اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

گزارش بسیج دانشجویی استان اصفهان از میزان و قیمت اقلام دارویی مربوط به کرونا

قرارگاه مقابله با کرونای بسیج دانشجویی استان اصفهان در گزارشی خطاب به استاندار اصفهان، دادستان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، موجودی اقلام داروخانه‌های معین کرونا را بررسی و اعلام کرده و خواستار برخورد با تخلفات قیمتی، توزیع مناسب اقلام دارویی، نظارت مستمر بر پخش دارو و افزایش داروخانه‌های مربوط به کرونا شد.

گزارش بسیج دانشجویی استان اصفهان از میزان و قیمت اقلام دارویی مربوط به کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، قرارگاه مقابله با کرونای بسیج دانشجویی استان اصفهان و هسته رصد معاونت گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی استان اصفهان در گزارشی خطاب به استاندار اصفهان، دادستان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، موجودی اقلام داروخانه‌های معین کرونا را بررسی و اعلام کرده و خواستار برخورد با تخلفات قیمتی، توزیع مناسب اقلام دارویی، نظارت مستمر بر پخش دارو و افزایش داروخانه‌های مربوط به کرونا شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

 مردم عزیز اصفهان ضمن تسلیت ایّام شهادت حضرت اباعبدالله و آرزوی سلامتی، با توجه به هشدار مسؤولان پزشکی پیرامون کرونای نوع دلتا، اجرای ناقص پروتکل‌های بهداشتی توسط شما بزرگواران و مسؤولان اجرایی امر باعث شروع موج سهمگین پنجم ویروس کرونا موسوم به دلتا در کشور شده است؛ بنابراین با تأکید بر رعایت الزامات بهداشتی توسط مردم عزیز مثل سابق، نظارت و بررسی صورت گرفته از داروخانه‌های استان در روزهای اخیر توسط دانشجویان انقلابی، آمار مطلوبی از وضعیت عرضه داروهای مربوط به کرونا در استان گزارش شده که خوشبختانه طبق بررسی انجام شده از ۷۱ داروخانه‌ معین کرونا در سطح استان، درصد و تعداد اقلام موجود به شرح ذیل است:

همچنین در مقیاس «قیمت داروها» در برخی داروخانه‌ها، اقدامی نظارتی که انتظار می‌رفت صورت نگرفته و این مراکز معمولاً با قیمت‌های متفاوتی و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کردند و همچنین تعدادی به صورت غیرقانونی در حال توزیع داروهای ممنوعه کرونا هستند.

همچنین میزان اقلام پزشکی موجود در داروخانه‌های مورد بررسی نیز به صورت زیر است:

با توجه به رصد آماری ۷۱ داروخانه مورد بررسی، می‌توان گفت: 

۱- در بررسی مقیاس اول رصد که مربوط به «موجودی سرم» است، از ۷۱ داروخانه رصد شده، فقط ۵۴/۹۲ درصد داروخانه‌ها دارای موجودی سرم هستند که این نشان‌دهنده توزیع نامتناسب این کالای مورد نیاز است، مثلاً در مورخ ۳۱ مرداد هیچ‌کدام از داروخانه‌های معین کرونای استان در شهرستان شاهین‌شهر سرم را موجود نداشتند.

۲- در بررسی مقیاس دوم رصد که مربوط به «داروی رمدسیویر» است از ۷۱ داروخانه رصد شده، ۲۶/۷۶ درصد داروخانه‌ها دارای موجودی هستند.

۳- در بررسی مقیاس سوم رصد که مربوط به «قرص فاویپیراویر» است از ۷۱ داروخانه رصد شده، ۳۰/۹۸ درصد داروخانه‌ها دارای موجودی هستند، این در حالی است که طبق اعلامیه سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان کشور،  تجویز این دارونا برای کرونا ممنوع است، اما هنوز توسط برخی پزشکان در حال تجویز است.

۴- در بررسی مقیاس چهارم رصد که مربوط به «داروهای ویتامین» است از ۷۱ داروخانه رصد شده، ۷۷/۴۶ درصد داروخانه‌ها دارای موجودی هستند.

۵- در بررسی مقیاس پنجم رصد که مربوط به «رعایت فاصله‌گذاری» است از ۷۱ داروخانه رصد شده، ۵۹/۱۵ درصد داروخانه‌ها این مقیاس را رعایت می‌کنند.

۶- در بررسی مقیاس ششم رصد که مربوط به «ضد عفونی مراکز» است از ۷۱ داروخانه رصد شده، ۵۶/۳۳ درصد داروخانه‌ها این مقیاس را رعایت می‌کنند.

۷- در مقیاس قیمت نیز سرم بشترین نوسان قیمت را در داروخانه‌ها دارد.

در ادامه، کمیته رصد و نظارت با توجه به لزوم رسیدگی دقیق به این موضوعات و اهمیت حفظ سلامت بیماران و مراجعان و نیز با توجه به رصد انجام شده و مشاهده مستقیم مشکلات و موارد مختلف، پیشنهاداتی را جهت اجرا و رفع این مسائل در نظر دارد که در ذیل به آن‌ها می‌پردازیم:

۱- برخورد قاطع با مراکزی که به صورت غیرقانونی در زمینه افزیش قیمت فعالیت می‌کنند.

۲- توزیع مناسب بر اساس نیازمندی منطقه‌ای لحاظ و پیگیری شود.

۳- بررسی و نظارت به صورت منظم از مرکز پخش دارو صورت گیرد.

۴- مراکز داروخانه‌ای معین کرونا تا حد ممکن افزایش یابد.

به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن عمومی، شیوع ویروس کرونا سیر صعودی به خود گرفته است.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ح/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول