اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

نقشه برداری قایق هوش مصنوعی خودران از کف دریا برای اولین بار

یک قایق خودران مجهز به هوش مصنوعی برای اولین بار موفق شد مسیر دریایی سان فرانسیسکو به هاوایی را در اقیانوس آرام طی کند و از بستر دریا نقشه برداری کند.

نقشه برداری قایق هوش مصنوعی خودران از کف دریا برای اولین بار

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رجیستر، یک ماه قبل آی بی ام با تولید قایقی مشابه تلاش کرد تا چنین اقدامی انجام دهد، اما شکست خورد.

این قایق خودران که سیل درون سروایور نام دارد، ۲۲ متر طول و ۱۲۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد و مسافتی برابر با ۴۱۶۷ کیلومتر را در طول ۲۸ روز طی کرد و از مسیر یادشده نقشه برداری دریایی کرد. این بی سابقه ترین تلاش در جهان برای نقشه برداری از کف دریاهاست و نکته جالب این است که میزان نقشه برداری انجام شده از کره ماه بیش از کف دریاهای کره زمین بوده است.

قایق یادشده از یک دوربین ۳۶۰ درجه برای تصویربرداری از محیط اطراف استفاده کرد و این تصاویر با استفاده از پردازنده های گرافیکی و شبکه های عصبی به منظور شناسایی اشیای مختلف پردازش شدند. این قایق همچنین مجهز به حسگرهای متعدد، رادارهای مادون قرمز و غیره بوده و انرژی خود را با استفاده از باد و انرژی خورشیدی تامین می کند. این قایق می تواند مسافتی بیش از ۹۲۶ هزار کیلومتر را در طول ۱۳ هزار روز در دریا طی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول