایط قیمتی و بروز محدودیت‌های داخلی ایجاد نمی‌کند، چرا که در حال حاضر نیز عملا فعالیت این شرکت‌ها در کشور به اختیار خودشان بیش از سه سال است که متوقف شده و کسری عرضه ناشی از آن نیز با افزایش تولیدات داخلی و با قیمتی بسیار کمتر جایگزین شده است.

از دیگر سو طرح‌های توسعه شرکت‌های داخلی در سال جاری در حال به ثمر رسیدن است و با اتخاذ این تصمیم، از بروز شوک اساسی به تولیدکنندگان داخلی و ایجاد رکود در بازار جلوگیری می شود.

انتهای پیام/۳۶۴۹/آ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول