اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

میزگرد|آخرین وضعیت بازگشایی و شهریه دانشگاه‌های اصفهان

حدودیک ماه دیگر تا شروع دانشگاه‌ها باقی مانده و یکی از دغدغه‌‌های دانشجویان بازگشایی، شرایط بازگشایی و شهریه دانشگاه‌ است، بر‌ همین اساس به سراغ مسؤولان بزرگ‌ترین دانشگاه‌های استان رفتیم تا توضیحاتی درباره این موضوعات ارائه دهند.

میزگرد|آخرین وضعیت بازگشایی و شهریه دانشگاه‌های اصفهان

خبرگزاری فارس، اصفهان - بهار یوسفیان: حدود ۲ سال از شیوع ویروس منحوس کرونا و مجازی شدن دانشگاه‌ها می‌گذرد و پس از افت و خیزهای زیاد این بیماری، روند تحصیل دانشجویان تا این لحظه همچنان به طور مجازی ادامه‌ داشته است.

حدود یک ماه دیگر تا شروع ترم جدید دانشگاه‌ها و سال تحصیلی جدید باقی مانده و یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها مسأله بازگشایی، شرایط بازگشایی و شهریه دانشگاه‌ها است.

بر‌ همین اساس به سراغ مسؤولین بزرگ‌ترین دانشگاه‌های استان رفتیم تا توضیحاتی درباره این موضوعات ارائه دهند.

فارس: با توجه به شروع واکسیناسیون اساتید و برخی دانشجویان، آیا برنامه‌‌ریزی‌ای در خصوص بازگشایی دانشگاه به صورت حضوری در ترم جدید صورت گرفته است؟

تزریق ۲ دز واکسن اولین اولویت بازگشایی دانشگاه‌ها است

-آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان: درخصوص بازگشایی دانشگاه‌ها فعلا به طور رسمی موردی اعلام نشده است و در حال حاضر فقط بحث بر این است که واکسیناسیون اساتید و دانشجویان انجام شود و اگر واکسیناسیون طبق برنامه اعلامی و به موقع صورت بگیرد بر اساس برنامه‌های آموزشی بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت حضوری را خواهیم داشت.

-سعید آجلی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان: درخصوص بازگشایی دانشگاه، مهم‌ترین بحثی که پیش رو است، بحث واکسیناسیون است و در همین جهت به همت مرکز بهداشت دانشگاه در سالن شیخ‌بهایی مرکزی تعبیه شده است که توانایی واکسیناسیون هزار نفر در ۲ شیفت کاری را داریم.

در حال حاضر اگر قرار به بازگشایی دانشگاه باشد، هم کارکنان دانشگاه و هم دانشجویان باید ۲ دز واکسن را دریافت کنند تا بتوانیم به‌صورت حضوری پذیرای دانشجویان باشیم؛ فعلا اساتید دانشگاه و کارکنانی که شرایط اعلامی وزارت بهداشت از جمله شرط سنی، بیماری‌های خاص و... را دارند در حال دریافت واکسن هستند و با ابلاغی که از طرف این وزارتخانه انجام می‌شود، واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی‌مان را با اولویت دانشجویان دکترا و ارشدی که فعالیت‌های پژوهشی‌شان فرا رسیده است شروع می‌کنیم و پس از اعلام سازمان سنجش واکسیناسیون تحصیلات تکمیلی ورودی ۱۴۰۰ نیز انجام خواهد شد و بعد از آن نیز درصورت اعلام وزارت بهداشت و تخصیص سهمیه، وارد مرحله واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی خواهیم شد.

موردی که مشخص است این است که چون باید ۲ دز واکسن انجام شود و پس از آن امکان حضور دانشجو وجود دارد درصورت واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اواخر شهریور و اوایل مهر دانشگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی سال بالا که مشغول فعالیت پژوهشی پایان‌نامه و رساله‌هایشان هستند بازگشایی می‌شود و برای مقطع کارشناسی دانشگاه برنامه‌ریزی‌اش را از نظرآموزشی و ارائه خدمات رفاهی به صورت غیرحضوری خواهد بود.

 

-حسین سلیمانی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد: در خصوص بازگشایی دانشگاه منتظر دستور ستاد کرونای استان و کشور هستیم و این مورد بسته به واکسیناسیون دانشجویان و اساتید است؛‌ واکسیناسیون اساتید در حال انجام است و قرار بر این است که واکسیناسیون کلیه اساتید و دانشجویان تا پایان شهریور انجام شود و اگر این مورد انجام شود احتمال اینکه حداقل درصدی از کلاس‌ها به صورت حضوری بازگشایی شود هست.

قرار است بخشی از کلاس‌ها و برنامه‌ها به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، با توجه به زیرساخت‌های خوب و مناسبی که وجود دارد و تبدیل تهدیدها به فرصت‌هایی که در شرایط کرونایی پیش آمد به صورت غیر حضوری برگزار شود تا تردد دانشجویان از شهرهای مختلف به حدأقل برسد و حضور آن‌ها در واحد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهتر صورت بپذیرد و امیدواریم بتوانیم از اول مهر ماه کلاس‌ها را برای دانشجویان جدید الورود و قدیمی با رعایت تمام آیین‌نامه‌ها و پروتکل‌ها برگزار کنیم.

 

-محمد لطیفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان: برای بازگشایی دانشگاه‌ منتظر اسناد بالا دستی هستیم تا سازمان اعلام کند و سازمان نیز تحت شرایط ستاد کرونا این ابلاغ را آماده می‌کند اما دانشگاه آمادگی برای کلاس حضوری را دارد زیرا برنامه واکسیناسیون را با جدیت پیش می‌برد.

چه درصورت بازگشایی حضوری و‌ چه مجازی دانشگاه آماده است؛ برای کلاس‌های مجازی تمام زیرساخت‌هایمان بروز است و با کم‌ترین مشکل در حال پیش رفتن هستیم و اگر حضوری نیز باشد قطعا تقسیم‌بندی‌هایی صورت می‌گیرد که حدأقل تعداد در کلاس‌ها حضور داشته باشند و احتمال افزایش روز و ساعت کلاس‌ها وجود دارد و قاعدتاً برای درس‌هایی که امکان تدریس مجازی آن‌ها وجود دارد می‌توانیم به صورت مجازی پیش برویم تا رفت و آمد دانشجویان را کم‌تر کنیم.

 

-رضا مختاری معاون دانشگاه پیام نور استان اصفهان: آنچه که در حال حاضر در خصوص دوره کارشناسی به ما ابلاغ شده به این صورت است که ترم جدید به صورت مجازی خواهد بود؛ البته تابع مصوبات ستاد کرونا و دستورالعمل ارسالی از سمت سازمان مرکزی هستیم و ممکن است تا اول مهر تغییراتی اعمال شود زیرا واکسیناسیون هم آغاز شده اما به‌دلیل اینکه تا الآن بیش‌تر شهرهای استان در وضعیت قرمز قرار دارد و وضعیت کرونا خوب نیست آنچه که امروز می‌توانم بگویم، این است که اگر همین شرایط ادامه خواهد داشت دوره کارشناسی به‌طور الکترونیکی خواهد بود.

در دوره کارشناسی ارشد و دکترا تابع ستاد کرونا هستیم و ببینیم تا آن زمان به چه صورت است و چه اتفاقی می‌افتد؛ دانشگاه آمادگی دوره مجازی و ترکیبی را دارد و باید ببینیم تا اول مهر وضعیت بهتر می‌شود یا خیر.

 

فارس: اگر بنا به شرایط، ترم آینده به صورت حضوری باشد، چه تمهیداتی را برای بازگشایی خوابگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و... پیش‌بینی کرده‌اید؟

برگزاری کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با حدأقل تعداد ممکن

-نجیمی: به دلیل اینکه فعلا در مرحله واکسیناسیون هستیم برنامه‌ها و پروتکل‌ها باید رعایت شود و حتی اگر بازگشایی صورت بگیرد قرار نیست که بازگشایی با حالت عادی باشد و قطعا برنامه‌ریزی شده است با رعایت خیلی سخت‌گیرانه پروتکل‌ها؛ به محض اینکه موارد بازگشایی مشخص شد تمهیداتی که برای جلوگیری از ویروس است و کمک می‌کند تا حداقل مشکلات را داشته باشیم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

-آجلی: آنچه که مدیریت دانشگاه به‌دنبال آن است، این است که امتحانات پایان‌ترم و بخشی از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها در انتهای ترم و طبق زمان‌بندی واکسیناسیون دانشجویان کارشناسی در اواخر آذر به‌طور حضوری صورت پذیرد.

بحث مهمی که معاونت دانشجویی پیگیر آن است، بحث بازسازی، مرمت، زیباسازی و تجهیز برخی از خوابگاه‌ها است که در این ۱ سال با توجه به کرونا و نیمه تعطیلی آن‌ها انجام می‌شود؛ حدود ۲ ماه است که در دانشگاه ستادی به نام ستاد بازگشایی ایجاد شده و وظیفه آن بازگشایی دانشگاه به بهترین و مناسب‌ترین حالت است.

فعالیت‌هایی که در حال انجام است شامل زیباسازی داخل اتاق‌ها، سالن‌ها و تجهیزات، نظافت کف‌پوش‌ها، تجهیز سلف مرکزی می‌باشد.

-سلیمانی: در صورت بازگشایی دانشگاه‌ها پیش‌بینی برای کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و هاخوابگاه‌هاصورت گرفته است؛ اول اینکه ظرفیت کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را به حدأقل رساندیم و تعداد آن حدأکثر ۱۰ نفر است، مورد بعدی این است که دانشجویان حتماً واکسن زده باشند و در کنار پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و تب آن‌ها نیز اندازه‌گیری می‌شود؛ ترم گذشته طبق همین برنامه پیش رفتیم و مشکلی نبود؛ تعداد را کم کردیم و فضایی که وجود داشت فضای مناسبی بود.

در حال حاضر کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها طبق اینکه شرایط قرمز است تعطیل هستند و به محض اینکه شرایط مناسب شود سعی می‌کنیم به صورت حضوری تشکیل دهیم؛ البته بخشی از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به صورت مجازی توسط اساتید تدریس شده و به دنبالیم با بازگشایی دانشگاه بخش عملی را به خصوص برای دانشجویانی که فارغ‌التحصیل هستند و مشکل سنوات تحصیلی دارند باز کنیم.

قرار است بخشی از کلاس‌ها و برنامه‌ها با توجه به زیرساخت‌های خوب و مناسبی که وجود دارد و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها که در شرایط کرونایی پیش آمد بخشی از کلا‌س‌ها به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به صورت غیر حضوری برگزار شود تا تردد دانشجویان از شهرهای مختلف به حدأقل برسد و حضور آن‌ها در واحد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهتر صورت بپذیرد و امیدواریم بتوانیم از اول مهر ماه کلاس‌ها را برای دانشجویان جدید الورود و قدیمی با رعایت تمام آیین‌نامه‌ها و پروتکل‌ها برگزار کنیم.

-لطیفی: در این مدت که کرونا بوده آزمایشگاه‌ها با حدأقل تعداد یعنی بین ۵ تا ۷ نفر برگزار می‌شده و دانشجویان به‌صورت فشرده حضور پیدا می‌کردند و درس به صورت فشرده برای آنان ارائه می‌شد.

در خصوص بحث خوابگاه‌ها نیز اگر بنا به بازگشایی باشد دستورالعمل نیز ارسال می‌شود اما هنوز موردی مطرح نشده زیرا استفاده از خوابگاه‌ها محدود است و به محض اینکه دستورالعمل بیاید قطعاً با حدأقل تعداد بازگشایی می‌شود و اولویت با افرادی خواهد بود که در رشته‌های علوم پزشکی هستند و یا از شهرستان‌های دور هستند و رفت‌وآمد برای آن‌ها سخت‌تر است.

چه درصورت بازگشایی حضوری و‌ چه مجازی دانشگاه آماده است؛ برای مجازی تمام زیرساخت‌هایمان بروز است و با کم‌ترین مشکل در حال پیش رفتن هستیم و اگر حضوری نیز باشد قطعا تقسیم‌بندی‌هایی صورت می‌گیرد که حدأقل تعداد در کلاس‌ها حضور داشته باشند و احتمال افزایش روز و ساعت کلاس‌ها وجود دارد و قاعدتاً درس‌هایی که امکان تدریس مجازی آن‌ها وجود دارد می‌توانیم به صورت مجازی پیش ببریم تا رفت و آمد دانشجویان را کم‌تر کنیم.

-مختاری: دانشگاه پیام‌نور خوابگاه ندارد اما درخصوص آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، اگر ستاد کرونا مجوز حضوری بودن این موارد را بدهد و سازمان مرکزی ابلاغ کند، آمادگی این‌را داریم که با تعداد محدود و رعایت پروتکل‌ها برگزار شود؛ اساتید نیز آمادگی برگزاری حضوری این موارد را دارند اما مستلزم این است که واکسیناسیون دانشجویان تا آن موقع مشخص شود و ستاد کرونا مجوز را بدهد زیرا سلامت دانشجویان اهمیت‌ ویژه‌ای دارد.

فارس: آیا تا به این لحظه میزان افزایش شهریه دانشگاه مشخص شده است؟ 

دانشجویان قدیم‌الورود دانشگاه آزاد افزایش شهریه قابل توجهی ندارند

-مسعود یوسفیان خزانه دار و مدیر کل امور مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد: هنوز بخشنامه شهریه دانشگاه‌های آزاد نیامده و حدود ۱۰ روز آینده بخشنامه شهریه به دانشگاه‌های آزاد ابلاغ خواهد شد؛ بر اساس تجربه سنوات گذشته شهریه دانشجویان قدیم‌الورود یا افزایش پیدا نمی‌کند و یا اگر اضافه شود درصد قابل توجهی نیست.

برای دانشجویان جدیدالورود منتظر بخشنامه هستیم تا ببینیم شهریه چه مقدار افزایش پیدا خواهد کرد و اگر مانند سنوات گذشته باشد مقدار افزایش مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا متفاوت خواهد بود.

 

-مختاری: دستورالعملی مبنی بر افزایش شهریه به دانشگاه ابلاغ نشده است؛ دانشگاه پیام نور در این سال‌ها کم‌ترین میزان افزایش شهریه را داشته و حتی در ۲ سال اخیر افزایشی صورت نگرفته است و تا این لحظه دستورالعملی مبنی بر افزایش شهریه صورت نگرفته است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/د

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول