اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

میانکاله در میان بی‌مهری مسؤولان می‌سوزد/ عدم شفافیت در انعقاد قرارداد کارخانه‌های زباله‌سوز

امام جمعه ساری گفت: جزیره میانکاله با وسعت بیش از ۶۸ هزار هکتار که ثبت جهانی است مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته و چند ماهی است که شاهد آتش‌سوزی پی در پی در این جزیره بی‌نظیر هستیم.

میانکاله در میان بی‌مهری مسؤولان می‌سوزد/ عدم شفافیت در انعقاد قرارداد کارخانه‌های زباله‌سوز

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی خطیب جمعه ساری در خطبه‌های این هفته از نماز جمعه مصلی ساری، اظهار کرد: سفارش به تقوا یکی از بهترین سفارش‌هایی است که توسط ائمه اطهار بیان شده، ائمه دوست دارند ما در مقابل گناه دغدغه داشته و نترس نباشیم.

وی با تاکید بر لزوم دغدغه‌مندی در مقابل ویروس کرونا، افزود: در مقابل با این بیماری همچون مقابله با گناه باید رفتار کنیم و نگران باشیم، ولی متاسفانه اینطور نیستند، آمارها خبر از ۴۰۰ فوتی در طول روز می‌دهد در حالی که این عدد به زیر ۱۰۰ رسیده بود، باید هشدارها را جدی بگیریم.

محمدی‌لائینی یادآور شد: همانطور که براساس آیین نماز جمعه در میان خطبه‌ها باید سوره کوتاهی از قرآن خوانده شود،  حضرت علی (ع) هم در پایان خطبه اول سه پیش زمینه برای خواندن قرآن بیان کردند، که دو پیش‌زمینه مربوط به شنوندگان و دیگری مربوط به گوینده است.

خطیب جمعه ساری اعلام کرد: رعایت سکوت و دوری از همهمه در هنگام تلاوت قرآن و گوش فرا دادن به آیات آن از وظایف شنوندگان است که خداوند در آیه ۲۰۴ سوره اعراف به آن اشاره کرده است، ولی متاسفانه ما بسیاری از وقت‌ها رعایت نمی‌کنیم و فضای قرآنی آرام و ساکت نیست، در حالی که رعایت سکوت مساوی با رحمت است و در مقابلش عذاب قرار دارد.

این مسوول با اشاره به سوره مومنون از قرآن کریم، ادامه داد: مورد سوم استعاذه بوده و مربوط به گوینده است که باید از شر شیطان، وسوسه‌های شیطان و از حضور شیطان به خدا پناه ببرد.

وی اضافه کرد: حضرت علی (ع) پس از سفارش به ادب، به تلاوت قرآن سوره کوتاه "عصر" پرداختند، که در این سوره به عصر قسم یاد می‌شود که تمام تاجران و انسان در بازار دنیا زیان‌کار هستند جز کسانی که ایمان و عمل نیکو داشته باشند و همدیگر را به صبر سفارش کنند.

محمدی لائینی با بیان اینکه گناه آتش است و دوری از آن ضرورت دارد، یادآور شد: هیچکدام از ما تحمل چند ثانیه در آتش بودن را نداریم چه برسد به چند دقیقه، ساعت، روز، هفته یا سال و چه برسد به آتش آخرت که قابل قیاس با آتش آخرت نیست؛ دزدی، نگاه و خودآرایی برای نامحرم، دزدی، غیبت، خوردن مال حرام و غیره گناه است گناه کردن هم به معنای افتادن درون آتش است، رعایت تقوا ضرورت دارد‌.

خطیب جمعه ساری ادامه داد: در آستانه ماه محرم قرار داریم همه چیز ما امام حسین (ع) است امسال دومین محرمی است که با شرایط کرونا سروکار داریم، باید در محرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی عزاداری کنیم، سلامت مردم برای امام حسین (ع) مهم است و باید اولویت همه ما قرار بگیرد، همچنین همه بدانیم که دهه محرم دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر است. 

این مسوول با اشاره به وقوع سیل در برخی از نقاط استان یادآور شد: از مسوولان می‌خواهیم هر چه زودتر و بهتر به داد کسانی که آسیب دیدند برسند، متاسفانه مشکلات زیست‌محیطی در مازندران بسیار جدی است از یک طرف جزیره میانکاله با وسعت بیش از ۶۸ هزار هکتار که ثبت جهانی است مورد بی‌توجهی قرار گرفته و چند ماهی است که شاهد آتش‌سوزی پی در پی در این جزیره بی‌نظیر هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: تا الان بیش از ۷۰۰ هکتار از زمین‌ها و بوته‌های سرسبز میانکاله در آتش سوخت، متاسفانه امکانات اطفای حریق در این مجموعه که نگین کره زمین است در حد حداقلی موجود است و مدت‌ها طول می‌کشد تا آتش خاموش شود، بنده از مسوولان بندرامیرآباد می‌خواهم تا امکانات خودش را در اختیار قرار بدهد باید حق همسایگی را به‌جای آوردند.

محمدی لائینی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر ۲۰ هزار هکتار از زمین این جزیره خشک شده و تبدیل به خاستگاه ریزگردها شده است که باید پی‌گیری شود، همچنین در بحث پسماند مشکلاتی داریم، تصفیه‌خانه برای شیرآبه زباله‌ها در زباله‌هسوز نوشهر نصب نشده و شیرآبه وارد مزارع مردم می‌شود.

خطیب جمعه ساری ضمن هشدار به مسوولان در خصوص کارخانه زباله‌سوز ساری، تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد که اینجا سرنوشتی بهتر از نوشهر نداشته باشد اگر تمهیدات را در نظر نگیرید، مشکل تکنولوژی فنی متناسب با سوزاندن زباله‌های خیس و تر حل نشده است، بنا بود که شاهد تولید برق باشیم، عدم شفافیت در انعقاد قراردادها و مشکلات زیست‌محیطی نیز وجود دارد.

این مسوول گفت: مراسم تنفیذ ریاست جمهوری دوره سیزدهم به‌خوبی برگزار شد، فرمایشات مقام معظم رهبری را شنیدیم، اینکه این دوره هشت ساله تجربه خوبی بود تا مسوولان ایران بدانند اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.

وی ضمن گلایه از رئیس جمهور دولت دوازدهم، تصریح کرد: متاسفانه ایشان در اخرین مصاحبه خود بیان کردند اگر به سال ۱۳۹۲ برگردم دوباره همان راه تعامل با دنیا را پیش می‌گیریم و این نشان از نگاه نادرست و بی‌توجهی به فرمایشات رهبری دارد.

محمدی لایینی با اشاره به سالروز بمباران اتمی دو شهر ژاپن، بیان کرد: در پی این اتفاق صدها هزار انسان از بین رفتند، همچنین سالروز شهادت شهید صارمی هفته خبرنگار، روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم را در پیش داریم که ثابت می‌کند بزرگترین تقض کننده حقوق بشر همین سران سیاست‌های استکبار جهانی هستند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/غ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول