اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

نیاز روزانه مراکز درمانی به اهدای خون/ صادرات و واردات خون ممنوع است

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به نیاز بیماران به اهدای خون و همدلی ارزشمند هم وطنان، گفت: با توجه به وضعیت کنونی کرونا، پلاسمای بهبود یافتگان برای روند درمانی بیماران کمک کننده است، در حالی که نسبت به چهارماهه اول سال اخیر ۱۵ درصد افزایش اهدای خون داشته‌ایم.

نیاز روزانه مراکز درمانی به اهدای خون/ صادرات و واردات خون ممنوع است

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی ایام محرم، مثل سال‌های اخیر پویش نذرخون از اول محرم تا پایان صفر برقرار است، از مردم شریف ایران می‌خواهیم با توجه به موج پنجم شیوع کرونا و نیاز روزانه به اهدای خون، برای سلامت و درمان هموطن خود اقدام به اهدای خون کنند.

وی افزود: بر اساس سازمان جهانی بهداشت هر کشور باید خون مورد نیاز خود را تامین کند و واردات و صادرات خون ممنوع است، بنابراین با توجه به ایام کرونا این سازمان در زمستان ۱۳۹۸ پیش بینی کرده بود که حجم انتقال خون ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش یابد، اما با همکاری کمپین‌ها و شخصیت‌های معروف و مجموعه‌های خیرخواه، این میزان کاهش در ایران ۸ درصد بود.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: بیماران کرونایی، تالاسمی و دیالیزی به شدت به خون نیاز دارند، به نحوی که فقط در تهران روزانه هزار پلاکت استفاده می شود و بیماران تالاسمی به تنهایی ۲۰ درصد خون کشور را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین بیماران کرونایی نیاز به پلاسمای خون بهبود یافتگان دارند که تاکنون از ۱۸ هزار واحد پلاسمای دریافتی، ۱۵ هزار واحد تزریق شده است، بنابراین مراکز درمانی روزانه به اهدای خون نیاز دارند.

حاجی بیگی اضافه کرد: در برخی مناطق که دسترسی مستقیم و راحت به مراکز انتقال خون وجود ندارد و یا باید در روند تزریق به علت کرونا یا کمبود تسریع شود، با همکاری مساجد و مدارس و بسیج مراکز سیار انتقال خون اقدام می کنند.

وی تصریح کرد: در شبکه ملی خون رسانی ۳۱ اداره کل در کشور وجود دارد که تهران شامل پنج مرکز جامع است، در این شبکه برخی استان‌ها مثل هرمزگان، خراسان رضوی و شمالی، فارس و کرمان که دچار کمبود خون هستند از طریق بقیه استان‌ها تامین می شوند تا استان و شهری بدون خون نماند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: شرایط انتقال خون بدین‌نحو است که افراد ۱۸ الی ۶۰ سال، آقایان هر سال ۴ بار و خانم‌ها ۳ بار می توانند خون بدهند، همچنین افرادی که بیماری های ویروسی، سابقه زردی و هپاتیت و سن بالای ۶۵ سال داشته باشند معاف دائم هستند، علاوه بر آن حجامت نیز جزو فاکتورهای ریسک پذیر است و کسانی که حجامت کنند معاف موقت هستند.

وی با اشاره به افتخارهای سازمان انتقال خون گفت: در سال ۲۰۰۷، ایران اولین کشور مدیترانه شرقی با شاخص اهدای صد درصد اهدای داوطلبانه بدون چشم داشت شناخته شد، همچنین کشور عزیزمان پایین ترین نرخ شیوع هپاتیت B و C و HIV را در میان اهداکنندگان در منطقه مدیترانه شرقی را دارد.

بشیر حاجی بیگی افزود: علیرغم شیوع کرونا در چهارماهه اول امسال نسبت به سال قبل، ۱۵ درصد افزایش اهدای خون را داریم که استان خوزستان رتبه اول را کسب کرده است که این اتفاق ارزش معنوی والایی دارد.

سخنگوی انتقال خون با اشاره به مزیت‌های انتقال خون تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی تمام وسایل انتقال خون یک بار مصرف است، همچنین بر روی خون‌های تزریقی روند غربال‌گری انجام می شود تا میزان سلامت خون مردم سنجش شود.

وی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در مناسبت‌ها گفت: اخیرا پس از پشت سر گذاشتن ۴۷ امین سالروز انتقال خون، آیین رونمایی از کتاب سازمان انتقال خون در هشت سال دفاع مقدس با حضور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفت.

انتهای پیام/پ/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول