اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

خشکسالی و طغیان «آفت ابریشم‎باف ناجور» در جنگل‎های گلستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از طغیان آفت «ابریشم‌باف ناجور» در جنگل‎های گلستان و در شرایط خشکسالی خبر داد.

خشکسالی و طغیان «آفت ابریشم‎باف ناجور» در جنگل‎های گلستان

عبدالرحیم لطفی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان با اشاره به تبعات خشکسالی بر محیط زیست اظهار کرد: وقتی در  جنگل‎ها با شرایط خشک مواجه شویم بدون تردید با خطر آتش‌سوزی و خطر آفات و بیماری‎ها نیز بیشتر درگیر خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در گلستان ۶ هزار و ۸۰۰  کیلومتر اراضی زراعی و اراضی جنگلی هم مرز هستند اگر در اراضی زراعی بعد از برداشت گندم، کاه و کلش دچار حریق شود  جنگل‎ها نیز دچار آتش‌سوزی خواهند شد با این وجود با تمام توانی که داشتیم ۴۵۰ کیلومتر «آتش‎بر» احداث کردیم و از مردمی که هم‌مرز با جنگل‎ها هستند درخواست می‎کنیم در این شرایط به ما کمک کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه آمادگی کافی برای اطفای حریق وجود دارد، گفت: گرمای چند روز گذشته در بالادست موجب مستعد شدن آتش‌سوزی در مراتعی که هم‌مرز با اراضی جنگلی هستند شده است هر چند تمهیدات این موضوع انجام شده  اما متأسفانه خیلی از افرادی که به عنوان گردشگر وارد منطقه می‎شوند با درست کردن آتش باعث تخریب سطح وسیعی از جنگل‎های خواهند شد.

*۴۰۰ هکتار از جنگل‎های گلستان درگیر «آفت ابریشم‎باف ناجور» شده است

لطفی در خصوص خسارت «آفت ابریشم‎باف ناجور» در جنگل‎های گلستان گفت: یک طغیان وسیع در سطح چند هزار هکتاری را در سال ۱۳۹۳ در خصوص این آفت شاهد بودیم در سال گذشته نیز شاهد این آفت در بندرگز بودیم اما طغیان این آفت در سال ۱۴۰۰ مشاهده خواهد شد.

وی افزود: تقریبأ در سطح ۹۰ هکتار  این آفت کنترل شده است متأسفانه در حال حاضر حدود ۴۰۰ هکتار از جنگل‎های گلستان دچار طغیان «آفت ابریشم‌باف ناجور» شده است و دلیل اصلی این امر خشکسالی است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: «آفت ابریشم باف ناجور» همواره در جنگل‎ها وجود داشته اما به دلیل خشکسالی جمعیت آن افزایش خواهد یافت در حال حاضر به روش مکانیکی این آفت را کنترل می‎کنیم امسال ۴۵۰ کیلوگرم از کلونی‎های تخم این آفت در سطح جنگل‎های گلستان را جمع کردیم.

وی بیان کرد: «آفت ابریشم‌باف ناجور» از برگ درخت تغدیه می‎کند و برای خود درخت مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما اگر تعداد پیله بستن زیاد باشد درخت‎ها دچار مشکل خواهند شد.

*حفاظت از جنگل، مهمترین مشکل در احیای جنگل‎های گلستان/ جنگل‎ها را باید به مردم برون‌سپاری کنیم تا مردم از آن در خصوص زراعت چوب استفاده کنند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در خصوص وضعیت احیای جنگل در استان گفت: مهمترین مشکلی که در خصوص احیای جنگل‎ها وجود دارد حفاظت بعد از احیای جنگل است در سنوات گذشته بیش از ۹۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در استان انجام شده است اما حدود ۷۰ درصد آن باقی‌مانده و ۳۰ درصد از حفاظت آن با مشکل مواجه شده است.

لطفی با بیان اینکه حفاظت از جنگل یک کار ضربتی با برخورد نیست، گفت:  باید در این رابطه مشارکت از طریق مردم و ذینفعان انجام شود در واقع یکی از چالش‌های ما در این کار قوانین است باید جنگل‎ها را به مردم برون‌سپاری کنیم تا مردم از آن در خصوص زراعت چوب استفاده کنند که این امر در سال‎های گذشته  در شهرستان‎های مینودشت،کلاله، مراوه‌تپه و علی‌آبادکتول با کاشت درخت‎های مثمر هم چون گردو و زیتون انجام‌شد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول