اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

روابط اقتصادی و فرهنگی محور دیدار رؤسای جمهور قرقیزستان و ترکیه

رئیس جمهور قرقیزستان در پنجمین نشست شورای عالی همکاری استراتژیک قرقیزستان و ترکیه، بر لزوم برگزاری روزهای ملی قرقیزستان و فرهنگ‌های ترک در سال‌های 2021-2022 تأکید کرد.

روابط اقتصادی و فرهنگی محور دیدار رؤسای جمهور قرقیزستان و ترکیه

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف» ، رئیس جمهور قرقیزستان برای دیداری رسمی وارد آنکارا پایتخت ترکیه شد.

در فرودگاه وی مورد استقبال «محمد نوری ارسوی» وزیر فرهنگ و جهانگردی ترکیه قرار گرفت.

پس از انجام مراسم تشریفات دیپلماتیک برای ادای احترام  به محل مجتمع یادبود «آنیت کبیر» محل مقبره «مصطفی کمال پاشا» اولین رئیس جمهور ترکیه رفت و تاج گل گذاشت و دفتر یادبود را نیز امضا کرد.

سپس رئیس جمهور قرقیزستان با «رجب طیب اردوغان» همتای ترک خود دیدار کرد.

سران کشورها در مورد وضعیت فعلی و چشم انداز همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه قرقیزستان-ترکیه، موضوعات اصلی تعامل در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، نظامی-فنی، فرهنگی و بشردوستانه گفت و گو کردند.

همچنین، روسای جمهور قرقیزستان و ترکیه درباره اولویت‌های همکاری در شورای همکاری کشورهای ترک زبان و اجرای توافق نامه‌هایی که  قبلاً حاصل شده در چارچوب مشارکت استراتژیک گفت و گو کردند.

جباراف و اردوغان پس از دیدار دو طرفه، مذاکرات را در چارچوب پنجمین نشست شورای عالی همکاری استراتژیک قرقیزستان و ترکیه ادامه دادند.

در این نشست جباراف در سخنان خود به همکاری در زمینه تجارت و اقتصاد بین کشورها پرداخت. رئیس دولت قرقیزستان تأکید کرد جلسات کمیسیون مشترک بین دولتی تجارت و همکاری اقتصادی قرقیزستان و ترکیه یک بستر و سازوکار مهم برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است.

وی بیان کرد: ترکیه در ساختار تجارت خارجی قرقیزستان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، اما باید همکاری‌ها تشدید شود و گردش تجارت بین دو کشور به یک میلیارد دلار برسد.

رئیس جمهور قرقیزستان ابراز اطمینان کرد جستجوی انواع جدید و قابل قبول همکاری و ایجاد تنوع در روابط موجب تحریک روابط اقتصادی قرقیزستان و ترکیه خواهد شد.

جباراف همچنین به لزوم ایجاد همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری اشاره کرد.

وی آمادگی خود را برای ایجاد یک فضای مطلوب برای سرمایه گذاران ترکیه و ارائه مزایای مطابق با قوانین قرقیزستان تأکید کرد.

رئیس دولت به همکاری در زمینه حمل و نقل و تدارکات - به عنوان پایه روابط اقتصادی بین دو کشور - پرداخت.

جباراف به ضرورت ادامه مذاکرات بین سازمان‌های هواپیمایی کشوری در مورد امکان پروازهای بین کشورها اشاره کرد و از شرکت‌های هواپیمایی ترکیه خواست تا از فرودگاه بین المللی «ماناس» در بیشکک به عنوان مرکز حمل و نقل و لجستیک در آسیا استفاده کنند.

رئیس جمهور همچنین در سخنرانی خود به جنبه‌های همکاری در زمینه فرهنگی و بشردوستانه پرداخت.

وی یادآور شد امسال سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک قرقیزستان و ترکیه است. در همین راستا ، جباراف بر لزوم برگزاری روزهای ملی قرقیزستان و فرهنگ‌های ترک در سال‌های 2021-2022 تأکید کرد.

رئیس دولت بر همکاری مثمرثمر قرقیزستان و ترکیه در زمینه آموزش و علوم و همچنین پروژه‌های مشترک که متخصصان بسیار واجد شرایط و مطابق با استانداردهای جهانی را در اختیار هر دو کشور قرار می‌دهد، برجسته کرد.

وی گفت: مدت 30 سال است ، قرقیزستان و ترکیه قاطعانه به عقاید و ارزش‌های مشترک در مورد موضوعات مهم در دستور کار بین المللی پایبند بوده اند. من به شما اطمینان می‌دهم که قرقیزستان همیشه روابط دیپلماتیک بین المللی قوی را حفظ خواهد کرد و روابط دوستانه و برادرانه خود را با ترکیه گرامی خواهد داشت. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول