اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۷ هزار نفر عضو شبکه نظارت شورای نگهبان در خراسان‌جنوبی هستند

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان‌جنوبی از عضویت ۷ هزار نفر ناظر در دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: از این تعداد ۴ هزار و ۷۰۰ نفر فعال هستند.

۷ هزار نفر عضو شبکه نظارت شورای نگهبان در خراسان‌جنوبی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام مهدی یعقوبی ظهر امروز در نشست خبری، اظهار داشت:  شورای نگهبان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای قانونی در سال ۱۲۸۶ در متمم قانون اساسی مشروطه تصویب شد که براساس اصل دوم آن هیأت ۵ نفره‌ای از علمای تراز اول باید بر مصوبات مجلس شورای ملی آن زمان نظارت داشته و منطبق بر شرع مقدس اسلام باشد.

وی افزود: بعد از انتخاب ۶ نفر از فقیه جامع‌الشرایط و آگاه به مسائل روز کشور توسط حضرت امام(ع) و انتخاب ۶ نفر از حقوق‌دانان توسط مجلس شورای اسلامی در ۲۶ تیر ماه ۱۳۵۹ مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان‌جنوبی تصریح کرد: نظارت بر حسن انتخابات‌ ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است.

یعقوبی با اشاره به اصل تشکیل دفاتر استانی و شهرستانی شورای نگهبان در سال ۱۳۷۹، یادآور شد: در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان ۲ نفر از اعضای شورا و ۵ نفر از معتمدین محلی مسلمان، در دفاتر استانی ۵ نفر از معتمدین محلی و در دفاتر شهرستانی نیز ۳ نفر از معتمدین محلی حضور دارند.

وی با بیان اینکه شبکه نظارت بر انتخابات شورای نگهبان مردمی و از بطن جامعه است، خاطرنشان کرد: ناظران افتخاری این شورا چشم‌های بینایی هستند که بر امر انتخابات نظارت دارند و آموزش‌های لازم را به‌صورت پیوسته و در زمان‌های مقتضی فرا می‌گیرند.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان‌جنوبی گفت: در هر انتخاباتی ناظران شورای نگهبان پالایش و آن‌هایی که  به وظیفه خود به‌درستی عمل نکرده‌اند، حذف می‌شوند.

یعقوبی توجه به قانون و بی‌طرفی ناظران بر انتخابات را از جمله ملاک‌های ارزیابی دانست و عنوان کرد: در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستای خراسان‌جنوبی ۶۰۰ نفر جذب شدند.

وی از عضویت ۷ هزار نفر ناظر در دفتر نظارت بر انتخابات شورای نگهبان خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: از این تعداد ۴ هزار و ۷۰۰ نفر فعال هستند.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان‌جنوبی تصریح کرد: از آنجایی که هنوز بستر و امنیت لازم در زیر ساخت‌های کشور وجود ندارد هنوز انتخابات به‌صورت تمام الکترونیکی برگزار نمی‌شود.

یعقوبی با اشاره به تمام الکترونیکی برگزار شدن انتخابات ششمین دوره شورای‌های اسلامی کلان‌ شهرها و مراکز استان‌های کشور، بیان داشت: چون نظارت بر حسن اجرای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است لذا وزارت کشور و مجلس در این دوره از انتخابات با الکترونیکی برگزار کردن انتخابات اتفاق نظر داشتند که علی‌رغم اختلالات ابتدایی شبکه در احراز هویت افراد، عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ هیچ‌گونه تخلفی که بر سرنوشت انتخابات تأثیر داشته باشد ثبت نشده، گفت: عمده تخلفات جزئی در فضای مجازی و در حوزه انتخابات شوراهای اسلامی بوده که بیشتر قومیتی و محلی بوده است.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران هیچ بن‌بستی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: چنانچه اشتباهاتی در احراز صلاحیت‌های افراد در  شورای نگهبان رخ دهد در ابتدای امر از سوی مقام معظم رهبری راهنمایی لازم صورت می‌گیرد و در صورت محرز‌ بودن حکم حکومتی توسط ولی فقیه صادر می‌شود که در انتخابات قبلی ریاست جمهوری نمونه‌هایی را داشته‌ایم.

انتهای‌ پیام/69014/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول