اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تیغ زیرمیزی روی جیب مددجوی کمیته امداد مازندران

مددجوی کمیته امداد امام خمینی مازندران از پرداخت ۳ میلیون تومان زیرمیزی بابت انجام جراحی خبر داد و گفت: پزشک معالج برای انجام عمل ۶ میلیون تومان درخواست کرده بود.

تیغ زیرمیزی  روی جیب مددجوی کمیته امداد مازندران

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی|اگرچه در روی کاغذ و در گزارش عملکردها مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران منکر دریافت زیرمیزی در مجموعه دانشگاهی هستند اما در کف مراکز درمانی استان این رویه عادی شده است به طوری‌که یکی از پزشکان جراح در مرکز دولتی مازندران از یک مددجوی کمیته امداد امام خمینی درخواست ۶ میلیون تومان زیرمیزی کرده است.

خبرنگار فارس با خانواده‌ای که مجبور شده به پزشک جراح زیر میزی پرداخت کند، گفت‌وگو کرده است.

داماد خانواده که در یک شرکت تولیدی مشغول کار است و اصرار به عدم انتشار نام بیمارش دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اعلام کرد: روز قبل از عمل جراحی پزشک از ما درخواست کرده که به مطب مراجعه کنیم.

وی اضافه کرد: پزشک پس از شرح حال کوتاه درباره لزوم جراحی درخواست ۶ میلیون تومان برای انجام جراحی کرده است که به دلیل مددجو بودن خانواده همسرم توان پرداخت این مقدار پول وجود نداشت.

این خانواده همراه بیمار، خاطر نشان کرد: پس از درخواست‌های مکرر از پزشک که ما این مقدار پول را در اختیار نداریم مبلغ ۳ میلیون تومان را به حساب شخص پزشک واریز کردیم.

 وی با اعلام اینکه به سختی توانستیم این مقدار پول را تهیه کنیم، افزود: شرایط زندگی پدرخانمم را در منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم همه اهالی در جریان هستند.

در همین ارتباط سوالاتی را برای دریافت پاسخ از تورج اسدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران که معمولا پاسخگو رسانه‌ها نیست ارسال کردیم که از طریق روابط عمومی دانشگاه به صورت کلی مواردی را درباره طرح مقابله با زیرمیزی در این دانشگاه ارسال کرده است.

اما سوالات مطرح شده خبرنگار فارس،یکی از نگرانی‌های جدی این روزها در مراکز درمانی به ویژه اتاق‌های عمل بحث زیر میزی است.

پزشکان به صورت آشکار نسبت به دریافت زیرمیزی اقدام می‌کنند در دو مورد اخیر که بنده در جریان هستم پزشک جراح از دو مددجوی کمیته امداد امام خمینی درخواست زیرمیزی برای جراحی کرده است.سوال ـ دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای مقابله با زیرمیزی چه اقدامی انجام داده است؟

بفرمایید آیا تاکنون افرادی در این زمینه مورد مواخذه قرار گرفتند؟

براساس قانون در قبال زیر میزی چه اقداماتی دانشگاه می‌تواند انجام دهد؟

مردم دریافت زیرمیزی را به چه صورت باید به دانشگاه اعلام کنند؟

روسای بیمارستان‌ها برای مقابله با زیرمیزی چه اختیاراتی دارند و دانشگاه تاکنون چه اقداماتی برای مقابله با این قضیه انجام داده است؟

اما پاسخ دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این ارتباط که گفته شده است در گفت‌وگو با اسدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران منتشر شود به این صورت است: دریافت مبالغ خارج از تعرفه  ابلاغی و مصوب، ممنوع بوده در بازدیدهای نظارتی دانشگاه و یا شکایات مطرح شده، بررسی و برخورد قانونی به‌عمل می‌آید.

واحدهای نظارتی دانشگاه در این خصوص حساس و نظارت‌های مستمر و معمول از مراکز درمانی دارند و در مواقعی که گزارش تخلف داده می‌شود به صورت خاص نیز بازدید و برخورد انجام می‌شود.

برای بررسی تخلفات و یا شکایات ستاد نظارت بر تعرفه استان وجود دارد که در مواقعی که براساس نظارت‌های انجام شده مستندات قابل ارائه به مراجع قضایی فرد یا افراد از طریق کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاه برای برخورد قانونی و صدور حکم، به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شودو همچنین از صدور پروانه و تمدید پروانه کار افراد و حتی ادامه فعالیت‌شان در مراکز درمانی جلوگیری می‌شود.

مردم از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و یا به صورت حضوری با مراجعه به شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها و در ساری با مراجعه به معاونت درمان،با ثبت شکایات و ارائه مستندات،  پیگیر مطالبات خود باشند.

به گزارش فارس، آنچه که روی کاغذ در ارتباط با زیر میزی مطرح می‌شود بسیار مناسب بوده و قانون‌گذار اقدامات پیشگیرانه‌ مناسبی را در نظر گرفته است اما در حوزه اجرا ضعف‌های جدی وجود دارد که پزشک از خانواده مددجوی کمیته امداد درخواست زیر میزی داشته است.

صحبت‌های پایانی همراه بیمار واقعا آزار دهند بود که گفت: برگشت این پول می‌تواند گره از زندگی خانواده‌اش بازکند آیا مسؤولان دانشگاه که روی کاغذ معتقد به برخورد با پدیده زیرمیزی هستند به صورت عملیاتی شاخک‌های نظارتی خویش را در مراکز درمانی تیز کرده و از پشتوانه قانونی برای برخورد با این پدیده نامناسب استفاده می‌کنند، اگر مُر قانون در ارتباط با پدیده زیر میزی اجرا می‌شد امروز دریافت اضافه بها از یک خانواده مددجوی کمیته امداد که توان پرداخت هزینه‌های عادی بیمارستانی را ندارد، رسانه‌ای نمی‌شد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول