اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

رشد 34،2 درصدی اهدای خون در استان قزوین

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: انتقال خون مانند عرصه‌های دیگر در ایام کرونا دستخوش تغییراتی شد و ما با کاهش آمار منفی 27 درصدی مراجعات در ابتدای سال 99 روبه‌رو شدیم که خوش‌بختانه به همت مردم نوع‌دوست استان موفق شدیم تا پایان سال 99 این رشد منفی را جبران کرده و در 3 ماههٔ نخست سال جاری با 34،2 درصد رشد، برترین رتبه را در کشور از لحاظ رشد اهدای خون داشته باشیم.

رشد 34،2 درصدی اهدای خون در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس در قزوین، بعدازظهر امروز استاندار قزوین به‌مناسبت هفتهٔ انتقال خون از سازمان انتقال خون استان قزوین بازدید کرد. در این بازدید جمالی‌پور ضمن تقدیر و تشکر از زحمات پرسنل این سازمان و تبریک هفتهٔ انتقال خون، به اهمیت اهدای خون اشاره کرد و گفت: سازمان انتقال خون بخشی از پروسهٔ درمان کشور است و نقشی بسیار اساسی در این عرصه دارد.

وی ادامه داد: خون عامل حیات‌بخش و عامل نجات جان انسان‌ها است و حیات انسان‌ها به این مادهٔ مهم بستگی دارد.

جمالی‌پور افزود: پرسنل سازمان انتقال خون با تلاش شبانه‌روزی در ایام سخت کرونا خود را در معرض آلودگی قرار دادند و با عشق خدمت به هم‌نوع، سختی‌ها را به جان خریدند تا جان نیازمندان به خون و فرآورده‌های آن را نجات دهند.  

در ادامهٔ این بازدید نیز مریم مدرسی، مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: انتقال خون مانند عرصه‌های دیگر در ایام کرونا دستخوش تغییراتی شد و ما با کاهش آمار منفی 27 درصدی مراجعات در ابتدای سال 99 روبه‌رو شدیم که این موجب بروز نگرانی در تأمین خون و فرآورده‌های خونی شد.

وی اظهار کرد: خوش‌بختانه به همت مردم نوع‌دوست استان و تلاش شبانه‌روزی پرسنل سازمان انتقال خون و استقرار تیم‌های سیار، موفق شدیم تا پایان سال 99 این رشد منفی را جبران کرده و در 3 ماههٔ نخست سال جاری با 34،2 درصد رشد، برترین رتبه را در کشور از لحاظ رشد اهدای خون داشته باشیم و نه تنها نیاز استان را به‌طور 100 درصد برآورده کنیم، بلکه مازاد تولید را به پایگاه‌ها در استان‌های دیگر ارسال کرده و به‌دست مصرف‌کنندگان برسانیم که در این زمینه نیز رشد 60 درصدی داشتیم.

مدرسی خاطرنشان کرد: در شرایط کرونا نیاز بیمارستان‌ها حدود 16 درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

این مسؤول تصریح کرد: بانوان 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه به‌دلیل استرس‌ها و باورهای اشتباهی که از اهدای خون دارند، مبادرت به اهدای خون نمی‌کنند؛ ما با فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها و راه‌اندازی پویش‌های مختلف، موفق شدیم رشد 28 درصدی در اهداکنندگان بانو را داشته باشیم و در کشور جزو استان‌های مطرح در این حوزه شویم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین عنوان کرد: اهداکنندگان مستمر به‌عنوان سرمایه‌های طلایی در سازمان انتقال خون هستند که ما تلاش می‌کنیم اهداکنندگان بار اول را تبدیل به اهداکنندگان مستمر کنیم و در این زمینه نیز در 4 ماههٔ نخست سال جاری 26،7 رشد داشتیم.

مدرسی بیان کرد: کمترین ضایعات خون و فرآورده‌های آن در کشور با آمار 1،5 درصد مربوط به انتقال خون استان قزوین بوده است و این یک عدد بسیار ایده‌آل است و ما موفق شدیم این امانت را با کیفیت و سلامت در اختیار نیازمندان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: استان قزوین در موضوع مراقبت از اهداکنندگان رتبهٔ برتر را در کشور داشته است و در بحث مراقبت از خون در مصرف‌کنندگان نیز جزو استان‌های برتر کشور است.

مدرسی اذعان کرد: فضای اهدای خون در استان نیز در اوایل شیوع کرونا برای تهویهٔ بهتر هوا تغییر داده شد.

وی ادامه داد: یک پروژهٔ ملی تحت‌عنوان سردخانه‌ای با هدف ذخیرهٔ 100 هزار واحد پلاسما قرار است به‌زودی در استان قزوین احداث شود که مجموعهٔ پلاسماهای استان‌های مختلف کشور است، از آن‌جا که قزوین شاهراه ارتباطی است، این سردخانه به‌عنوان مرکز دوم پس از تهران می‌تواند ذخیرهٔ پلاسماهای کشور را داشته باشد.

این مسؤول در پایان تأکید کرد: به همت خیرین اهدای زمین برای احداث این سردخانه انجام شده است که برای ساخت آن 10 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، امیدواریم بتوانیم به کمک خیرینی که اعلام آمادگی کرده‌اند این سردخانه را در استان احداث کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول