اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید رؤسای پارلمان‌های قرقیزستان و اتریش بر تقویت روابط پارلمانی و اقتصادی

در چارچوب پنجمین کنفرانس جهانی پارلمان دیدار دوجانبه بین رئیس پارلمان قرقیزستان و رئیس شورای فدرال اتریش برگزار شد.

تأکید رؤسای پارلمان‌های قرقیزستان و اتریش بر تقویت روابط پارلمانی و اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، در چارچوب پنجمین کنفرانس جهانی پارلمان دیدار دوجانبه بین «تالانت مامیتوف» رئیس پارلمان قرقیزستان با «پیتر راگل» رئیس شورای فدرال اتریش  برگزار شد.

هدف اصلی این دیدار بحث در مورد مسائل همکاری دوجانبه بین پارلمانی بود. در عین حال، در جریان مذاکرات طرفین بر همه جنبه‌های تعامل بین ایالتی تاکید کردند.

در این دیدار توافق شد که یک گفت و گوی منظم بین دو کشور در جهت  گسترش روابط بین  قرقیزستان و اتریش ایجاد شود.

طرفین تاکید کردند که دو کشور شرکای مهم یکدیگر در آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا هستند که در سال 2022 سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین قرقیزستان و اتریش خواهد بود.

مامیتوف همکار اتریشی خود را در مورد وضعیت سیاسی داخلی کشور ، انتخابات ریاست جمهوری پیشین گذشته، همه پرسی در مورد شکل دولت، قانون اساسی جدید و انتخابات محلی که توسط ناظران بین المللی مثبت ارزیابی شده و همچنین درباره انتخابات پارلمانی آینده در 28 نوامبر 2021. مطلع کرد.

وی به طرف اتریشی اطمینان داد که قرقیزستان به تعهدات بین المللی خود و اجرای معاهدات بین‌المللی دوجانبه و چند جانبه که قبلاً امضا شده است، پایبند است.

به نوبه خود، راگل از رئیس پارلمان قرقیزستان به خاطر شرکت در کنفرانس جهانی پارلمان، با وجود برنامه فشرده و وضعیت اپیدمیولوژیک فعلی در هر دو کشور، تشکر کرد.

رئیس شورای فدرال اتریش تاکید کرد که دموکراسی پارلمانی قرقیزستان در محافل سیاسی اتریش بسیار مورد توجه است. در بحث همکاری‌های دوجانبه سیاسی، علاقه متقابل برای گسترش و تعمیق همکاری بین دو کشور وجود دارد و ابراز امیدواری کرد که این دیدار به هر طریق ممکن به توسعه همکاری‌های بین پارلمانی کمک خواهد کرد.

طرفین توافق کردند که همکاری بین گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور را تشدید کنند و همچنین از پلتفرم‌ها و سکوهای چند جانبه، از جمله نشست زمستانی سالانه مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا در «وین» بیشتر استفاده کنند.

روسای پارلمان به ویژه خاطرنشان کردند که دو کشور در موضوعاتی مانند امنیت جهانی، مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی و توسعه اقتصاد موضع مشابهی دارند.

در این راستا، توافق بر حمایت متقابل نامزدها در نهادهای منتخب سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی و همچنین ادامه همکاری فعال در زمینه حمایت متقابل مورد تأکید قرار گرفت.

راگل در مورد همکاری تجاری و اقتصادی گفت که اتریش و قرقیزستان ارتباطات بسیاری با هم دارند. وی با اشاره به چشم انداز طبیعی کوهستانی قرقیزستان در توسعه گردشگری کوهستانی  بیان کرد که این کشور می‌تواند همکاری متقابل بسیار موثری با تیرول(منطقه کوهستانی) که به خاطر پیست‌های اسکی و صنعت گردشگری آلپ معروف است، ایجاد کند.

علاوه بر این، رئیس پارلمان اتریش با استفاده از تجربیات گذشته خود در فدراسیون کشاورزان تیرول، به پتانسیل بالای همکاری دو کشور در زمینه کشاورزی اشاره کرد.

وی همچنین از تجربه اتریش در توسعه و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر خبر داد.

به گفته راگل، تا سال 2030 ، اتریش به طور کامل از انرژی سبز استفاده می‌کند که دو کشور می‌توانند به منظور استفاده از فناوری‌های اتریشی و تبادل تجربه همکاری داشته باشند.

وی همچنین بیان کرد که اعزام هیئت اتریشی به اولین مجمع اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی، به قرقیزستان را بررسی می‌کند.

رئیس پارلمان اتریش به ویژه به خواست طرف قرقیزی در خصوص صدور ویزای «شینگن» برای شهروندان قرقیزستان یک روش ساده‌ را مطرح کرد.

در راستا درخواست کمک به شورای فدرال اتریش در حل مسئله تفویض صدور ویزای شینگن برای ورود به اتریش، به یکی از سفارتخانه‌های کشورهای اتحادیه اروپا که در بیشکک معتبر است، درخواست داده خواهد شد.

در پایان این دیدار مامیتوف از ملاقات بسیار پربار خود قدردانی و همتای اتریشی را برای سفر رسمی به قرقیزستان دعوت کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول