اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تلاش ازبکستان و ترکمنستان برای یافتن شرکای اقتصادی جدید

ورود ترکمنستان و ازبکستان به بازارهای جدید از طریق کریدورهای حمل و نقل جنوب آسیا و قفقاز جنوبی تقویت می‌شود.

تلاش ازبکستان و ترکمنستان برای یافتن شرکای اقتصادی جدید

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «نیوا یاو» کارشناس سازمان امنیت و همکاری اروپا در بیشکک، به بررسی فعالیت چین در آسیای مرکزی پرداخت.

وی در مطلب خود آورده است که ازبکستان و ترکمنستان برای ورود به بازارهای جدید از طریق کریدورهای حمل و نقل جنوب آسیا و قفقاز جنوبی تمایل دارند.

برای چین مهم است که اقتصاد همه کشورهای واقع در منطقه و روابط  آنان با چین و اروپا را توسعه دهد تا ابتکار طرح «یک کمربند و یک جاده » واقعا کارآمد باشد و یک اقتصاد قوی اوراسیایی ایجاد کند که از نظر تدارکات ، تجارت و تحرک انسانی قوی باشد.

برنامه‌های ازبکستان و ترکمنستان برای ورود به بازارهای جدید از طریق کریدورهای حمل و نقل جنوب آسیا و قفقاز جنوبی با توجه به این واقعیت که این کشورها نیاز به تنوع بخشیدن به شرکای تجاری و اقتصاد خود دارند، گامی بسیار قابل پیش بینی و مهم است.

ترکمنستان از سال 2018 نگران است که چین به دلیل جنگ تجاری با آمریکا با تحریم‌های اقتصادی روبرو شود. البته ترکمنستان تجربه همکاری با روسیه و ایران را نیز دارد.

ترکمنستان مذاکره با اتحادیه اروپا در زمینه صادرات گاز را مهم می‌داند و امکان همکاری با آذربایجان و ترکیه را بررسی می‌کند.

ازبکستان که در حال حاضر در مسیر تنوع اقتصادی قرار دارد، قزاقستان را پیش رو دارد که برای توسعه اقتصاد خود به چین متکی است و در حال حاضر انحصار منطقه‌ای در دسترسی به تجارت جهانی از طریق چین و دریا را در اختیار دارد. بنابراین ازبکستان که خواهان استقلال از قزاقستان در این زمینه است، باید راه خروجی دیگری به دریا پیدا کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول