اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ضبط ۲۱۱ تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف در همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از ضبط ۲۱۱ تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف از ابتدای امسال در همدان خبر داد.

ضبط ۲۱۱ تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف  در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمودرضا رسولی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته خبرنگار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی اظهار کرد: تلاشگران عرصه رسانه در راستای ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه  نقش مهمی دارند که ما قدردان آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه دامپزشکی استان با هدف استقرار امنیت غذایی و تامین سلامت دام، سلامت غذا، سلامت انسان و نیز تامین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی از هیچ تلاشی فروگذار نیست گفت: این مجموعه با شعار «دامپزشکی، امنیت غذایی، رونق تولید» و توجه به حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی به وظایف خود عمل می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بیان کرد:‌ دامپزشکی یکی از زیرساختی‌ترین ادارات در اقتصاد و بهداشت عمومی جامعه به شمار می‌آید و تضمین‌کننده سلامت، بهداشت و اقتصاد دام و انسان بوده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

واکسیناسیون ۹ میلیون نوبت سر دام علیه بیماری 

وی از واکسیناسیون تقریبا ۹ میلیون نوبت سردام در سال توسط اکیپ‌های دامپزشکی استان همدان سخن گفت و افزود: اعزام اکیپ به روستاها و مناطق قشلاقی برای واکسیناسیون دام‌های عشایر مربوط به استان همدان از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.

رسولی با اشاره به اینکه خوشبختانه در حال حاضر استان از امنیت بهداشتی خوبی در حوزه تولید مواد خام دامی برخوردار است افزود: مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از وظایف دامپزشکی بوده که با تلاش همکاران و ۴۴ اقدام پیشگیرانه در سطح استان، بیش از سه سال است که هیچ گزارشی از وجود کانون‌های آنفلوآنزا در استان نداشتیم.

وی به کنترل و نظارت بهداشتی مواد خام دامی اشاره کرد و گفت: به طور متوسط بیش از ۱۰۰ هزار بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه، بسته‌بندی مواد خام دامی و کشتارگاه‌های استان در طی سال صورت می‌گیرد.

ضبط ۲۱۱ تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف  در همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۱۱ تن انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف با تلاش بازرسان بهداشتی دامپزشکی از چرخه مصرف انسانی خارج شده که مصرف آن می‌توانست تعداد زیادی از مردم را روانه بیمارستان کند.

وی از کشف و توقیف محموله ۴۱ تنی مرغ و گوشت قرمز منجمد وارداتی در یکی از سردخانه‌های شهر همدان خبر داد و افزود: در بازرسی مشترک اکیپ‌های نظارت بهداشتی ادارات دامپزشکی، تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت همدان از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی بیش از ۲۲ تن گوشت منجمد وارداتی و حدود ۱۹ تن مرغ منجمد از یکی از سردخانه‌های همدان کشف و تا تعیین و تکلیف نهایی توقیف شد.

رسولی خاطرنشان کرد: این محموله دارای نواقص بهداشتی ـ قرنطینه‌ای و مقداری از آن فاقد تاریخ مصرف است که پرونده واحد متخلف و محموله توقیفی برای سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح ارجاع داده شده است.

وی با اشاره به مایه‌کوبی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال به انسان افزود: در این راستا طی چهار ماهه امسال بیش از ۳ میلیون نوبت سردام علیه انواع بیماری‌های واگیردامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در استان همدان مایه کوبی شده‌اند که این بیماریها شامل آبله، شاربن، تب برفکی، آنتروتوکسمی، بروسلوز(تب مالت)، قانقرایا، آگالاکسی، لمپی اسکین، هاری، PPR و... است.

این مقام مسئول با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷ هزار و ۳۵۹ راس دام سنگین خونگیری شده و در راستای مبارزه با سل گاوی، تعداد ۱۳ هزار و ۴۶۳ راس دام مورد تست توبرکولین قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تمام کانون‌های بیماری دامی در سامانه GIS کشوری دامپزشکی ثبت می‌شود و با اقدامات پیشگیرانه از جمله انجام واکسیناسیون، ضدعفونی، آموزش و ترویج تعداد کانون‌های بیماریهای دامی استان همدان در چهار ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۶۵ درصدی داشته است.

هیچ بیماری جدی در حوزه دام در همدان مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: با توجه به بروز خشکسالی و طبق برنامه‌های سازمان دامپزشکی عملیات سمپاشی برعلیه بندپایان، به مساحت تقریبی ۲۳۰ هزار مترمربع جایگاه دام و بیش از تعداد ۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین نیز سمپاشی شده و خوشبختانه با توجه به اقدامات پیشگیرانه، در حال حاضر هیچ بیماری جدی در حوزه دام در سطح استان مشاهده یا گزارش نشده است.

 وی در ادامه به اقدامات دامپزشکی در خصوص حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی و نظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی پرداخت و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۷ هزار و ۶۸۸ رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های این استان ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرارگرفته‌اند که وزن تقریبی آن بیش از ۳ هزار و ۷۴۹ تن است.

رسولی یادآور شد: با تلاش بازرسان بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان، بیش از ۲۵ تن گوشت غیربهداشتی از زنجیره مصرف استان خارج شده است.

وی در خصوص کشتار طیور در سطح استان همدان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در چهار کشتارگاه صنعتی طیور استان بیش از ۷ میلیون و ۱۳ هزار قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته‌اند که از این تعداد حدود ۹۶ هزار و ۴۹۴ قطعه غیرقابل مصرف از چرخه مصرف انسانی خارج و ضبط و معدوم‌سازی انجام شده است. 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به میزان کنترل و بازرسی بهداشتی و نظارت بر مواد خام دامی در مراکز تولید، توزیع، بسته‌بندی و عرضه این مواد گفت: از ۳۰ هزار و ۲۰۳ واحد نظیر مراکز تولید، توزیع، بسته‌بندی، عرضه و رستوران‌های استان بازدید شده که حاصل این ضبط و معدوم‌سازی ۴۰ هزار و ۷۱۳ کیلوگرم موادخام دامی غیرقابل مصرف در سطح استان بوده است.

وی اضافه کرد: مجموع  ضبط مواد خام دامی در کشتارگاه ها و اماکن تولید، توزیع، بسته‌بندی و عرضه مواد خام دامی توسط بازرسان دامپزشکی طی چهار ماهه نخست سال بیش از ۲۱۱ تن است.

رسولی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته طرح‌های بهداشتی زیادی در استان اجرا شده است گفت: دامپزشکی علاوه بر وظایف مورد اشاره، در خصوص تضمین سلامت موادخام دامی اقدامات گسترده‌ای دارد و این طرح‌ها در راستای بهبود وضعیت کیفی محصولات خام دامی است.

وی به تعطیلی تمامی کشتارگاه‌های سنتی و ساماندهی کشتارگاه‌های استان و اجرای طرح راه‌اندازی پیش سرد در تمام کشتارگاه‌های صنعتی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تمام گوشت مصرفی هم‌استانی‌ها مراحل پیش سرد را طی می‌کند و با ضریب امنیت بهداشتی بیشتری عرضه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به طرح نصب لیبل گونه و جنس لاشه دام کشتار شده در کشتارگاه‌های استان که رنگ لیبل آبی دام نر و رنگ لیبل سفید دام ماده است گفت: ساماندهی مراکز عرضه محصولات خام دامی در سطح استان، راه‌اندازی و توسعه مراکز بسته بندی محصولات دامی بهداشتی و دارای شناسنامه از دیگر اقدامات مهم انجام شده توسط این اداره کل است.

وی طرح بسته‌بندی و آلایش فرآورده‌های دامی نظیر جگر، دل‌ و قلوه و کله‌ پاچه را در استان امری مهم در راستای ایجاد امنیت غذایی خواند و افزود: طراحی و راه‌اندازی سامانه آنلاین بازرسی بهداشتی مواد خام دامی در استان همدان اقدام مهمی بوده است.

رسولی با اشاره به اینکه این نرم افزار پس از طراحی و اجرا در ابتدای سال ۹۸ در بازرسی از مراکز تولید، توزیع، بسته‌بندی و عرضه مواد خام دامی در شهرستان همدان مورد استفاده قرار گرفت گفت: با برگزاری کلاس آموزشی برای تمام بازرسان مستقر در اداره کل دامپزشکی استان در سطح ۹ شهرستان دیگر این سامانه بهره‌برداری شده است.

وی به نظارت لحظه‌ای به عملکرد جمعی و انفرادی بازرسان، شناسنامه‌دار شدن تمام واحدها اعم از مراکز عرضه، طبخ، عمل‌آوری و نگهداری، امکان مسیربندی بازدیدها و اعلام برنامه کاری جامع به بازرسان با استفاده از بارکد خوان و GPS اشاره کرد.

مدیرکل دامپزشکی همدان بیان کرد: امکان دسترسی به سوابق انتظامی(پلمپ واحد) و سوابق قضایی(دادگاه و تعزیرات)، سوابق اخطار و ضبط محموله مرکز در زمان بازدید، دسترسی به مقررات، بخشنامه‌ها و دستور العمل‌های سازمان دامپزشکی کشور در هر زمان و مکان، گزارش‌گیری و بررسی عملکرد بازرسی مواد خام شهرستان و یا استان توسط مدیرکل و سطوح مختلف ستادی در لحظه و قابلیت نصب نرم‌افزار بر روی موبایل و یا تبلت و نیز عدم نیاز به تجهیزات اضافی و یا صرف اعتبار خاص از دیگر مزایای مهم استفاده از این نرم‌افزار است.

ممنوعیت ذبح دام در معابر طی ایام محرم

وی با اشاره به ممنوعیت ذبح دام به علت گسترش بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان و شیوع بیماری کرونا در معابر، منازل و حسینیه‌ها در ایام محرم به ویژه روزهای عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: از مردم می‌خواهیم دام‌های قربانی خود را برای ذبح به کشتارگاه‌های استان انتقال دهند و از نظارت‌های شرعی و بهداشتی رایگان بازرسان دامپزشکی بهرمند شوند.

رسولی از تلاش همکاران خود در تحمل شرایط سخت که اقدامات خالصانه‌ای در راستای حفظ و حراست سرمایه دامی و ارتقاء بهداشت عمومی انجام می‌دهند افزود: از عموم مردم استان می‌خواهیم در صورت مشاهده تخلف بهداشتی در ارتباط با تولید، توزیع، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را از طریق سامانه ارتباطی ۱۵۱۲ به بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به  اقدامات ۴ ماهه اخیر اداره دامپزشکی همدان  اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون و پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال و نیز مایه‌کوبی ۲ میلیون و ۷۸۴ هزار و  ۹۹۵ نوبت سر دام علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک از جمله بیماری شاربن، تیلریوز، تب برفکی، آبله، آنتروتوکسمی، قانقرایا، آگالاکسی، لمپی اسکین، اکتیما و بروسلوز  از دیگر اقدامات است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به خونگیری و توبرکولیناسیون ۷ هزار و  ۳۵۹  راس دام گاو گوساله علیه دو بیماری مهم  سل وبروسلوز افزود: در راستای مبارزه با سل گاوی ۱۳ هزار و ۴۶۳ راس دام مورد تست توبرکولین قرار گرفت.

 وی واکسیناسیون هاری ۵ هزار و  ۹۲ قلاده سگ‌های گله و صاحب دار گفت: ۸۷ هزار و ۶۸۸ لاشه  گوشت گاو، گوساله و گوسفند و بز به میزان ۳ هزار و ۷۴۹ تن بازرسی شد.

رسولی با بیان اینکه ۲۵ هزار و  ۴۶۸ کیلوگرم یعنی ۲۵ تن از لاشه‌های بازدید شده ضبط و معدوم شده است افزود: ۷ میلیون و ۱۳ هزار و ۵۶۳ قطعه طیور یعنی ۱۴ هزار و ۲۷ تن کنترل و بازرسی شدند که در این راستا ۹۶ هزار و ۴۹۴ قطعه یعنی ۱۴۵ تن غیرقابل مصرف بود و ضبط شد.

وی با اشاره به ۳۰ هزار و ۲۰۳ مورد کنترل و بازرسی و نظارت برمواد خام دامی در سطح استان گفت: در این بازرسی‌ها ۴۰ هزار و  ۷۱۳ کیلوگرم فرآورده‌ غیرقابل مصرف ضبط و تعداد ۲۴۳ مورد به مراجع قضائی ارجاع شده است.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول