اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان؛ همچنان علیه محیط‌زیست/ اخطار جدی دادستانی به مدیران+ فیلم و عکس

تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان با گذشت ماه‌ها از پیگیری‌های دادستانی سمنان همچنان علیه محیط‌زیست عمل می‌کند و این بار، ورود جدی و اخطارهای دادستانی به ماجرا در شرایطی رخ می‌دهد که عزم دستگاه قضایی برای رفع این مشکل جزم شده است.

تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان؛ همچنان علیه محیط‌زیست/ اخطار جدی دادستانی به مدیران+ فیلم و عکس

خبرگزاری فارس- مرتضی مزینانی: داستان غم‌انگیز تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان ماه‌هاست که دغدغه بسیاری از دلسوزان بخش تولید، دوستداران محیط‌زیست و البته فعالان فضای مجازی شده و گویا قرار نیست بر خلاف همه وعده‌ها، چاره‌ای برای رفع مخاطرات زیست‌محیطی آن اندیشیده شود.

پروژه‌ای که در زمان افتتاح، «پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی ایران» توصیف شد، ماه‌هاست نه‌تنها حدود مقرر در تصفیه پساب‌های صنعتی را رعایت می‌کند؛ بلکه به گفته کارشناسان امر، بلای جان طبیعت شده است.

در گزارشی که دوم تیرماه سال ۱۳۹۹ با عنوان «پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه صنعتی ایران؛ بلای جان طبیعت» در خبرگزاری فارس منتشر شد (اینجا بخوانید)، مسؤولان امر اذعان کردند که تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان دارای ایرادهای جدی است و فاضلاب صنعت در دل طبیعت استان سمنان رها می‌شود و به گفته مدیران محیط‌زیست، مرگ درختان و فضای سبز رهاورد طبیعی این امر بوده است.

همان زمان، پیرو گزارش‌های واصله سازمانی و مردمی مبنی بر وضع نامناسب تصفیه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان و انتشار بوی نامطبوع در محیط شهرک صنعتی و مسیر منتهی به آن، محمدشریف ابراهیمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان در صدر هیأتی از محل تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان بازدید کرد.

او بر اهمیت مقوله‌های سلامت و فعالیت نیروی کار در محقق سازی شعار سال تأکید و از مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و معاون حفاظت محیط‌زیست استان در باب پساب، ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها و تهدیدهای سیستم پالایش فاضلاب فعلی شهرک صنعتی گزارش دریافت کرد.

تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از ورود پساب تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان به طبیعت در اختیار خبرگزاری فارس قرار دارد

تأکید آقای دادستان بر خروج از استانداردها

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان تیرماه سال ۱۳۹۹ در بازدید از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان گفته بود: خروجی پساب و انباشت آن در اراضی اطراف شهرک، خارج از استاندارد است که این مهم می‌تواند موجبات آلایندگی تدریجی سفره‌های زیرزمینی، اتلاف اشجار و روییدنی‌ها و تهدید علیه بهداشت عمومی واحدهای صنعتی فعال و نیروهایشان شود.

ابراهیمی، اقدام عاجل در برطرف کردن این موضوع را ضروری دانست و دستورات لازم را از ناحیه مدعی‌العموم به دستگاه‌های مسؤول برای استانداردسازی دستگاه تصفیه و تعریف خروجی پساب در ظرف زمانی حداکثر سه ماهه صادر کرده بود.

دادستان سمنان پارسال هم از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان بازدید کرده و مهلت سه ماهه برای رفع مشکل داده بود!

اذعان محیط‌زیست به مرگ درختان

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان اما اذعان می‌کند: فاضلاب شهرک صنعتی سمنان از زمانی که خدمات شهرک صنعتی ازجمله تصفیه‌خانه فاضلاب آن، به شرکت خدماتی برون‌سپاری شده، متأسفانه دچار مشکلاتی شده و مدیریت صحیحی از سوی هیأت مدیره شرکت خدماتی صورت نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: تصفیه ناقص انجام می‌شود و تصفیه‌خانه راهبری صحیحی ندارد. آزمایشگاه کنترل خروجی واحدهای صنعتی به مرکز مشخص‌شده در شهرک اصلاً وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان، خروجی واحدها را پایش نمی‌کند که بر اساس استاندارد پذیرنده تصفیه‌خانه شهرک است یا خیر و همه این عوامل و در مجموع راهبری ناقص توسط شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان باعث شده تا تصفیه‌خانه به‌درستی کار خود را انجام ندهد و تصفیه به‌درستی صورت نگیرد.

عبدوس ادامه داد: خروجی تصفیه‌خانه از گذشته برای آبیاری فضای سبز واقع در روبه‌روی شرکت فروسیلیس ایران و بین دو لاین رفت و برگشت جاده تهران- مشهد استفاده می‌شده است که الآن نیز همین اتفاق می‌افتد؛ اما تصفیه ناقص سبب شده است تا درختانی که آنجا کاشته شده، مقداری دچار افت رشد و گاهی خشکیدگی شوند.

درختانی که از پساب مثلاً تصفیه‌شده شهرک صنعتی سمنان استفاده می‌کنند، خشک شده‌اند

عذرخواهی کردید و قول دادید؛ اما ...

حسن آل‌بویه، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان همان زمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با عذرخواهی از همشهریان سمنانی به‌واسطه آلودگی‌های زیست‌محیطی پساب شهرک صنعتی سمنان گفته بود: سمنان به تمیزی و پاکیزگی شهره بوده و این موضوع من را هم آزرده‌خاطر کرده است و مکلف هستم تا از مردم عذرخواهی کنم و قول می‌دهم که این مشکل به‌زودی رفع شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان ادامه داد: پساب شهرک صنعتی سمنان هم‌اکنون خارج از حد مجاز و استاندارد است. راهبری خروجی تصفیه‌خانه طبق قانون به شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان سپرده شده است و مشکلاتی در این بخش وجود دارد.

آل‌بویه گفت: ما از تمام ظرفیت‌های قانونیِ حمایتی و نظارتی خود حتماً استفاده خواهیم کرد و پساب خروجی حتماً باید در حد مجاز و استاندارد باشد.

درختانی که از پساب مثلاً تصفیه‌شده شهرک صنعتی سمنان استفاده می‌کنند، خشک شده‌اند

ورود قاطعانه دادستانی به ماجرا

اما از همه این گفته‌ها و وعده‌ها که بگذریم، مشکل تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان همچنان پابرجاست. تقریباً هیچ کدام از وعده‌های داده‌شده در این مدت، به نتیجه مطلوب در تصفیه پساب مثلاً تصفیه‌شده خروجی از این تصفیه‌خانه منتهی نشده است.

در روزهای اخیر اما باز هم دستگاه قضایی وارد ماجرا شد تا دغدغه مردم را کاهش دهد. بازدید سرزده معاون دادستان مرکز استان سمنان از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان، نکات قابل‌تأملی با خود به همراه داشت.

زین‌العابدین حسام، معاون دادستان مرکز استان سمنان این بار و در این بازدید سرزده و بدون هماهنگی قبلی، از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی دیدن و با حضور در محل، با عوامل اداره کل محیط‌زیست استان سمنان هماهنگ کرد تا به تصفیه‌خانه بروند.

عوامل اداره کل محیط‌زیست استان سمنان در اسرع وقت در محل حاضر شدند و سپس از قسمت‌های مختلف تصفیه‌خانه بازدید شد؛ نتیجه نهایی اما خوشحال‌کننده نبود.

در این بازدیدها تأکید شد که متأسفانه تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان همچنان دارای مشکلات عدیده‌ای بوده و تذکرات لازم به مسؤولان مربوطه از مدیرعامل و هیأت مدیره شرکت خدماتی شهرک‌های صنعتی استان سمنان داده شد.

معاون دادستان مرکز استان سمنان تذکرات لازم را به مدیران می‌دهد

همین‌جا آب را آزمایش کنید

معاون دادستان مرکز استان سمنان در ادامه در اقدامی قابل‌توجه از نیروهای محیط‌زیست استان سمنان خواست تا در همین بازدید، آب تصفیه‌شده را اندازه‌گیری کند؛ متأسفانه ای.سی آب (هدایت الکتریکی آب) که برای مصارف فضای سبز شهرک استفاده می‌شود، خیلی بالا بود و اعلام شد که استانداردها در آن رعایت نشده است.

استاندارد ای.سی آب برای مصارف کشاورزی و فضای سبز باید بین دو تا سه هزار باشد؛ اما ای.سی آب موجود 14 هزار بود!

به‌طور هم‌زمان، COD آب نیز اندازه‌گیری شد که بر اساس استانداردهای موجود باید کمتر از ۱۰۰ باشد؛ اما آزمایش‌ها، عدد ۲۵۲ را نشان می‌داد!

COD (Chemical Oxygen Demand) به معنی اکسیژن موردنیاز شیمیایی و معرف ناخالصی‌های آلی نمونه است؛ یعنی مواد آلی قابل تجزیه و غیرقابل تجزیه با باکتری‌ها و اندازه‌گیری BOD و COD برای تصفیه کردن آب مهم است.

با بازدید از قسمت‌های دیگر تصفیه‌خانه مانند لجن‌گیر نیز معلوم شد که تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان فاقد استانداردهای مربوطه بوده و سازه‌های نیمه‌کاره، بعضاً قابلیت استفاده ندارند و باید توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان تکمیل شوند.

خشی از سازه‌ها در حال تخریب هستند و این موضوع نیز در دست پیگیری قرار گرفت.

معاون دادستان مرکز استان سمنان همچنین از محل استفاده آب‌های تصفیه‌شده تصفیه‌خانه مذکور نیز بازدید کرد؛ اینجا، محل کاشت درختان و فضای سبز شهرک بود که آب محل بسیار بی‌کیفیت و فاقد استانداردهای لازم اعلام شد.

برخی از درختانی که از آب این تصفیه‌خانه استفاده می‌کردند، خشک شده بودند و این امر، سبب توجه جدی مسؤولان امر شد.

معاون دادستان مرکز استان سمنان در ادامه تأکید کرد: پیرو بازدیدهای قبلی صورت گرفته توسط دادستان سمنان و تأکیدات او، متأسفانه ملاحظه شده است که با توجه با اینکه این استان از استان‌های کم‌آب کشور است و صنعت استان خصوصاً صنعت فولاد و صنایع دارای مصارف آب در خصوص کم‌آبی دارای مشکلات عدیده‌ای هستند، مسؤولان هیچ برنامه‌ای برای رساندن آب این تصفیه‌خانه به استانداردهای موردنظر جهت استفاده مجدد در صنایع ندارند.

حسام می‌گوید: این حجم از آب که حداقل استانداردها را نیز ندارد، فقط در مصارف فضای سبز استفاده می‌شود؛ در صورتی که اگر مسؤولان استانی برنامه‌های جامع و مدونی در این خصوص می‌داشتند، باید در حال حاضر این آب مجدداً به چرخه استفاده واحدهای تولیدی بازگردانده می‌شد که این مهم صورت نپذیرفته است.

معاون دادستان مرکز استان سمنان از شرایط تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان ابراز نارضایتی می‌کند

اخطارهای جدی دادستانی؛ روی میز مدیران

معاون دادستان مرکز استان سمنان باز هم به مسؤولان امر برای اصلاح شرایط تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان مهلت داد؛ باز هم سه ماه دیگر!

با اعطای مهلت سه ماهه به مسؤولان مربوطه اعلام شد که مشکلات به‌صورت موردی احصا و به دادستانی اعلام شود تا اقدامات لازم در راستای بالا بردن کیفیت آب و استفاده آن در چرخه تولید اندیشیده شود.

معاون دادستان مرکز استان سمنان البته می‌گوید که مجدداً در زمان نامعلوم به‌صورت سرزده از تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان بازدید خواهد کرد و در صورت عدم وجود استاندارهای لازم، وفق مقررات برخورد قضایی مربوطه صورت خواهد پذیرفت.

به‌هرحال، در اجرای ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری و در راستای حفظ حقوق عامه و صیانت از حقوق شهروندی، انتظار می‌رود دستگاه قضایی همچون گذشته به گزارش‌های واصله سازمانی و مردمی مبنی بر تداوم آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از عدم مدیریت صحیح تصفیه پساب، بالا بودن فاکتورهای خروجی و رهاسازی محیطی آن عنایت جدی داشته باشد.

تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان علی‌رغم همه پیگیری‌ها نیمه‌کاره مانده است!

آقایان مسؤول! زودتر اقدام کنید

تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان این روزها شرایط مناسبی ندارد. سه سازه مکانیزه لجن‌خشک‌کن (لاگن) در این تصفیه‌خانه، نیمه‌کاره مانده و در حال فرسایش تدریجی است.

فاضلاب شهرک عمدتاً در محدوده‌ای خاکی به‌صورت کاملاً سنتی و غیربهداشتی خشک می‌شود؛ به نحوی که حسب اظهارات مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان، برخی استخرهای فاضلاب هر ۶ ماه، یک مرتبه و برخی دیگر هر ۱۵ تا ۲۰ سال، یک مرتبه در محدوده مزبور تخلیه می‌شوند.

به‌هرحال، مقرر شده است تا شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان حداکثر تا سه ماه از زمان ابلاغ دادستانی سمنان، نسبت به تعیین تکلیف سازه‌های لجن‌خشک‌کن مکانیزه نیمه‌کاره و استانداردسازی وضعیت پساب خروجی تصفیه‌خانه اقدام و گزارش مبسوط مجموعه اقدامات صورت پذیرفته و در حال انجام را ظرف حداکثر ۷۲ ساعت ارسال کند که با توجه به اتمام مهلت زمانی 72 ساعته، باید دید نتیجه این گزارش چه بوده است؟

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان نیز باید به قید فوریت گزارش جامع و مانع وضعیت ریز فاکتورهای زیست‌محیطی تصفیه‌خانه را به همراه پیشنهاد‌های مربوطه پیرامون نحوه استفاده مجدد از پساب در واحدهای صنعتی ظرف حداکثر ۷۲ ساعت به دادستانی سمنان اعلام می‌داشته و امیدواریم این گزارش نیز برای تنویر افکار عمومی منتشر شود.

تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از ورود پساب تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان به طبیعت در اختیار خبرگزاری فارس قرار دارد

مردم منتظرند . . .

پارسال هم با دستور مقام قضایی و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، سه ماه مهلت داده شده بود تا مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان و شرکت خدماتی معضل تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سمنان را برطرف کنند.

به گفته پارسال مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان هم خاک منطقه دچار آلودگی بوده و مجموعه این عوامل سبب شده بود بعد از اخطاریه‌هایی که برای شرکت خدماتی شهرک صنعتی سمنان صادر شد، پرونده را به مرجع قضایی بفرستند؛ اما هنوز نتیجه این پرونده مشخص نیست.

آل‌بویه، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان پارسال گفته بود: ورودی تصفیه‌خانه خوب پایش نشده و واحدها موارد لازم را رعایت نکرده‌اند؛ اما جلساتی گذاشته شده تا با هماهنگی محیط‌زیست، برخوردهای سخت‌گیرانه‌ای داشته باشیم و از تمام ظرفیت‌های قانونیِ حمایتی و نظارتی خود حتماً استفاده خواهیم کرد.

مردم امروز منتظرند و پیگیر تا گفته شود در مدت زمانی یک سال و چند ماهه گذشته، چه اقدامات قابل‌توجهی در راستای بهبود وضع تصفیه‌خانه شهرک صنعتی سمنان انجام شده است؛ آقایان مسؤول، این گزارش را به‌طور رسمی منتشر کنید.

این ویدئو را ببینید:

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول