اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کاهش ۷۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب در حوضه‌های آبخیز استان مرکزی

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از کاهش ۷۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب در حوزه‌های آبخیز استان در سال جاری در مقایسه با سال قبل خبر داد.

کاهش ۷۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب در حوضه‌های آبخیز استان مرکزی

رضا عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: مشکل کمبود آب به دلیل کاهش بارندگی‌ها در سال جاری بسیار جدی است، به‌طوری که میزان ذخیره آب در حوزه‌های آبخیز در سال جاری در مقایسه با سال قبل ۷۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: میزان ذخیره آب سدها و بندهای استان تا بهار امسال تنها ۱۵ میلیون مترمکعب بوده، این در حالی است که در سال گذشته ۸۵ میلیون مترمکعب آب ذخیره شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ذخیره‌سازی و کنترل روان‌آب‌ پشت سدها و بندهای اراضی طبیعی این استان در سال  جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافت.            

عظیمی از خشک شدن آب تمامی پشت‌بندها و سدهای منابع طبیعی استان خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ فقط آب‌بندهای اراضی طبیعی شهرستان‌های شازند و بیوران شهرستان ساوه خشک نشده‌اند.

وی بیان کرد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۱۲ شهرستان ۴۴ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که تاکنون اعتبارات ابلاغی به استان ۳.۵ میلیارد تومان بوده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: یکی از اقداماتی که در دستور کار این اداره کل قرار دارد اجرای عملیات بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی در ۲۲ حوزه آبخیز استان است.

عظیمی یادآور شد:‌ مصرف آب در کشور نباید بیش از ۶۰ درصد باشد چراکه در این‌صورت از تنش آبی عبور کرده و به بحران آب تبدیل می‌شود؛ در حال حاضر مصرف آب در کشور حدود ۸۶ درصد مصرف منابع است که اگر ۲۶ درصد مصرف کمتر شود به مرز تنش آبی می‌رسیم.

وی افزود: بر اساس اعلام وزارت نیرو ذخایر سدها وضعیت خوبی در کشور سپری نمی‌کند و در برخی مناطق آب پشت سدها ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از مردم درخواست: صرفه‌جویی در مصرف آب را در اولویت قرار دهید چراکه محدودیت منابع آبی در برخی مناطق تشدید شده است.

عظیمی با بیان اینکه مردم به نکات روش‌های مهم برای صرفه‌جویی در مصرف آب توجه کنند توصیه کرد: حتی اگر هیچ‌گاه با کمبود آب مواجه نمی‌شدیم بازهم نیاز بود در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول