اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان: «تاشکند»‌ یکی از شرکای تجاری اصلی «عشق آباد» است

در دیدار معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با مقامات ترکمنستانی تاکید شد که «تاشکند»یکی از شرکای تجاری اصلی «عشق آباد» است.

ازبکستان: «تاشکند»‌ یکی از شرکای تجاری اصلی «عشق آباد» است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، یک هیئت ازبکستانی به سرپرستی «سردار آمورزاکوف» معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان برای یک سفر کاری وارد ترکمنستان شد.

آمورزاکوف در چارچوب این سفر با هیئتی از ترکمنستان به ریاست «سردار بردی محمداف» معاون کابینه وزرای ترکمنستان دیدار و گفت و گو کرد.

طرفین با رضایت از روند پویا در توسعه روابط دو کشور که با گفت و گوهای سیاسی روسای جمهور تقویت می‌شود ، یاد کردند.

در جریان مذاکرات ، طرفین در مورد وضعیت و چشم انداز همکاری‌های کلیدی دوجانبه ، به ویژه همکاری‌های تجاری و اقتصادی گفت و گو کردند.

در این دیدار امکان ایجاد مشارکت در حمل و نقل ، سوخت و انرژی و سایر زمینه‌های مورد علاقه مشترک مورد توجه قرار گرفت.

در این نشست عنوان شد که ازبکستان یکی از شرکای تجاری اصلی ترکمنستان است.

طرفین با تأکید بر اهمیت کمیسیون مشترک ترکمنستان و ازبکستان در زمینه همکاری‌های تجاری ، اقتصادی ، علمی ، فنی و فرهنگی ، از برگزاری نشست روسای این کمیسیون‌ها در چارچوب جلسه مشورتی حمایت کردند.

طرفین با تأکید بر علاقه خود به تقویت بیشتر روابط «عشق آباد» و «تاشکند» ، به ضرورت تشکیل جلسات منظم بین نمایندگان وزارتخانه‌ها و ادارات مربوط برای اجرای همکاری‌های عملی اشاره کردند. همچنین اهمیت گسترش روابط بین محافل تجاری دو کشور مورد توجه قرار گرفت.

امروز معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان با «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز دیدار کرد.

در این گفت و گو، طرفین بر توسعه بیشتر روابط ترکمنستان و ازبکستان در زمینه‌های سیاسی-دیپلماتیک ، تجاری-اقتصادی و فرهنگی-بشردوستانه تأکید کردند.

طرفین به اهمیت نشست مشورتی آتی سران کشورهای آسیای مرکزی اشاره کردند که در چارچوب آن قرار است مذاکرات و رویدادهای دوجانبه با ماهیت اقتصادی و فرهنگی انجام شود و منعکس کننده گرایش متقابل دو کشور برای توسعه است.

در این دیدار امکان افزایش ارتباطات حمل و نقل و ترانزیت بین دو کشور، تقویت همکاری‌های انرژی و صنعتی از جمله صنعت پتروشیمی مورد بحث قرار گرفت. در این زمینه، اهمیت سازوکارهای همکاری دو جانبه از جمله شورای تجاری «ترکمنستان و ازبکستان» مورد تأکید قرار گرفت.

 طرفین توافق کردند که با هدف توسعه بیشتر روابط دو کشور گفت و گویی فعال داشته باشند.

در جریان این سفر، معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان همچنین با معاونان کابینه وزیران ترکمنستان دیدار کرد و در مورد مسائل مربوط به گسترش همکاری در تجارت ، صنعت نساجی و کشاورزی گفت و گو کرد.
انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول