اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

موانع آب‌رسانی به گرمسار و آرادان چیست؟

اظهارات نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس در روزهای اخیر درباره روند اجرای طرح آب‌رسانی به حوزه انتخابیه‌اش خبرساز شد؛ اما موانع آب‌رسانی به گرمسار و آرادان چیست؟

موانع آب‌رسانی به  گرمسار و آرادان چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مباحثی از سوی اردشیر مطهری، نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر در خصوص روند اجرای طرح آب‌رسانی به شهرستان‌های گرمسار و آرادان و مقایسه با پروژه آب‌رسانی به سرخه و تأخیر در اجرای پروژه خط انتقال سیمین‌دشت گرمسار مطرح شد که استانداری سمنان را به توضیح واداشت.

تأمین آب سرخه از منابع آب موجود در رودخانه حبله‌رود در استان تهران صورت پذیرفته و تأثیری در میزان آب اختصاص‌یافته از سد نمرود به شهرستان‌های گرمسار و آرادان و بخش ایوانکی ندارد.

تخصیص آب پروژه آب‌رسانی به گرمسار شامل ۱۴.۶ میلیون مترمکعب در سال آب شرب و ۶ میلیون مترمکعب در سال تخصیص صنعت است که کماکان به قوت خود باقی است.

عملیات اجرای پروژه خط انتقال آب سرخه با لوله فلزی با قطر ۳۰۰ میلی‌متر بوده که به لحاظ مشخصات فنی ساخت، پوشش و لوله‌گذاری قابل قیاس با مشخصات خط انتقال سیمین‌دشت به گرمسار که لوله فلزی با قطر ۱۰۰۰ و ۸۰۰ میلی‌متر و پوشش سه لایه پلی‌اتیلن به دلیل آلاینده‌های مسیر و احداث مخازن بتنی ذخیره آب نیست.

فاز اول آن در حد فاصله گرمسار تا ایوانکی با لوله ۴۰۰ میلی‌متر علی‌رغم ایستگاه پمپاژ و مسیر صعب‌العبور کوهستانی طی مدت ۲۴ ماه احداث شده و از سال ۱۳۹۶ در حال بهره‌برداری است.

برای اجرای پروژه خط انتقال آب حدفاصل سیمین‌دشت به گرمسار با توجه به مشکلات اعتبارات عمرانی و در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های فنی و مالی بخش خصوصی قرارداد خرید تضمینی با بخش خصوصی منعقد شد و در کمتر از یک سال لوله‌گذاری بیش از ۱۵ کیلومتر از مسیر در محدوده استان سمنان انجام شد.

ادامه عملیات لوله گذار به دلیل معارضات تعدادی از اهالی روستاهای محمودآباد (واقع در استان تهران) متوقف شد و مشکلات ناشی از معارضان علی‌رغم پیگیری‌های مکرر و برگزاری بیش از ۲۰ جلسه با حضور مدیران ارشد استان‌های تهران و سمنان و همچنین طرح در شورای تأمین و نهایتاً اخذ دستور معاون اول رئیس‌جمهوری جناب آقای جهانگیری و مکاتبات صورت‌گرفته با رئیس دستگاه قضایی برطرف نشد و در نهایت با تطویل زمان اجرا و خدشه‌دار شدن توجیه اقتصادی طرح، قرارداد سرمایه‌گذار فصل شد.

در حال حاضر، اسناد مناقصه ادامه پروژه توسط مشاور شرکت آب منطقه‌ای در دست تهیه است و به‌زودی عملیات اجرایی توسط پیمانکار منتخب و یا مشارکت سرمایه‌گذاران دیگر از جمله مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) پیگیری و آغاز می‌شود.

امید است با همکاری و پیگیری‌های نماینده شهرستان در تأمین اعتبارات و رفع معارضان فوق‌الذکر (خصوصاً مشکلات موجود در روستای محمودآباد استان تهران)، مشکلات برطرف و عملیات اجرایی طرح با سرعت آغاز شود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول