اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

امسال سال مرغ است!/ مرغ دوباره گران شد

امسال سال مرغ است، چرا که همان ساعات آغازین آن با صف مرغ شروع شد، یعنی با وجود وعده‌هایی که مسؤولان درباره توزیع مرغ دادند، اما همچنان تنش در بازار مرغ وجود دارد و به نظر می‌رسد وعده مسؤولان مربوطه مبنی بر تامین بازار محقق نشده است.

امسال سال مرغ است!/ مرغ دوباره گران شد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، امسال سال مرغ است، چرا که از همان ساعات آغازین آن با صف مرغ آغاز شد، یعنی با وجود وعده‌هایی که مسؤولان درباره توزیع مرغ دادند، اما همچنان تنش در بازار مرغ وجود دارد و به نظر می‌رسد وعده مسؤولان مربوطه مبنی بر تامین بازار محقق نشده است.

سال گذشته قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار دو بار افزایش یافت و در نهایت قیمت مصوب آن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شد، اما در اسفندماه قیمت هر کیلو گوشت مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید.

در نهایت با وجود اینکه دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود قیمت مصوب مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی‌کند، ۱۲ فروردین ماه قرارگاه ساماندهی مرغ در اولین جلسه کاری خود نرخ مصوب مرغ را ۲۴ هزار۵۰۰ تومان افزایش داد.

بر این اساس حداکثر قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف کننده ‌کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد. اما براساس آخرین مشاهدات میدانی از بازار، قیمت مرغ مجددا به ۳۰ هزارتومان بازگشته است.

قیمت مرغ در روزهای اخیر بازهم مانند گذشته شیب افزایشی به خود گرفته و گزارش‌ها حاکی است قیمت آن در برخی مناطق به ۴۰هزار تومان نیز رسیده، این در حالی است که نرخ دولتی هر کیلوگرم از آن ۲۴ هزار و۹۰۰ تومان است.

بازار بی سر و سامان مرغ و تخم مرغ طی چند ماه گذشته بیشتر کالاهای اساسی و ضروری سبد خانوار با افزایش قیمت چند باره به صورت قانونی و با موافقت ستاد تنظیم بازار مواجه شده و در نهایت باز هم گران‌تر از نرخ مصوب عرضه شده است.

در میان کالاهای اساسی به نظر می‌رسد بازار مرغ و تخم مرغ از سایر کالاها بی‌سروسامان‌تر است، چراکه همانطور که اشاره شد با وجود افزایش چندین باره نرخ مصوب این کالاها، در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ در سطح خرده‌فروشی‌ها به 26 هزار تومان هم رسیده است، اما قیمت مصوب این کالای اساسی بازار آن آشفته است، این در حالی است که در سال‌های اخیر و با افزایش چشمگیر قیمت گوشت قرمز، برای اقشار ضعیف جایگزین آن شده بود.

دلیل این نابسامانی‌ها نیز دقیقا مشخص نیست و وزارت صمت و جهاد کشاورزی همواره انگشت اتهام را به سوی یکدیگر می‌گیرند، به طوری که وزارت صمت همواره از کمبود عرضه و تخلف برخی از واحدهایی که ارز دولتی دریافت کردند، اما کالای خود را به قیمت مصوب عرضه نمی‌کنند گلایه دارد، اما وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید نهاده‌ها را در سامانه بازارگاه توزیع کرده و گران‌فروشی در سطح بازار اتفاق می‌افتد که مسئولیتش با وزارت صمت است.

در زنجان از آغاز هفته قیمت مرغ افزایش یافته است و این موضوع در ستاد تنظیم بازار مصوب شده است، اما مسؤولان آن را خبری نکرده‌اند.

تولید مرغ بیش از نیاز استان است

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان استان زنجان با اشاره به اینکه قیمت مرغ در زنجان از چند روز قبل افزایش یافته و از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ۲۶ هزار تومان رسیده است، اضافه کرد: این قیمت مصوب تنظیم بازار است.

سید ناصر رمضانلو با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ گرم در راستای افزایش قیمت مرغ زنده صورت گرفته است، افزود: قیمت مرغ زنده از ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۸ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پنج کشتارگاه در استان زنجان فعال است و در زنجان از نظر تولید مشکلی نداریم، بیان کرد: تولید مرغ بیشتر از میزان مصرف است.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان استان زنجان با بیان اینکه مصرف مرغ در زنجان به علت عید قربان چند برابر شده است، تصریح کرد: امروز 200 تن مرغ در زنجان توزیع شد که شامل مرغ گرم و مرغ قطعه بندی شده بود.

وی با اشاره به اینکه در برخی از استان‌ها قیمت مرغ گرم گران شده بود، افزود: در این استان‌ها مثل زنجان قیمت مرغ تک نرخی است اما در برخی استان‌ها دو نرخی است.

رمضانلو با بیان اینکه در برخی از استان‌ها قیمت مرغ به 40 هزار تومان رسیده است، اضافه کرد: در بین این استان‌ها زنجان نخستین استان است که قیمت از آنروز که دولت دست گذاشته و مصوب کرده است از آن موقع همان تک نرخی است.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان با بیان اینکه زنجان در تامین مرغ مشکلی ندارد، افزود: مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر می‌رود.

افزایش قیمت مرغ در حالی صورت گرفته است که استاندار زنجان پیش از این گفته بود که هیچ کمبودی به لحاظ اقلام مورد نیاز مردم نیست و ما در بحث تامین روغن خوراکی برای اینکه قیمت‌ها افزایش نیابد با همکاری سپاه استان که خودرو در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار داد، روغن مورد نیاز را به وفور در اختیار فروشگاه‌ها و مردم قرار دادیم.

فتح‌الله حقیقی گفت: با توجه به وجود اخبار خروج مرغ از بازار استان توسط خودروهای بین شهری موضوع از طریق مراجع مربوطه پیگیری می‌شود و سازمان صنعت و معدن استان نیز بر نحوه توزیع و عرضه این کالا نظارت می‌کند، البته  قصور و کوتاهی در انجام وظایف در ارائه خدمت به مردم استان از هیچ مدیر، مسؤول و دستگاه  اجرایی پذیرفته نیست.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول