اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

کاهش بارندگی؛ چالش جنگل‌های استان سمنان/ خطر در کمین ۱۱ ذخیره‌گاه جنگلی

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: کاهش بارش‌ها و افزایش دمای هوا که منجر به افزایش احتمال آتش‌سوزی و گسترش آفات و بیماری ها می‌شود، چالش ۳۵۲ هزار هکتار جنگل‌های استان است.

کاهش بارندگی؛ چالش جنگل‌های استان سمنان/ خطر در کمین ۱۱ ذخیره‌گاه جنگلی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط‌عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، بهزاد گلابیان با بیان اینکه کاهش بارش‌ها و افزایش دمای هوا  منجر به افزایش احتمال آتش‌سوزی و گسترش آفات و بیماری‌ها می‌شود، چالش ۳۵۲ هزار هکتار جنگل‌های استان است، اظهار کرد: رفع این معضل جز در سایه تعامل بین همه دستگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در بیشتر مناطق استان سمنان محدودیت منابع آب وجود دارد و حوزه حفاظت از جنگل و جنگل‌کاری نیز با چالش کمبود آب مواجه است. 

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به این که توجه بیشتر به مدیریت منابع طبیعی و ظرفیت‌های مردمی از بروز بسیاری از مشکلات در عرصه‌های منابع طبیعی جلوگیری می‌کند، گفت: جنگل‌ها و عرصه‌های جنگلی جزو ثروت‌های طبیعی و ملی هستند که هم برای نسل حاضر و نسل‌های آینده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

گلابیان ادامه داد: این ذخایر علاوه بر نقشی که در بهبود و سالم‌سازی محیط زیست دارد، باعث رونق اقتصادی، درآمدزایی و توسعه جوامع محلی و روستاها می‌شود که براین اساس حفظ و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی یک وظیفه همگانی به شمار می‌رود.

گلابیان دیگر مشکلات حوزه جنگل و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان را آتش‌سوزی عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش بارندگی امسال و افزایش دمای هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها با بی‌احتیاطی انسان و گردشگران افزایش پیدا می‌کند.

وی نقش بهره‌برداران از منابع طبیعی را در جلوگیری از تخریب این عرصه‌ها مهم دانست و تصریح کرد : بهره‌برداران واقعی خود باید در حفظ و حراست از این عرصه‌ها کوشا باشند و برای جلوگیری از وقوع هر گونه تخریب و آتش‌سوزی راهکارهای پیشگیرانه را اتخاذ کنند.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: این استان ۳۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که از این مقدار ۵۸ هزار هکتار گونه‌های پهن برگ است.

گلابیان با بیان اینکه شهرستان شاهرود با ۱۱۰ هزار و ۴۸۷ هکتار و آرادان با هشت هزار و ۲۷۳ هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین وسعت عرصه جنگلی در استان سمنان را دارند، ابراز کرد: در استان سمنان ۱۱ ذخیره‌گاه‌ جنگلی برای حفظ گونه‌های در معرض خطر وجود دارد، این ذخیره‌گاه‌های جنگلی در شهرستان‌های شاهرود، دامغان، مهدی‌شهر و آرادان قرار دارند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول