اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

سایه روشن‌های استفاده از انرژی خورشیدی/ از احداث 25 نیروگاه خورشیدی تا اشتغال‌زایی روستائیان از برق

خاموشی‌های مداوم در تابستان امسال نشان داد که باید برای تولید برق پایدار منابع جایگزینی داشته باشیم، در این گزارش با روش‌های جدید تولید برق و مزیت جغرافیایی چهارمحال و بختیاری در استفاده از انرژی خورشیدی آشنا می‌شویم.

سایه روشن‌های استفاده از انرژی خورشیدی/ از احداث 25 نیروگاه خورشیدی تا اشتغال‌زایی روستائیان از برق

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، خاموشی‌های مداوم در تابستان امسال نشان داد که باید برای تولید برق پایدار منابع جایگزینی داشته باشیم از طرفی به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و کمبود آب پشت سدها استفاده از انرژی آب برای تولید برق به حاشیه رانده می‌شود.

آن چیزی که در این روزها اهمیت زیادی پیدا کرده توجه به انرژی‌های نو است، خورشید یکی از این منابع لایزال است که می‌تواند در تولید برق استفاده شود.

کشور ایران به دلیل قرارگیری در منطقه جغرافیایی مناسب قابلیت خوبی در استفاده از انرژی خورشیدی دارد اما نکته مهمی که باید به آن پرداخته شود توجه مسئولان در استفاده از این منبع انرژی است.

تابستان امسال به دلیل کمبود تولید برق در کشور از یک سو و افزایش مصرف به دلیل گرمای هوا شاهد خاموشی‌های مداوم و طولانی‌مدت بودیم و به دلیل اجرایی نشدن برنامه‌های افزایش تولید برق در کشور هرساله شاهد تکرار این مشکل هستیم.

در کنار راه‌‌های گوناگون برای افزایش تولید برق از جمله ایجاد نیروگاه‌های جدید و یا حتی واردات برق، استفاده از انرژی خورشیدی باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که به دلیل شرایط خوب جغرافیایی و زاویه تابش خورشید می‌تواند در تولید انرژی برق از طریق خورشید مورد توجه قرار گیرد.

همین شرایط ایده‌آل بهانه‌ای شد تا خبرنگار این رسانه راهی شرکت توزیع نیروی برق استان شود.

390 هزار مشترک برق در چهارمحال و بختیاری

مجید شریفی، معاون خدمات مشترکین و فروش شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری می‌گوید: در حال حاضر 390 هزار مشترک شهری و روستایی در استان داریم.

میزان مصرف در روزهای پیک؛ به‌طور متوسط بین 310 تا 430 مگاوات

رستم ایزدپور معاون بهره‌برداری شرکت هم می‌گوید: میزان مصرف برق استان در یک روز تابستانی به‌طور متوسط بین 310 تا 430 مگاوات است.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های خورشیدی تاثیر بسزایی در تأمین برق مورد نیاز مشترکین برق استان و مدیریت مصرف برق در ساعات پیک روز دارد.

برای اطلاع از ظرفیت‌های استان و اقدامات انجام شده در این حوزه به دفتر مدیرعامل رفتیم.

استفاده 2 هزار کیلوواتی از برق تولیدی پنل‌های خورشیدی در ایام پیک‌بار

مجید فرهزاد، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 2 هزار کیلووات از برق مورد نیاز پیک بار استان توسط این نیروگاه‌ها تأمین می‌شود، گفت: هم‌اکنون 33 نیروگاه خورشیدی در حد انشعاب در سطح استان وجود دارد.

وی توضیح داد: ما آماده عقد قرارداد با مشترکین برق تا 2 برابر ظرفیت انشعاب خود برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی تا سقف 200 کیلووات هستیم.

فرهزاد افزود: همچنین فرصت عقد قرارداد سرمایه‌گذاران با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران برای احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بیش از 200 کیلووات در استان فراهم است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نام 2 شرکت دانش‌بنیان بومی در لیست پیمانکاران اجرایی معتمد این شرکت برای نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در حد انشعاب موجود است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری، هزینه تقریبی برای نصب هر کیلووات نیروگاه خورشیدی on-grid را 15 میلیون تومان و off-grid حدود 25 میلیون تومان دانست.

فرهزاد ادامه داد: در حال حاضر 25 طرح احداث نیروگاه خورشیدی در سطح استان در قالب طرح‌های سرمایه‌گذاری به دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری و سازمان امور اقتصادی و دارایی استان ارسال شده است.

برق‌رسانی با سیستم سنتی به بسیاری از روستاهای چهارمحال و بختیاری که در مناطق کوهستانی قرار دارد دشوار است و استفاده از پنل‌های خورشیدی برای روشنایی این مناطق می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

همچنین جوانان روستا می‌توانند با گرفتن تسهیلات و خرید پنل‌های خورشیدی برق تولید کنند و در نهایت برق تولیدی را به شرکت توزیع نیروی برق استان بفروشند از این زاویه هم انرژی خورشیدی می‌تواند سبب اشتغال‌زایی شود.

چادرهای عشایر استان نیز از گروه‌های هدف برای توزیع پنل‌های خورشیدی است که این موضوع امسال با یک برنامه‌ریزی مدون از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان در جریان است.

توزیع 440 پنل خورشیدی در بین عشایر چهارمحال و بختیاری

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تأمین برق چادرهای عشایر استان همواره از دغدغه‌های ما بوده است، گفت: برنامه داریم در سال جاری 800 دستگاه پکیج خورشیدی در بین عشایر استان توزیع کنیم که تاکنون 440 دستگاه آن انجام شده است.

اهمیت استفاده از انرژی رایگان خورشیدی بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که برای رسیدن به نقطه مطلوب باید منابع مالی آن فراهم باشد.

از یک سو باید برای سرمایه‌گذاران این حوزه تسهیلات قابل قبولی فراهم کرد و از طرفی مردم را تشویق کرد تا سرمایه‌های سرگردان خود را راهی این حوزه کنند و این جز با برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری و منابع‌مالی قابل توجه و مدیران جهادی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/68024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول