اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

بی‌تدبیری مسئولان به حساب هیأت‌ها گذاشته شد/ پشت پرده سکوت مرکز بهداشت قبل از محرم چه بود؟

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری این روزها مکررا از فعالیت‌ هیأت‌های مذهبی ابراز نگرانی می‌کند درحالی که قبل از محرم در برابر برگزاری مراسمات چند هزار نفری و عدم اجرای مصوبات ستاد کرونا سکوت کرده بود.

بی‌تدبیری مسئولان به حساب هیأت‌ها گذاشته شد/ پشت پرده سکوت مرکز بهداشت قبل از محرم چه بود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، موج پنجم کرونا در جامعه موجب نگرانی آحاد مردم و دلسوزان شده است؛ وضعیت بیمارستان‌ها، تعداد افزایشی ابتلا و مرگ و میر، خستگی کادر درمان و موارد دیگری باعث شده شرایط سختی برای استان رقم بخورد؛ اما بدون شک این شرایط که مانند آب گل‌آلود است نباید موجب ماهی‌گیری و تسویه‌حساب‌های موردی شود؛ باید همه کمک کنند با منطق و عقلانت شرایط فعلی را پشت سر بگذاریم.

برای ورود به بحث ابتدا شرحی از گفت‌وگوی راشد جزایری با شبکه جهانبین را با هم بخوانیم:

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به روزهای پیش‌رو و به اوج رسیدن مراسمات عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) خاطرنشان کرد: بازدیدهای میدانی ما از تعدادی از هیئات مذهبی و مراسمات عزاداری در روز گذشته حاکی از آن است که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آنچنان رضایت‌بخش نیست.

وی ادامه داد: در برخی شهرهای استان به منع دسته‌روی بی‌توجهی می‌شود و خبری از رعایت فاصله فیزیکی نیست.

۳۰ تا ۴۰ درصد مردم چهارمحال و بختیاری ماسک نمی‌زنند

جزایری با ابراز تأسف از عدم استفاده بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم به ویژه جوانان از ماسک تأکید کرد: خواهش ما از جوانان هم‌استانی این است که به نیروی جوانی خود مغرور نشوند چراکه کرونا بی‌رحم‌تر از آن است که تصور می‌کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: بیمارستان هاجر و کاشانی دیگر توان پذیرش بیمار ندارند و با این شیوه همکاری مردم موج خیز پنجم فعلا نزولی نخواهد شد.

نسبت به عدم رعایت موارد بهداشتی بی‌تفاوت نباشیم

وی مهمترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر را در شرایط فعلی تذکر نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک دانست و از مردم خواست بی‌تفاوت نباشند و حتما به افراد بی‌توجه تذکر دهند.

جزایری با اشاره به همکاری مطلوب صنوف در رعایت مصوبات ستاد کرونا و تعطیل کردن بازار توضیح داد: ما در قرارگاه استانی ستاد کرونا حتی فعالیت گروه شغلی یک را محدود کردیم و تنها ۱۲ رسته شغلی اجازه فعالیت دارند که بررسی‌های میدانی امروز در سطح شهر از همکاری خوب کسبه خبر می‌دهد.

دادن هرگونه نذری در هیئات ممنوع است

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در پایان بر ممنوعیت برگزاری مراسمات عزاداری در فضای بسته تأکید کرد و گفت: هیئت‌های مذهبی از دادن هرگونه نذری اعم از نوشیدنی و غذای گرم خودداری کنند.

وی اضافه کرد: مردم می‌توانند نذورات خود را تحت عنوان نذر سلامت یا به صورت مواد غذایی خام در بسته‌بندی مناسب توزیع کنند.

موج پنجم کرونا قبل از محرم آغاز شد

این درحالی است که بخش زیادی از وضعیت اسف‌بار امروز کرونا ناشی از مراسمات بدون ملاحظه در فاصله زمانی بین عید غدیر تا قبل از محرم بود؛ گفتنی است در همان بازه زمانی اوج مسافرت استان‌های گرمسیر اطراف به شهرکرد بود که بدون هیچ‌گونه سخت‌گیری، محدودیت و ... انجام شد.

گزارش خبرنگاران فارس حاکی است که در مراسمات عروسی و ترحیمی که در قبل از آغاز ماه محرم برگزار شده بود ده‌ها نفر از یک خانواده در همان مجلس به کرونا آلوده شدند ولی هیچ‌گاه رئیس مرکز بهداشت در آن روزها ابراز نگرانی جدی نکرده بود!

چرا مرکز بهداشت در برابر عدم اجرای مصوبات ستاد کرونا قبل از محرم سکوت کرد؟

آش سوءمدیریت و رها شدن اوضاع آنقدر شور شد که اعتراض خود اعضای ستاد کرونا هم بلند شد؛ دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری دو هفته قبل در جلسه ستاد کرونا که در تاریخ ۱۲ مردادماه برگزار شد بیان کرد: متاسفانه در اجرای مصوبات ستاد کرونای استان دچار ضعف جدی هستیم و در صورت ادامه همین منوال ممکن است شرایط وخیم‌تری رقم بخورد.

نکته دیگر این بود که مسئولان هیات‌های شهرکرد قبل از آغاز محرم اعلام کرده بودند تابع تصمیمات کادر درمان هستند و هر پروتکلی که برای رعایت مراسمات تدوین شود را رعایت خواهند کرد و بر اساس گزارشات متعددی که به این رسانه رسیده در اکثر هیات‌ها پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت تماما اجرا شده است.

هیات‌ها ۷۸ درصد و کل جامعه ۵۴ درصد پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند

همه مردم جامعه امروز از وضع نامناسب شیوع بیماری نگران هستند و همه خود را شرمنده کادر درمان می‌دانند اما ای کاش رئیس مرکز بهداشت استان نسبت به اجرای مصوبات ستاد کرونا جدیت بیشتری داشت تا امروز شاهد چنین موجی نباشیم؛ کاش در کنار هجمه به هیات‌ها، به تجمعات امروز مردم در کنار رودخانه زاینده‌رود هم اشاره می‌کرد؛ کاش به عدم اجرای قانون منع تردد هم اشاره می‌رد؛ کاش برای اثبات ادعای خود مبنی بر عدم رعایت پروتکل‌ها دلایل و اسنادی را هم ارائه می‌کرد تا باور کنیم واقعا نگران سلامت جامعه است.

همه این‌ها درحالی است که مدیرکل سازمان تبلیغات چهارمحال و بختیاری امروز به خبرنگار این رسانه گفت: طبق ارزیابی صورت گرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات ۷۸ درصد ارزیابی شده است در حالی که میزان کلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی به گفته مرکز بهداشت ۵۴ درصد در سطح استان بوده و هیئات پرجمدار رعایت دستورالعمل‌ها هستند.

تصاویر زیر از هیات‌های مذهبی شهرکرد در شب‌های گذشته تهیه شده است.

انتهای پیام/68023/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول