اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاجیکستان میزبان نشست سران پیمان امنیت جمعی و «شانگهای»

سفیر تاجیکستان یکی از موضوعات مهم نشست آتی پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای در «دوشنبه» را اوضاع افغانستان عنوان کرد.

تاجیکستان میزبان نشست سران پیمان امنیت جمعی و «شانگهای»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «محمد شریف حقداداف» سفیر تاجیکستان در بلاروس با «الساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس دیدار و گفت و گو کرد.

در جریان این ملاقات رئیس جمهور بلاورس روابط دوجانبه با تاجیکستان را که به طور مداوم در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه در حال توسعه است، مثبت ارزیابی کرد.

لوکشنکو در سخنانی گفت: امروز با رئیس جمهور تاجیکستان صحبت داشتم، اوضاع و تحولات در افغانستان را بررسی کردیم.

وی با اشاره به بسیار طولانی بودن مرز تاجیکستان با افغانستان بر ضرورت تقویت آن تاکید کرد.

رئیس جمهور بلاروس خاطرنشان کرد: البته تاجیکستان از نیروی لازم برای حفاظت مرز برخوردار است، اما باید با اسلحه و تجهیزات لازم مجهز شود.

وی افزود: در صحبت تلفنی با رئیس جمهور تاجیکستان همچنین موضوع تدوین موضع مشترک در مورد افغانستان و هماهنگی آن در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای بررسی شد.

سفیر تاجیکستان بعد از دیدار با لوکاشنکو گفت: در این ملاقات  بر موضوعاتی که قرار است در نشست آتی سران پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای بررسی شوند، تمرکز شد.

وی در ادامه اوضاع افغانستان را یکی از موضوعات مهمی که در چارچوب نشست آتی سازمان سران پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه بررسی می‌شود، عنوان کرد.

در جریان گفت و گو رئیس تاجیکستان همتای بلاروسی خود را به مناسبت زادروزش تبریک گفت و در خصوص بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور (5 سپتامبر) تبادل نظر صورت گرفت.

طرفین وضعیت کنونی و دورنمای مناسبت مشارکت استراتژیک بین دو کشور و همچنین چندین مسئله مهم منطقه‌ای و بین المللی از جمله وضعیت کنونی افغانستان را بررسی کردند.

چارچوب قانونی همکاری‌های تاجیکستان و بلاروس بیش از 60 سند بین دولتی و بین نهادی را در بر می‌گیرد. این دو کشور به طور سازنده در سکوهای سازمان‌های بین المللی تعامل و در زمینه مسائل مهم به یکدیگر کمک می‌کنند.

در نتیجه سال 2020 میلادی مبادله تجاری بین دو کشور 111.7 میلیون دلار را تشکیل داد که 3 برابر بیشتر از سال 2019 میلادی بوده است.

در ماه‌های ژانویه – ژوئن سال جاری میلادی گردش مالی تاجیکستان و بلاروس 82 میلیون دلار را تشکیل داده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول