اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

برنامه و دیدگاه‌های مهدی نوبانی، محمد محسنی و محمد مالکی برای تصدی گزینه شهرداری بندرعباس

محمد مالکی زاده یکی از گزینه‌های تصدی پست شهرداری بندرعباس می‌گوید: بازسازی بستر ساحلی باید تمیز کاری شود و هیچ نخاله‌ای نباید در ساحل وجود داشته باشد و ما باید از ساحل بندرعباس نگهداری کنیم.

برنامه و دیدگاه‌های مهدی نوبانی، محمد محسنی و محمد مالکی برای تصدی گزینه شهرداری بندرعباس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در دومین روز از بررسی برنامه‌ها و دیدگاه‌های گزینه‌های تصدی شهرداری بندرعباس آقایان محمد مالکی زاده، محمد محسنی و مهدی نوبانی در جلسه شورای شهر بندرعباس حضور می‌یابند.

روز گذشته نیز 3 گزینه دیگر تصدی شهرداری بندرعباس شامل سیدناصر اشرفی (سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی هرمزگان)، علی تیماس (نویسنده و روزنامه نگار) و عباس کمالی (معاون مهندسی و عمران اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان) به بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند. این برنامه‌ها و دیدگاه‌ها را اینجا می‌توانید بخوانید: (برگزیده برنامه‌ها و شعارهای گزینه‌های شهرداری بندرعباس/ از وعده مونوریل تا تله‌کابین دریایی و کشتی عروسی!)

 

مهدی نوبانی: کار مردم در شهرداری نباید زمین بماند/ توجه به بافت‌های حاشیه‌ای را افزایش خواهیم داد

 

مهدی نوبانی معاون سابق عمرانی و مهندسی سپاه امام سجاد سومین گزینه روز دوم بررسی گزینه‌های شهرداری بندرعباس بود که برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را تشریح کرد.

برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید:

** یکی از اصلی ترین موضوعات در حوزه مدیریت شهری، بحت آموزش کارکنان شهرداری است. این آموزش‌ها می‌تواند در زمینه‌های تخصصی و هم در زمینه‌های عمومی و اجتماعی از جمله موضوعات معرفتی و دینی نیز باشد.

** بکارگیری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در مدیریت شهری و ارتقای تراز خدمت رسانی به مردم و همین طور استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها در توسعه بخش‌های مختلف اهمیت دارد.

** بازخوردگیری از خدمات شهری در دفتر شهردار، پیگیری سطح رضایت مردم برای خدمات دریافت شده، جلوگیری از رهاشدن کار مردم و الگوگیری از تجارت شهرهای موفق از جمله دیگر برنامه‌ها است.

** رصد مستمر فعالیت سازمان‌های شهرداری و حرکت رو به تعالی آنها باید انجام گیرد. هر کدام از شهرداری‌های مناطق باید سطح و کیفیت خدمات آنها نمره دهی شود.

** تشکیل اتاق فکر نخبگان شهری از جمله دیگر اولویت‌ها و اهداف من است. نخبگان باید به کمک توسعه شهر بیایند.

** تقویت سرمایه گذاری در شهر یک امر اساسی برای پیشرفت و تعالی شهر است. سرمایه گذاران باید چشم انداز مطلوبی از آینده سرمایه گذاری خود داشته باشند.

** بسیاری از ایرانی‌های ساکن در کشورهای حاشیه خلیج فارس انگیزه برای سرمایه گذاری‌های کلان در شهر بندرعباس دارند اما باید اعتماد به آنان بخشیده شود و آنان از آینده سرمایه گذاری خود مطمئن باشند.

** شهرداری می‌تواند جدول، اینترلاک مورد نیاز خود را خودش با استفاده از توان خودش تولید کند. کارخانه آسفالت شهرداری باید بازسازی شود تا کیفیت مناسب‌تری ارائه و عرضه کند.

** تمام اموال منقول و غیرمنقول شهرداری باید شناسایی شود و مدیریت مناسب و درستی بر آن متمرکز شود. تمام طلبکاران از شهرداری باید مشخص و شفاف شود و تکلیف آنها مشخص شود. شکل و شیوه مناسب تهاتر نیز اهمیت زیادی دارد و باید ضمن تلاش برای اصلاح شیوه‌های تهاتر، از این ظرفیت برای رفع بدهی‌های پیمانکاران استفاده شود.

** عوارض شهرداری باید سال به سال اخذ شود و برای پرداخت این عوارض باید طرح‌های تشویقی به اجرا درآورد.

** حتما نیروهای پرکار شهرداری تکریم شوند. ارزیابی کارکنان شهرداری باید به درستی صورت گیرد. شهرداری نیروهای بسیار خوب و توانمندی دارد و باید نظام ارتقای نیروهای شهرداری به خوبی در این مجموعه به خوبی اجرایی شود.

** ورودی‌های بندرعباس در شأن شهر ما نیست. ورودی‌های بندرعباس در ذوق مردم می‌زند و عدم مناسب سازی فضاهای شهری برای اقشار آسیب‌پذیر و معلولان مشکلات زیادی را بوجود آورده است. کودکان و بانوان در حوزه مدیریت شهری دیده نشده‌اند و باید حتما آنها را در نظر بگیریم.

** ساماندهی نوار ساحلی بندرعباس و تعیین بسته‌های پیشنهادی و ایجاد سازمانی مرتبط با توسعه ساحل ضروری است. اکنون هر بخش از ساحل در حوزه مدیریت یک منطقه شهرداری است و بسته به نوع سلیقه هر شهردار، درساحل هر منطقه شاهد یک اتفاقاتی هستیم.

** شهر بندرعباس شهری 24 ساعته است و منظر شب بندرعباس خیلی مهم است.

** نور کنونی در شهر برای عبور است نه برای حضور. باید سواحل و پارک‌های ساحلی ما مهیای سرزندگی شهر و مردم باشد. جشنواره‌های شبانه خواهیم داشت و این فرصت‌های اقتصادی برای مردم ما می‌سازد.

** در ساحل بندرعباس امکان شناکردن مناسب مردم را در نقاط مناسبی فراهم خواهیم کرد تا ضمن استفاده مردم، گرایش به سفرهای تفریحی و گردشگری به بندرعباس نیز در کشور افزایش یابد. بندرعباس را از محلی برای عبور گردشگران به جزایر به کانونی برای ماندن مسافر و کسب درآمد برای شهر و مردم تبدیل خواهیم کرد.

** عدم بهره گیری مناسب از ظرفیت هنرمندان بومی را شاهدیم. نمادسازی و هویت سازی برای شهر بندرعباس از دیگر برنامه‌های ما است تا این عناصر را به ایران و دنیا بشناسانیم.

** میزبانی از ورزش‌های ساحلی در بندرعباس یک ضرورت است. این ضرورت می‌تواند به رشد ورزشکاران ما نیز منتهی شود و رشته‌های ورزش ساحلی بیش از پیش رشد کند.

** باید مردم را در توسعه محلات مشارکت دهیم. برنامه‌های شهرداری باید مشارکت محور باشد و از ظرفیت مردم هر محله برای توسعه شهر استفاده شود.

** ساخت اپلیکیشن بندرعباس برای جهت دهی به گردشگران در شهر و ارائه خدمات مناسب به آنان ضروری است.

** توسعه ورزش همگانی و توجه به سلامت مردم شهر امر مهم و ضروری است. شهرداری باید به سلامت مردم کمک کند. این مهم به کاهش بیماری‌ها و گرفتاری پرهزینه درمانی نیز کمک می‌کند.

** توجه به موسیقی محلی، صنایع دستی، غذاهای بومی بندرعباس باید در قالب جشنواره‌ها معرفی شود و میراث شهر بندرعباس به دنیا و ایران شناسانده شود.

** ایجاد سالن‌های ورزشی برای بانوان نیز در شهر دیده خواهد شد.

** باید مشکلات مردم در زمینه خدمات شهری ظرف مدت زمان کمی حل و رفع شود. اگر چاله‌ای در شهر وجود دارد باید یک ساعته پر شود و این مرکز اورژانس خدمات شهری باید ایجاد شود و سامانه‌ای تعریف خواهد شد تا مردم کیفیت رسیدگی به مشکلات‌شان را منتقل کنند تا جامعه هدف رضایت داشته باشند.

** پای پیمانکاران بزرگ را به شهرداری باز خواهم کرد. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء را به بندرعباس خواهیم آورد تا بتوانیم پروژه‌های بزرگ را اجرایی کنیم.

** ایجاد بوستان 50 هکتاری را در بندرعباس پیگیری خواهیم کرد تا در دل آن هم فضای سبز ایجاد کرده و هم فرصت‌های جدید گردشگری را در بندرعباس رونق دهیم.

 

 

محسنی: مهم‌ترین مسأله شهرداری فساد سازمانی است/ با تفکر انقلابی آمده‌ام...

محمد محسنی که اکنون مدیر بخش کارخانه صبا فولاد است، دومین گزینه تصدی پست شهرداری بندرعباس بود که در روز دوم بررسی گزینه‌ها به بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداخت.

 

برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید:

** باور من نسبت به بندرعباس این است که زمانی که خدا بندرعباس را آفرید، حسادت دنیا برانگیخت چرا که این شهر استعدادها و ظرفیت‌های زیادی دارد.

** بندرعباس بزرگ‌ترین شهر ساحلی ایران است و تنها شهری است که اگر بندرش را حذف کنیم معنا ندارد پس بندرعباس ویژه است و با اتکای به ظرفیت دریا و بزرگ‌ترین عرصه گیتی یعنی آب میتوانیم از ظرفیت‌ها به نفع مردم استفاده کنیم. پیشرفته‌ترین و پررونق‌ترین شهرهای دنیا، شهرهای ساحلی است بجز بندرعباس.

** 600 هزار نفر جمعیت و 8 هزار هکتار وسعت، 120 محله و 160 هزار خانوار همشهری با چالشهای متعددی مواجهند که باید این چالش‍‌ها را بشناسیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

** ترافیک برای بندرعباس را قبول ندارم. بندرعباس البته گرفتار بچه ترافیک است.اصل پراکندگی خدمات در بندرعباس دیده نشده است و اگر اصل پراکندگی را جدی بگیریم، اصلا ترافیک رخ نمی‌دهد. 

** مهم‌ترین موضوع شهرداری، فساد سازمانی است. این فساد اعتقاد دارم که باید ریشه کن شود و برخورد باید در نطفه صورت گیرد. باید اساس فساد را زد. جایی که سیستم حاکم نباشد و فرد تصمیم گیری می‌کند، مشکل بروز می‌کند. دنبال زیر سوال بردن کارکنان خدوم شهرداری نیستم اما بدانید که مبارزه با فساد، مطالبه اساسی مردم است. در بحث تهاتر، مفسده‌انگیزترین بخش شهرداری است. مدل مناسبی برای حل این مشکل داریم. 

** شهرداری‌های متکی به تک درآمد، حتما با مشکلات منابع درآمدی مواجه می‌شود. هم رانت شکل می‌گیرد و هم مشکلات پس از آن. باید منابع جدید درآمدی برای شهرداری تعریف شود. بندرعباس ظرفیت چند برابری دارد و از آن بهره‌ای برده نشده است.

** مشکلات شدید ناشی از کم درآمدی شهرداری را می‌توان تدبیر کرد. شهرداری بندرعباس سالانه بیش از 800 میلیارد تومان هزینه جاری دارد که صرف حقوق کارگری می‌شود. البته انسان‌ها معادن طلا و نقره‌اند و باید از نیروی انسانی به نحو شایسته‌ای استفاده کرد. 

** سال قبل که به فولاد رفتم مشکل حقوق داشتند ولی الان مشکل حقوق حل شد و الان حقوق هم دو برابر شده است. ارزآوری هم رشد کرده و تولید را تقویت کرده‌ایم و این کارها را بچه های بندرعباس انجام دادند.

** باید پیوند بین کارگر و مجموعه سازمانی و مدیریت اتفاق بیفتد و باید علم آن را داشت و مدل‌های رفتار اقتصادی را بلد بود. شهردار مدیر شهرداری نیست بلکه مدیر شهر است و باید در اقداماتش، فرانگری داشت.

** بندرعباس بدلیل وجود برخی ناکارآمدی‌ها در صدر اخبار رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفته است. فرهنگ سازی در جوامع وظیفه حاکمیتی است و مقدمه و لازمه فرهنگ، آموزش است. 

** باید برای پروژه‌های کلان شهر بندرعباس، سیستم اقتصادی طراحی و اجرا کرد. من افتخار می‌کنم که آدم اقتصادی هستم. من 60 سال سابقه کار دارم چون از بچگی کار کرده‌ام و علاوه بر شغل دولتی که داشتم، بیرون هم کار می‌کردم و هیچ وقت زندگی خودم را با دو متر چوب ام دی اف میز ریاست خودم، گره نزده‌ام.

** وضعیت فاضلاب شهری خجالت آور است. این توانایی را دارم که خیری بیاورم که بخشی از مشکل فاضلاب بندرعباس را حل کند!

** نیروی انسانی مازاد در شهرداری حل است. طرحش را در دفترم دارم و مردش هستم که این مشکلات در شهرداری را حل کنم و همین فردا سامانه‌اش را در شهرداری اجرا می‌کنیم. شهرداری ویژه صنایع غرب بندرعباس را تشکیل دهیم و از طریق خدمات دهی به آنها، منابع پایدار برای شهرداری بندرعباس بدست بیاوریم.

** اگر به من اعتماد کنید، پاسخ می‌گیرید و پرچم شهر بالا می‌رود. در برنامه من بندرعباس ظرف 5 تا 10 سال باید تنه به مقسط بزند. تجارت بندرعباس با صحار (عمان) و قطر را ما راه اندازی کردیم. 

** برای بندرعباس باید یک هولدینگ اقتصادی شهر ساخت و بسیاری از پروژه‌های توسعه‌ای مرتبط با شهر را از طریق اعتباربخشی به بخش خصوصی انجام داد. مارینای بندرعباس یک برند می‌تواند باشد. محلی برای تفریح مردم که هم شهر را زیبا می‌کند و هم درآمد برای شهرداری خواهد داشت.

** اتحادیه انجمن‌های شهرهای ساحلی ایران باید شکل بگیرد تا بتوانیم از این ظرفیت در راستای تصویب طرح‌های توسعه‌ای در مجلس و دیگر پارلمان‌ها استفاده کنیم و احکام بودجه‌ای بگیریم. 30 هزار کشتی در سال از تنگه هرمز عبور می‌کند و این ضایعات و آسیب‌های محیط زیستی که عمدتا در بندرعباس جمع می‌شود، باید مبلغی از عوارض ورودی این کشتی‌ها به بندرگاه به بندرعباس پرداخت شود.

**برای بندرعباس پساکرونا باید طراحی داشته باشیم. باید برنامه ویژه اقتصادی داشته باشیم. من برای تمام دوران پساکرونا برنامه دارم. من آمده‌ام تا با تفکر انقلابی، اسلامی و با تکیه بر جوان بندرعباسی و هرمزگانی شهر را نجات دهم. باقی آن با انتخاب شماست. از شما می‌خواهم با ملاک‌های برنامه‌ای رای بدهید.

** اگر شهردار شدم، ظرف دو هفته بی آر تی را تعیین تکلیف می‌کنم. یک بررسی درستی انجام می‌دهیم یا فورا کامل و اجرایش می‌کنیم و یا جمعش می‌کنیم چون وضعیت فعلی باعث شده مردم به ریش ما بخندند. ناوگان انبوه‌بر برای شهر بندرعباس به این شکل جواب نمی‌دهد. اگر اجرا کنیم یک عرض زیادی را از خیابان اصلی شهر گرفته‌ایم و مردم برای تردد درون شهر با مشکل اساسی مواجه می‌شوند. الان ایستگاه‌ها تبدیل به آلونک شده است.

** عباس امینی زاده هم رییس من بوده و هم استاد من بوده است. در سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری بندرعباس متأسفانه اقدامات مثبت و پیشرونده‌ای انجام نشده است. باید در ارنج و مدل سرمایه‌گذاری، آدم‌های قوی قرار داد و من برای این موضوع افراد خوبی را می‌شناسم در بدنه شهرداری بندرعباس می‌شناسم که بتوانیم کارهای بزرگی کنیم.

** پشت سر من یک تیم قوی، معتمد، علمی و دارای جایگاه علمی و اقتصادی مطلوب هستند. من برای نوکری آمده‌ام و اگر خواستید، در خدمت شما خواهم بود. 

 

مالکی زاده: باید ساحل را تمیزکاری کرده و کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهیم

محمد مالکی زاده مدیرکل اسبق امور شهری و روستایی استانداری هرمزگان در بیان برنامه‌های خود برای تصدی پست شهرداری بندرعباس اظهار کرد: که دکترای شهرسازی پایدار است و مشکلات شهر بندرعباس و راه حل‌های رفع آن را به خوبی می‌داند. 

 

برگزیده‌ای از اظهارات وی در جلسه شورای شهر بندرعباس در ادامه می‌آید:

** بستر ساحلی باید تمیز کاری شود و هیچ نخاله‌ای نباید در ساحل وجود داشته باشد و ما باید از ساحل بندرعباس نگهداری کنیم.

** استانداردهای فضای شهری در ساحل بخصوص فضای سبز در ساحل را در قالب یک برنامه مشخصی افزایش دهیم.

** افزایش مسیرهای پیاده و دوچرخه در ساحل و افزایش روشنایی ساحل نیز یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما است.

** نیاز به افزایش سایه‌ها در شهر داریم و بخصوص در ساحل باید این مهم افزایش و توسعه پیدا کند.

** در مورد بافت‌های فرسوده به یک برنامه ریزی منسجمی داریم و اولین قدم صدور اسناد مالکیت مردم در این مناطق است تا بتوانند با وام بانکی، بازسازی و نوسازی انجام دهند.

** بیش از یک هزار هکتار بافت غیررسمی در شهر بندرعباس داریم که باید فکری به حال آن کنیم و ارتقا دادن امکانات در این مناطق را برای افزایش آسایش مردم را مورد توجه قرار دهیم تا کیفیت زندگی مردم ارتقا یابد. بخصوص این که باید جمع‌آوری رواناب‌ها و فاضلاب را از سطح این محلات با دقت پیگیری و اجرا کنیم.

** خورهای سطح شهر وضعیت خوبی ندارند و ما باید این ها را به فرصت تبدیل کنیم. یک امکان آن است که برخی از آنها را سرپوشیده کنیم و برخی دیگر را نیز می‌توانیم با زیباسازی، سبب زیبایی شهر شویم.

** در بندرعباس باید مجتمع‌های بزرگ را ملزم به تصفیه فاضلاب خودشان کنیم تا باری بر دوش شبکه فاضلاب شهر نباشند.

** سرعت‌گیرها مانند قارچ رشد می‌کنند و حرکت را در شهر مانع می‌شوند. باید تعداد سرعت‌گیرها متعادل باشد و تعداد این سرعت‌گیرها باعث کلافگی مردم شده است.

** استانداردهای تولید آسفالت را باید در شهر ارتقا دهیم. عدم نظارت سبب شده تا مصالح مناسبی برای آسفالت شهر بندرعباس استفاده نشود و کیفیت مناسبی را در سطح شهر شاهد نباشیم. گاه پیمانکاران آسفالتی که به آزمایشگاه می‌برند با آسفالتی که اجرا می‌کنند، کاملا متفاوت است.

** ما باید در بندرعباس شبکه‌ای از فضای سبز را توسعه دهیم و پارک‌های ایزوله‌ای در سطح شهر در نقاط مختلف شهر عملا دیگر منسوخ شده است و باید پارکها را به هم وصل کرده و شبکه‌سازی فضای سبز را انجام دهیم.

** شهرداری 1300 پست سازمانی دارد اما 6 هزار پرسنل دارد و لذا باید اولویت ما در حوزه نیروی انسانی باید خاتمه مأموریت برخی را اعلام و اگر بتوانیم در طول زمان نیز تعدیل نیرو انجام داده و یا نهایتا تعداد پرسنل را ثابت نگه داریم. باید سیستم مدیریت شهرداری را از نو سازماندهی کرد.

به گزارش فارس، شورای شهر قرار است پس از پایان استماع گزارشات گزینه‌ها اقدام به رای گیری برای انتخاب شهردار کند.

انتهای پیام/ 88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول