اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تجارت یک میلیاردی هدف مشترک ترکیه و قرقیزستان

معاون رئیس جمهور ترکیه در سفر کاری به بیشکک، با نخست وزیر قرقیزستان دیدار و در مورد همکاری میان دو کشور گفت و گو کردند.

تجارت یک میلیاردی هدف مشترک ترکیه و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «فواد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه برای شرکت در دهمین نشست کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و ترکیه در زمینه تجارت و همکاری اقتصادی وارد قرقیزستان شد.

وی در فرودگاه بین المللی «ماناس» مورد استقبال «الغ بیک معروف اف» رئیس کابینه وزیران قرقیزستان قرار گرفت.

معروف اف در ابتدا ضمن خوشامد گویی به میهمان ترک گفت: کشور ما ترکیه را یک شریک استراتژیک می‌داند که با آن پیوندهای تاریخی و فرهنگی دیرینه از نظر دین و زبان داریم و با روابط برادرانه و دوستانه با آن متحد هستیم.

وی افزود: امسال 30 سالگی برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور جشن گرفته شد. ما از طرف ترک به خاطر حمایت همه جانبه که در این مدت ارائه شده است، قدردانی می‌کنیم. مطمئن هستم که دهمین نشست کمیسیون بین دولتی قرقیزستان و ترکیه موفقیت آمیز خواهد بود و ما به نتایج خوبی خواهیم رسید.

رئیس کابینه خاطرنشان کرد که ترکیه یکی از شرکای تجاری و اقتصادی اصلی قرقیزستان است.

وی گفت: معتقدم که باید تلاش کرد تا سطح تجارت بین کشورهایمان به یک میلیارد دلار برسد. برای اجرای پروژه‌های متوسط و کوچک پیشنهاد ایجاد صندوق سرمایه گذاری را می‌دهیم. 

معروف اف همچنین با اشاره به توسعه همکاری‌ در حوزه اجتماعی و بشردوستانه، از دولت ترکیه برای کمک‌هایی که برای غلبه بر پیامدهای بیماری همه گیر ویروس کرونا و 150 هزار دز واکسن ارائه شده در روز گذشته تشکر کرد.

به نوبه خود، اوکتای نیز از استقبال گرم خود قدردانی و به توسعه مداوم روابط دوجانبه در جهات مختلف اشاره کرد.

وی گفت: قرقیزستان برای ما یک شریک استراتژیک است. ما مردم برادر هستیم. یک هدف وجود دارد و آن رساندن سطح تجارت بین دو کشور به یک میلیارد دلار است.

معاون رئیس جمهور ترکیه افزود: ما آمادگی داریم برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه متقابل و دارای پتانسیل اقتصادی-اجتماعی از جمله جذب سرمایه گذاری در قرقیزستان تلاش کنیم. 

در این ملاقات، در مورد موضوعات همکاری از جمله در مورد اختصاص سهمیه برای آموزش دانشجویان پزشکی قرقیزستانی در دانشگاه‌های ترکیه، از سرگیری سهمیه سالانه برای درمان 150 شهروند قرقیزستان در بیمارستان‌های ترکیه به صورت رایگان و همچنین کاهش هزینه مجوزهای فعالیت نیروی کار بر اساس برابری تبادل نظر شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول