اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

زنگ بزنید برایتان مداح و سخنران بفرستیم/«سدره» به روضه‌های خانگی جان می‌دهد

طرح «سدره» طرحی است که قرار است به روزهای خانگی جان تازه‌ای بدهد و برگزارکنندگان آن را دیگر نگران مداح و سخنران و محتوای جلسه نکند.

زنگ بزنید برایتان مداح و سخنران بفرستیم/«سدره» به روضه‌های خانگی جان می‌دهد

گروه خانواده؛ عطیه‌همتی: از قدیم روضه خانگی اباعبدالله زینت‌بخش برنامه هفتگی شیعیانش بوده. از سفر و مهمانی‌شان گذشتند، از خرج لباس و خوراک‌شان گذشتند، خرج روضه از قبل کنار گذاشته‌اند که مبادا تاخیر بیفتد. بزرگان در خانه شان همیشه روضه خانگی داشتند و با گریه بر اولیاء خدا غبار غم از دل می‌شستند و خانه را صفا می‌دادند. روضه همنشین همیشگی اهل دل است. آنها هم غم‌هایشان را به غم سیدالشهدا می‌دوزند و به جای غم خود بر غم او گریه می‌کنند. سنت روضه خانگی سنتی به قدمت عزای سیدالشهداست. اما گاهی برای جفت و جور کردن سخنران و منبر برای پربار کردن روضه سخت است. همین شد که بچه‌های «سدره» تصمیم گرفتند این سنت گرانقمیت را جان بیشتری ببخشند و کار را برای آنانکه دوست دارند نام سیدالشهدا و اهل بیت ذکر ایام‌شان باشد آسان کنند.

طرحی که برای روضه‌‌های خانگی سخنران و مداح می‌فرستد و تاکنون توانسته رونق‌بخش بسیاری از روضه‌های خانگی باشد. با «زینب جوادی» از اعضای فعال در طرح سدره گفتگو کردیم.

ایده طرح سدره از کجا شروع شد؟

ایده شروع طرح از بیانات حضرت آقا شکل گرفت. سال ۱۳۹۷ که مقام معظم رهبری در دیدار با مداح‌ها و ذاکرین اهل بیت (ع) اشاره به این داشتند که هیئات خیلی نقش مهمی در خانواده و بنیان خانواده و... دارند و باید نقش‌آفرینی کنند و از آن‌ها خواستند که در سال‌های بعد این را در برنامه‌هایشان لحاظ کنند. از آن جا بود که یکسری جلساتی با اساتید گذاشته شد و مشورت کردیم. بهترین ایده‌ای که ارائه شد این بود که به چنین چیزی ورود کنیم و این سنت کمرنگ شده و تقریباً می‌توان گفت از یاد رفته را از آن سال احیا کنیم و قدم کوچکی در این راه برداریم.این حرکت در واقع از هیئت میثاق شروع شد و گروه ما الان زیر نظر هیئت میثاق با شهدا قرار دارد.

اصلا احیای روضه خانگی از نظر شما چه فایده‌ای دارد و چه چیزهایی را زنده خواهد کرد؟

برپایی روضه خانگی باعث دلبستگی زن و شوهرها به هم خواهد شد، چون تعداد خاطرات شیرین معنوی‌شان را بیشتر می‌کند و همین باعث محبت عمیق‌تر خواهد شد. بسیاری از نوجوانان به دلایل مختلفی حال معنوی خود را از والدین‌شان مخفی می‌کنند و گاهی همین کار باعث قضاوت غلط والدین‌شان می‌شود اما با انجام یک عمل معنوی مشترک با خانواده مثل برگزاری روضه خانگی این صفا و معنویت فرزند بیشتر از ظاهرشان به چشم والدین‌شان می‌آید و ارتباطشان را بهتر و سالم‌ و سازنده‌تر خواهد کرد. روضه کربلا داستان انسان‌های بزرگی‌ست که کارهای بزرگ کردند و آرزوهای بزرگ داشتند و غصه‌های بزرگی خورده‌اند. هرچه با این روضه مانوس شویم روح و همت و افق دید و آرزو های ما بزرگتر می شود و آن گاه مسائل کوچک و ریز،زیر دست و پای قامت بلند روح ما له می‌شوند و دیگر به چشم نمی‌آیند.

غم و غصه و شادی های فردی ،سطحی و کم ارزش بی آسیب نیستند و نباید در آنها غرق شد . زیادی که باشند انسان را کوچک ،سبک یا افسرده می کنند . روضه تعدیل کننده خوبی برای احساسات ماست؛ نه می گذارد خوشی زیادی و الکی به دلمان بزند کن احیانا سبک مغز شویم ، و نه می‌گذارد غم و غصه های سنگین و کم ارزش بر ما چیره شوند تا افسرده و زمین گیرمان کنند.

روضه ی هفتگی تلاشی نتیجه بخش برای برقراری رفاقتی دل چسب و فوق العاده با مهربان ترین و دوست داشتنی ترین بندگان خداست . روضه ، داستان بی نظیری است که یک روی سکه اش بهترین خوش عاقبتان تاریخ ، و آن رویش بدترین بد عاقبتان تاریخ قرار گرفته اند . انس پیدا کردن با ماجرای اوج جنایت بدعاقبتانی که روزی به ظاهر خوب بودند ، در کنار شکوه حماسه ی خوش عاقبتانی که برخی تا دیروز بد بودند ، خوف و رجا را در دل ما تنظیم می‌کند.

روضه ، داستان بی نظیری است که یک روی سکه اش بهترین خوش عاقبتان تاریخ ، و آن رویش بدترین بد عاقبتان تاریخ قرار گرفته اند . انس پیدا کردن با ماجرای اوج جنایت بدعاقبتانی که روزی به ظاهر خوب بودند ، در کنار شکوه حماسه ی خوش عاقبتانی که برخی تا دیروز بد بودند ، خوف و رجا را در دل ما تنظیم می‌کند.

یکی از اهل دل سفارش کرده بود که اگر میتوانید به مردم بفهمانید که امام زمانشان چقدر آنها را دوست دارد .روضه شرح حال اوج زحمت و رنجی است که اولیا خدا برای سعادت ما کشیده اند ؛ هر چه بیشتر با روضه مانوس باشیم بیشتر شرمنده اهل بیت ع میشویم و عمق محبت شان را بیشتر باور میکنیم هر رنجی به جایی که می کشیم یک لذت خوبی را به ارمغان می آورد.هر زحمت خوبی را که تحمل میکنیم آسایش خوشایندی را در پی دارد . هر ترس بجایی را که تجربه میکنیم ،حس شجاعت دلچسبی به ما میدهد. هر غم   بجایی را که در دل تجربه میکنیم ، یک شادی و سرور شیرینی را موجب می شود. قاعدتا در خانه هایی که روضه ی خانگی گرفته میشود ،شادی بیشتر است، چون غم بجا و خوبی را هر از گاهی تجربه می‌کنند. روضه مفاهیم عمیقی در خودش دارد که می‌توان حرفهای زیادی پیرامونش زد.

«سدره» به چه معناست؟ و چه شد که این اسم را انتخاب کردید؟

«سدرة المنتهی» مقامی است در عرش الهی که جز پیامبر صلى الله علیه و آله از آن فراتر نرفته است. نیز درختی بود بالای قبر سیدالشهداء علیه السلام که نشانه قبر او بود و راهنمایی بود برای آنان که راه گم کرده اند.

بعدها وجود همین درخت و اینکه سدرة المنتهی صفتی برای امام علی علیه السلام است، دلیل نامگذاری دری شد که به حرم حسین بن على علیه السلام گشوده می‌شود.

اولین بار طرح چطور اجرایی شد؟ یعنی کدام مناطق را توانستید تحت پوشش خودتان قرار دهید و به آن‌ها خدمت رسانی کنید؟

 در ابتدا برنامه این بود که فقط برای همان منطقه ۲ برنامه داشته باشیم تا یک سال بگذرد و بعد کل شهر تهران را دربر بگیرد. ولی خب شرایط به شکلی پیش رفت که خیلی سریع‌تر از آنچه که برنامه‌ریزی کرده بودیم، طرح فراگیر شد. شاید حدود یک ماه شد که طرح فقط در منطقه ۲ تهران بود. بعد اعضای جدید به ما اضافه شدند و اینقدر الحمدلله طرح گسترش پیدا کرد که خیلی سریع در همان ماه اول در کل شهر تهران توانستیم طرح را منتشر کنیم و از طرح هم حمایت شد تا اگر کسی خواست جلسه‌ای برگزار کند بتوانیم خدمت‌رسانی کنیم.

بچه‌های سدره را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

طرح در سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرد. یعنی دقیقاً روز تولد حضرت زینب (س) این طرح معرفی شد و کار خودش را شروع کرد. اولین جلسه دقیقاً ۱۳ دی‌ماه، روز شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شد و تا الان هم بیش از ۸۶۰ جلسه برگزار شده است.

حدود ۵۰ نفر از مبلغان و مداحان با طرح ما همکاری دارند که عموماً هم از دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق (ع) هستند و بصورت داوطلبانه در واقع کار انجام می‌دهند و خدمت می‌کنند.

به نظر شما «روضه خانگی» فرقش با روضه‌های دیگر چیست؟ کسانی که با شما تماس می‌گیرند و خواهان سختران و مداح هستند باید روضه‌خانگی‌شان چه ویژگی داشته باشد؟

یک نکته‌ای که همواره از همان ابتدای طرح بر آن تأکید داشتیم این بوده است که تا آن جایی که می‌شود مردم را تشویق کنیم تا روضه‌های خانگی ساده برگزار کنند و سختش نکنند. مثلاً توجه کنند که پذیرایی‌ها بدون تکلف باشند یا اینکه چند نفر در مجلس حضور دارند اصلاً اولویتشان نباشد و به آن توجه نداشته باشند. حتی برای خود اعضای یک خانواده کوچک هم می‌شود مجلس برگزار شود. در تجربیات ما این مورد هم بوده است که مثلاً یک خانواده سه نفره بودند که چندین بار روضه خانگی داشتند. یک مدت خانم و دختر خانمشان به سفر می‌روند و این آقا برای خودش در تنهایی مجلس روضه برگزار می‌کند که بین مجالسشان فاصله نیفتد و ذکر مصیبت هم در آن زمانی که مقرر کرده بودند، حتماً انجام شود.

شرایط هماهنگی جلسه و ارتباط با شما برای برگزاری جلسه روضه خانگی چگونه است؟

شرایط هماهنگی جلسه خیلی راحت است. یعنی پیچیدگی خاصی ندارد. ما یک شماره و یک آیدی در صفحه مجازیمان اعلام کرده‌ایم و از کسانی که تمایل داشتند در خانه‌هایشان روضه خانگی داشته باشند خواستیم که هر زمان یعنی هر تاریخی که مد نظرشان است تا روضه خانگی داشته باشند، حداقل سه روز قبل از آن به ما اطلاع دهند تا ما سخنران و مداح را برایشان هماهنگ کنیم. حتی اگر  با مداح‌هایی که با طرح همکاری دارند، آشنایی داشته باشند هم می‌توانند انتخاب کنند. در واقع این اتفاق در صورت هماهنگی چند روز زودتر از مراسمشان ممکن است.

بیان ساده و جمع و جورش می‌شود اینکه گروهی که به برپایی روضه خانگی کمک می‌کند، به این صورت که اصلی‌ترین دغدغه که دعوت و هماهنگی سخنران و مداح است را انجام می‌دهد. ما به نحوی گزینش و سخنران‌ها را از قبل انجام داده‌ایم و کسانی که در واقع سطح سواد خوب و گزینش شده‌ای دارند را انتخاب کرده‌ایم. سپس یک گروهی از این مادحین و سخنرانان تشکیل دادیم. در واقع هرکدام انتخاب شوند از اساتید هستند، کسانی هستند که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند.

 

طرح سدره برای احیای روضه خانگی بعد از کرونا هم فعال است یا اینکه به خاطر کرونا به این شکل وجود دارد و بعد از آن تغییرات دیگری دارد؟

در ابتدا که طرح شروع شد، بحث کرونا هنوز نبود. موقعی که ایده‌پردازی انجام می‌شد ما کمی کلان‌تر به موضوع فکر می‌کردیم. مثلاً بحث سیستم صوتی و... را هم در برنامه‌مان داشتیم که احیاناً اگر یک مجلس بزرگی برگزار شد، آن مسائلش را هم حل کنیم و اگر خواستند برایشان فرستاده شود. منتها چون الان بیشتر مجالس خانوادگی و کوچک در خانه‌ها تشکیل می‌شود، دیگر بحث سیستم صوتی و... مطرح نیست و بیشتر هماهنگی سخنران و مداح پر رنگ شده و تمرکز ما نیز روی همین موضوع است.

الحمدلله یکی از کارهایی که بصورت روتین در گروه در حال انجام شدن است، این است که در ماه یک بار یک برنامه‌ای داریم تحت عنوان «جای حاج قاسم» که هر ماه با خانه یکی از مادران یا همسران شهدا هماهنگ می‌شود و خدمتشان می‌رسیم و یک مجلس خیلی کوچک و جمع و جوری برایشان داریم. البته لایو این مراسم هم از صفحه ما پخش می‌شود. خدا را شکر از این برنامه تا الان استقبال خوبی هم شده است. این برنامه ادامه دارد و سعیمان این است که ان‌شاءالله یک ظرفیتی ایجاد شود که گسترش پیدا کند و تعداد دفعاتش در ماه افزایش یابد.

فعالیت سدره فقط مخصوص محرم و صفر است و یا در بقیه سال هم فعالیت دارید؟

فعالیت ها در طول سال هست واتفاقا  حجم جلسات در زمانی مثل فاطمیه خیلی بیشتر از زمان‌های دیگر بود طوری که در یک روز بیش از ۴۵ جلسه تشکیل می‌شد.

شما مداح و سخنران خانم هم دارید؟

نه متاسفانه فعلا سخنران و مداح خانم نداریم. اما برای مجلس خانم‌ها حضور پیدا می‌کنند.

حتما برای عده‌ای سوال است که دعوت از سخنران و مداح چه هزینه‌ای دارد؟ چون در ذهن برخی این موضوع نقش بسته که سخنران و مداح خوب هزینه‌اش بسیار زیاد است؟ این ذهنیت چقدر درست است؟ هزینه دعوت از شما برای یک مجلس خانگی چقدر است؟

مخاطبانی که تازه به جمع ما اضافه می‌شوند، با اینکه بارها توضیح داده‌ایم، یک سؤالی که خیلی برایشان ایجاد می‌شود این است که هزینه‌اش چقدر است؟ ما طرحمان اصلاً هیچ هزینه‌ای در پی ندارد و از ابتدا این‌طور بنا بود باشد که هیچ هزینه‌ای نداشته باشد. خب گروه‌های دیگری هستند که هزینه دریافت می‌کنند که آن هم اشکالی ندارد. ولی ما در ذهنمان آمد که اکر اعلام کنیم این طرح رایگان است ممکن است کار آن‌ها زیر سؤال برود. کاری که لزوماً اشتباه هم نیست. لذا اعلام نشد که این طرح رایگان است، فقط عرض شد که برای خود طرح هزینه‌ای دریافت نمی‌شود ولی یک سنت حسنه‌ای بوده که از ابتدا امام صادق (ع) و امام رضا (ع) خیلی این را ترویج می‌کردند، این بوده که به شاعران و مادحین اهل بیت (ع) صله می‌دادند. لذا روی این ما خیلی تأکید داریم که طرح رایگان است ولی خیلی خوب است اگر توانایی کسانی که از ذاکرین دعوت می‌کنند طوری هست که یک صله در حد وسعشان بپردازند، این کار را انجام بدهند، هر چند لزومی هم ندارد. سقف و حداکثر و حداقلی هم برایش مشخص نکرده‌ایم تا هرکس به اندازه وسعش صله‌ای تقدیم کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول