اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

زهر بی‎توجهی به تولیدات کشاورزی به صنعت زنبورداری رسید/ کام تلخ زنبورداران گلستانی از شیرینی عسل

در حالی که صنعت درآمدزای زنبورداری می‎تواند کام بسیاری از بهره‎بردارن در این بخش را شیرین کند اما بی‎توجهی به رفع مشکلات زنبورداران موجب تلخی کام زنبورداران گلستانی از شیرینی عسل شده است.

زهر بی‎توجهی به تولیدات کشاورزی به صنعت زنبورداری رسید/ کام تلخ زنبورداران گلستانی از شیرینی عسل

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،وجود ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در کنار اقلیم مناسب، شرایط مطلوبی برای توسعه صنعت زنبورداری در گلستان فراهم کرده است.

براساس آمار سال ۱۳۹۸ حدود ۴ هزار نفر در گلستان مشغول به زنبورداری هستند و بیش از ۲۰۰ هزار کلونی زنبور عسل با تولید سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن عسل طبیعی در استان وجود دارد.

در حالی که شرایط برای توسعه زنبورداری، صنعتی درآمدزا و دارای ارزش افزوده بالا در استان فراهم است اما بی‎توجهی به مشکلات زنبورداران و نبود تسهیلات مناسب موجب شده تا این فعالیت اقتصادی پربازده برای بسیاری از فعالان آن به یک شغل پردردسر و با توجیه اقتصادی پایین تبدیل شود.

طی دو سال اخیر شیوع کرونا و اعلام قرنطینه‎ و محدودیت ترددها بر مشکلات زنبورداران افزوده است از سویی گرانی شکر و کمبود نقدینگی زنبورداران و نبود تسهیلات کافی برای این قشر موجب شده تا برخی زنبورداران قادر به تأمین خوراک زنبوران نباشند و زنبورهای خود که البته تمام سرمایه‎ آنها محسوب می‎شود را از دست دهند، آخرین تسهیلات ارائه شده به زنبورداران برای خرید ادوات و سرمایه در گردش مربوط به چهار سال پیش است در حالی که صنعت درآمدزای زنبورداری می‎تواند کام بسیاری از بهره‎برداران در این بخش را شیرین کند اما بی‎توجهی به رفع مشکلات زنبورداران موجب تلخی کام زنبورداران گلستانی از شیرینی عسل شده است.

*گرانی شکر،کام زنبورداران گلستانی را تلخ کرد

یک بانوی زنبوردار گلستانی با بیان اینکه صنعت زنبورداری از حمایت مسوولان برخوردار نیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: حدود ۹ سالی می‎شود به زنبورداری مشغول هستم و در تمام این سال‎ها با وجود مشکلاتی که در مسیر فعالیتم وجود داشت اما از درآمد این شغل راضی بودم و می‎توانستم کمک قابل توجهی در تأمین هزینه‎های خانواده‎ام داشته باشم.

کبری جاهدی تصریح کرد:تا سال گذشته ۴۰ کلونی زنبور عسل داشتم اما به دلیل گرانی شکر، نتوانستم غذای زنبورها را تأمین کنم و متأسفانه تمام زنبورهایم نابود شدند.

وی بیان کرد: هر کلونی یک میلیون تومان ارزش دارد اما در حال حاضر تمام سرمایه‎ام را از دست داده‎ام، پیگیر دریافت تسهیلات برای احیا دوباره کلونی‎ها و خرید زنبور هستم اما متأسفانه به دلیل نداشتن پروانه فعالیت موفق به دریافت وام نشده‎ام.

بانوی زنبوردار گلستانی خاطرنشان کرد: به دلیل هزینه‎های مربوط به صنف نتوانستم در این سال‎ها پیگیر پروانه فعالیت باشم در حالی که تمام دوره‎های آموزشی مربوط به زنبورداری را سپری کرده‎ام.

*چشم انتظاری ۴ ساله زنبورداران گلستانی برای دریافت تسهیلات بانکی/ سایه سنگین کرونا بر مشکلات صنعت زنبورداری

کارشناس مسوول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص مشکلات مربوط به پروانه فعالیت زنبورداران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: از آنجایی که در زنبورداری ساخت و سازی مثل دامداری نداریم بنابراین پروانه تأسیس و بهره‎برداری به آن شکل وجود ندارد و عضویت زنبوردار در تعاونی شهرستان خود یا شهرستان مجاور از نظر سازمان جهاد کشاورزی به عنوان پروانه فعالیت زنبوردار محسوب می‎شود.

شبیر بصیری تصریح کرد: به دلیل آنکه تعاونی‎های زنبورداری در مجامع خود حق عضویت را تعیین می‎کنند این مبالغ به نوعی در تعاونی‎ها متفاوت است اما این مبلغ در تمام فعالیت زنبوردار به ۴۰۰ هزار تومان هم نمی‎رسد و حق عضویت به عنوان سرمایه زنبوردار در تعاونی محفوظ می‎باشد.

وی با اشاره به خسارت برخی کلونی‎های زنبورداران گفت: در بدترین شرایط زنبوردار نباید بیشتر از ۲۰ درصد از کلونی‎های خود را از دست دهد در غیر این صورت یعنی زنبوردار از آموزش و مهارت کافی برخوردار نبوده است با این وجود اگر زنبور بیماری خاصی داشت و تحت پوشش بیمه بود بخشی از خسارت از طریق بیمه قابل جبران است.

کارشناس مسوول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی گلستان در پاسخ به این سؤال که کارشناسان پهنه تا چه میزان به زنبورداران سرکشی می‎کنند، گفت: سرکشی به ۴ هزار کلونی زنبور عسل با گستردگی و متحرک بودن مشکل است این که انتظار داشته باشیم زنبورداران توسط یک یا دو نفر بازدید شوند نشدنی است به خصوص در دو سال گذشته که درگیر کرونا بودیم قرنطینه‎، ترددها را دچار مشکل می‎کرد و این مسأله مزید بر علت بود.

بصیری در خصوص ارائه تسهیلات به زنبورداران گفت: سال ۱۳۹۶ آخرین باری بود که به زنبورداران تسهیلات ارائه شد در آن زمان طرح‎ها با اولویت‎بندی تولید سایر فرآورده‎های زنبور عسل مثل ژل رویال، زهر، گرده گل و ... و ایجاد ارزش افزوده بیشتر تقسیم‌بندی کردیم در واقع برای جلوگیری از انحرافات تسهیلات بانکی این کار انجام و به جای آن که پول در اختیار زنبوردار قرار دهیم زنبوردار می‎توانست از تعاونی‎ شهرستان خود که در آن عضویت دارد نهاده‎ها را به طور کامل دریافت کند در آن سال کمترین انحرافات در توزیع اعتبارات را داشتیم تا جایی که حدود ۷۰ درصد اعتبارات درست توزیع شد.

وی گفت: مبنای استاندارد زنبورداری کشور به ازای هر کلونی ۱۰ کیلوگرم شکر است سال گذشته در سطح استان حدود ۲ هزار تن شکر توزیع شد با وجود حدود ۲۳۰ هزار کلونی زنبور در استان تقریبأ به هر کلونی ۹ کیلوگرم شکر رسیده است.

*توزیع شکر بین اعضای تعاونی‎های زنبورداران با قیمت مصوب و مقدار عادلانه

معاون فنی و بازرگانی تعاونی روستایی گلستان با بیان اینکه در ۱۰ شهرستان استان تعاونی زنبورداری با یک هزار و ۵۲۳ عضو وجود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: تعاونی‎های زنبورداری از سال ۱۳۹۱ در استان تشکیل شده و طی سال‎های گذشته با هماهنگی‎های لازم در سازمان جهاد کشاورزی جهش رو به رشدی داشته است.

وحید ملکی تصریح کرد: سال ۱۳۹۵ نیز یک اتحادیه زنبورداری در استان تشکیل شد و مهمترین فعالیت آن ارائه خدمات به زنبورداران است.

وی در خصوص نحوه توزیع شکر بین زنبورداران گفت: شکر براساس سهمیه سازمان صنعت، معدن و تجارت هر دو یا سه ماه یک‎بار به تعاونی‎های زنبورداران اختصاص می‎یابد، اتحادیه زنبورداران هزینه شکر را از اتحادیه‎ها اخذ و شکر را بین اعضای اتحادیه‎ها به صورت عادلانه توزیع می‎شود.

به گفته معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی گلستان سال گذشته حدود پنج بار با تناژ بالای هر بار حدود ۱۰۰ تن شکر با قیمت مصوبه تنظیم بازار خریداری و بین تعاونی‎ها در سطح شهرستان‎ها توزیع شد.

ملکی در رابطه با بازرگانی فروش عسل گفت: یکی از وظایف تعاونی‎ها و اتحادیه زنبورداری بازرگانی و بازاریابی تولیدات زنبور عسل است زنبورداران کشور برندی به نام «اکسیر» دارند و در تمام کشور عسل‎ها به هر میزان که تولید می‎شود اتحادیه مرکزی خرید آن را تقبل و در قالب آن برند به فروش می‎رساند.

براساس این گزارش، صنعت زنبوردار یک صنعت‎ درآمدزا و البته مورد غفلت مسوولان کشور ما می‎باشد در حالی که این صنعت با تولید ده‌ها محصول جانبی می‎تواند ارزش افزوده مناسبی ایجاد کند اما در سال‎های اخیر نه تنها توجه چندانی به تولید محصولات با ارزش از زنبور عسل نشده است بلکه شاهد حمایت‎های لازم از سوی مسوولان برای رفع مشکلات زنبورداران نبودیم تا جایی که این فعالیت پربازده اقتصادی برای اکثر فعالان در این حوزه به یک شغل کم‌بازده تبدیل شده است، حمایت از تولیدکننده به خصوص تولید‌کننده در محصولات و فرآورده‎های وابسته به کشاورزی در شرایطی که کشور با انواع تحریم‎ها مواجه است می‎تواند گام بزرگی در راه رسیدن به امنیت غذایی و تولید پایدار محسوب شود.

انتهای پیام/83017/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول