اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

شیوه‌نامه اجرایی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ابلاغ شد

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها خبر داد.

شیوه‌نامه اجرایی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی ابلاغ شد

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در اجرای ماده ۱۶ اساسنامه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی مصوبه جلسه ۹۳۲ شورای عالی آموزش و پرورش، شیوه‌نامه اجرایی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی تهیه و در جلسه شورای سیاست‌گذاری وزارت آموزش و پرورش مطرح و پس از بررسی، به تصویب رسید.

وی افزود: این شیوه‌نامه مشتمل بر شرایط تأسیس و نحوه اداره، ارتباطات سازمانی و فراسازمانی، وظایف و اختیارات، منابع و مصارف مالی، نحوه توسعه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و شاخص‌ها، ملاک‌ها و استانداردهای نظارت و ارزشیابی از این مراکز است که طی بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، ابلاغ شده است.

سلطانیان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۱ تاکنون تعداد ۶۷۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در مناطق آموزش و پرورش کشور، راه‌اندازی و تأسیس شده است، به نقش مهم پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در کشف استعدادها و علائق دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: هدف از تأسیس پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، «تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی در بین دانش‌آموزان»، «شناسایی، جذب و هدایت دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند متناسب با نیازهای کشور»، «تلفیق دانش نظری و فعالیت‌های عملی و کاربردی»، «تسهیل دستیابی دانش‌آموزان به یافته‌های جدید علمی، پژوهشی و فناوری»، «پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانش‌آموزان و معلمان»، «حمایت از دانش‌آموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین»، «ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور مؤثر دانش‌آموزان مستعد در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملّی و بین المللی (جشنواره‌ها، المپیادها و...)» است.

وی اضافه کرد: تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری، از مهم‌ترین راهکارهای توسعه و غنی‌سازی محیط مدرسه، برای ارائه خدمات و تسهیلات آموزشی و تربیتی بر پایه تنوع استعدادهای تمام دانش‌آموزان در همه دوره‌های تحصیلی(بدون تفکیک و جداسازی آنان)، در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی است. پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌های عمومی، نمایشگاه‌ها و موزه‌های تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاه‌ها و سایر مراکز مشابه، شبکه‌ای از این محیط‌های یادگیری هستند که تعامل  اثربخش مدارس با این محیط‌ها، علاوه بر فراهم‌آوردن زمینه مشاهده و تجربه افزون‌تر و عینی‌ترکردن محتوای آموزشی کتب درسی، در تقویت و توسعه روحیه پژوهشگری، خلاقیت، کارآفرینی و مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان علاقه‌مند، تأثیر‌گذار است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش به اهمیت نقش پژوهش سراها در ترویج، آموزش و ایجاد انگیزه برای حضور دانش آموزان در مسابقات علمی-پژوهشی اشاره کرد و گفت: در دومین دوره مسابقات علمی-پژوهشی بیش از یک میلیون و 150 هزار نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش سراسر کشور در 10 محور علوم نوین، علوم انسانی و علوم پایه شرکت کرده اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول