اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ضرورت حفظ واقعیت تاریخی کربلا/ آمریکا باید از کل منطقه خارج شود

خطیب جمعه ساری گفت: اگر امروز واقعیت کربلا را می‌دانیم، به برکت روایت‌گری درست، حضور در روضه‌خوانی و عزاداری‌ها است که باید این واقعیت تاریخی حفظ شده و نباید تضییع، تحریف و تعطیل شود.

ضرورت حفظ واقعیت تاریخی کربلا/ آمریکا باید از کل منطقه خارج شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی امروز در خطبه‌های یازدهم محرم ۱۴۰۰ مصلی این شهرستان ضمن یادآوری ماجراهای شهیدان کربلا، اظهار کرد: امروز یادآوری روزی است که در آن بزرگ‌ترین غم و اندوه در ماجراهای عاشورا بر قلب اهل بیت (ع) وارد شد، از امروز سفر اسارت از کنار بدن‌های قطعه قطعه شده شهیدان آغاز شد، در چنین روزی بهترین توصیه و پیام که برگرفته از آن‌‌ ماجراها است، همان تقوا است.

وی با بیان اینکه حادثه عاشورا نتیجه بی‌تقوایی است، افزود: اگر تقوا داشتند چنین گناهان کبیره‌ای اتفاق نمی‌افتاد بنابراین باید درس بگیریم و خودمان را با تقوا تجهیز کنیم تا از دسترس شیطان خارج باشیم.

محمدی لائینی با اشاره به اینکه می‌خواهیم نگاهی کلی به حادثه کربلا داشته باشیم، تصریح کرد: شهیدان کربلا حاضر شدند کشته شوند اما ذلیل نه! در خصوص تعداد شهدای کربلا در بحث تعداد بین راویان اختلاف است، ولی در مجموع ۷۲ سر بریده همراه کاروان رفت.

خطیب جمعه ساری یادآور شد: شهیدان شامل ۱۸ نفر از اقوام، اصحاب ۶۶ نفر اهل کوفه، ۱۰ نفر اهل بصره، سه نفر اهل یمن و چهار نفر از حجاز، غلامان هم از ملیت‌های ترک، فارس و آفریقایی بودند، در میان شهیدان زن شهیده "ام وهب همسر عبدالله بن کلبی" هم داریم چنانچه در میان اسیران مرد اسیر " امام سجاد و امام باقر (ع) چهار ساله" هم داریم.

این مسوول ادامه داد: امام حسین (ع) به همه اصحاب خود با بیان جملاتی همچون " من هیچ اصحابی بهتر و سزاوارتر از اصحاب خودم نیافتم" لوح تقدیر اهدا کرد، چرا که ایشان اصحاب پدران خود را مشاهده کرد اما این جمع را بهترین دانست.

وی با بیان اینکه گرفتن لوح تقدیر از امام حسین (ع) هنر است، گفت: اصحاب حضرت جزو تلقا هستند به این شکل که امام حسین (ع) در شب عاشورا پیمانش را از همه اصحابش برداشت، ولی آن‌ها مایه عزت و سربلندی امام شدند.

محمدی لائینی در خطبه دوم با اشاره به نگاهی در خصوص اسیران کربلا و با تاکید بر اینکه تقوا باید در زندگی دوستداران امام حسین (ع) ملموس باشد، اظهار کرد: تقوا بهترین درش از جریان عاشورا است، بنابراین هر کسی که به هر شکلی در ایام محرم اظهار حزن و اندوه می‌کند باید تقوا پیشه کند.

خطیب جمعه ساری همچنین اضافه کرد: ۱۰ هزار سال بدون معرفت و  توجه به تقوا عزاداری کنیم به جلو نمی‌رویم اما دو سال عزاداری با تقوا ما را به جلو می‌برد، در ایام محرم ما صاحب عزا هستیم به ما هم مصیبت رسیده است، بنابراین همه باید بدانیم که روزی از دنیا می‌رویم باید کاری کنیم که همچون امام حسین (ع) روسفید برویم.

این مسوول در خصوص تعداد اسیران بعد از روز عاشورا، یادآور شد: در این باره از ۱۵ تا ۶۶ نفر اختلاف است، عمده نقشی که شهیدان ایفا کردند در حوزه جنگ سخت بود ولی اسیران در حوزه جنگ نرم نقش داشتند، مسوولیتشان حفظ و نگهداری خودشان بود که بیشتر بر عهده حضرت زینب (س) بود، ایشان حتی جان امام سجاد (ع) را حفظ کرد.

وی گفت: زمانی که عبدالله دستور به زدن گردن امام سجاد (ع) را صادر کرد حضرت زینب (س) خودشان را روی حضرت انداخت و مانع شد، مسئله دوم حفظ عزت اسیران بود که کار سختی هم بود، با تحمل سخت‌ترین گرفتاری‌ها ذلیل نشدند و جایی که باید جواب قلدرانی همچون عبدالله بن زیاد و یزدید را می‌دادند سکوت نکردند.

محمدی لائینی با بیان اینکه یازدهم محرم  با عنوان روز تجلیل از اسیران نامگذاری شده، ادامه داد: اسیران همواره باارزش هستند، از ماندنی‌ترین خاطرات، خاطره‌های اسرا است، حفظ واقعیت‌های تاریخی کربلا توسط اسیران سومین وظیفه آن‌ها بود چرا که دستگاه تبلیغاتی دشمن بسیار پرنفوذ و گسترده بود ۷۵ هزار منبر مقابل امام علی و حسین (ع) فعالیت می‌کردند.

خطیب جمعه ساری خاطرنشان کرد: اگر امروز ما واقعیت کربلا را می‌دانیم که امام حسین (ع) به ناحق شهید شده به برکت روایت‌گری درست، حضور در روضه‌خوانی و عزاداری‌ها است که باید این واقعیت تاریخی حفظ شده و نباید تضییع، تحریف و تعطیل شود.

این مسوول گفت: امروز در دنیا، دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی را مدافع و فلسطینی‌ها را تروریست متجاوز و ظالم جلوه می‌دهند در حالی که این‌طور نیست، شیطنت‌ها امروز به این سمت پیش می‌رود.

وی ادامه داد: در این هفته، آغاز اسارت اهل بیت (ع) و روز تجلیل از اسیران و مفقودان سالروز شهادت امام سجاد (ع) و دفن اجساد مطهر شهدا به‌وسیله قوم بنی‌اسد و همچنین سالروز درگذشت علامه مجلسی که حق بزرگی به گردن فرهنگ تشیع دارد و روز دوازدهم محرم که روز مسجد نامیده شده را در پیش داریم.

محمدی لائینی بیان کرد: مسجد بزرگترین امانت خدا در دست ما است، باید آن را حفظ کنیم ولی می‌بینیم که مساجد ما خلوت است، نمازخوان بودن یک مسئله است اما اهل مسجد بودن موضوعی دیگر؛ اول شهریور روز بزرگداشت بوعلی سینا و روز پزشک است از مسوولان حوزه بهداشت هم می‌خواهیم که قدردان این عزیزان باشند و عدالت را بینشان جاری کنند.

خطیب جمعه ساری با اشاره به مسئله خروج آمریکا از افغانستان و ورود طالبان، خاطرنشان کرد: از اینکه آمریکای غاصب بعد از ۲۰ سال آنجا را رها کرد باید بداند که به تدریج باید از کل منطقه خلیج فارس و سوریه بیرون برود اینجا برای مردم منطقه بوده و جای آمریکا نیست.

این مسوول خطاب به  آمریکادوستان، گفت: از خودتان بپرسید، ۲۰ سال دستاورد حضور آمریکا در افغانستان چیست؟ چقدر توسعه ایجاد کرده؟ البته بله در بحث تولید مواد مخدر کشور رشد داده و جان بیش از ۲۳۰ هزار نفر غیر نظامی را گرفت، هزاران خانه ویران شده و مردم بی‌گناه اذیت شدند، در کل آمریکا در افغانستان چه غلطی کرد؟ آمریکا باید بیرون شود.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول