اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

طرح «ترسیب کربن» در 48 هزار هکتار از اراضی آزادشهر اجرا می‌شود

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: «طرح ترسیب کربن» در 48 هزار هکتار از اراضی و 6 روستا شهرستان آزادشهر اجرا می‌شود.

طرح «ترسیب کربن» در 48 هزار هکتار از اراضی آزادشهر اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از آزادشهر، عبدالرحیم لطفی صبح امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه های ترسیب کربن در مناطق خوش‌ییلاق شهرستان اظهار کرد: با توجه به پنانسیل سیلاب در مسیر روستاهای کوهستانی بخش «چشمه‌ساران» و برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی از وقوع سیلاب در این منطقه امسال پروژه های آبخیزداری با اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

وی افزود: پروژه «ترسیب کربن» و یا به عبارتی طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی از چهار سال گذشته در 6 روستای آزادشهر با هدف توانمندسازی مردم روستا و کاهش وابستگی آنها به مرتع و جنگل در حال اجرا است.
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: هرساله در این طرح با مشارکت مردم روستا برنامه‌های توسعه و احیا مراتع و جنگل‌ها اجرا می‌شود تا در کنار توانمندسازی مردم منابع طبیعی و زیست محیطی حفظ و احیا شود.
وی ادامه داد: بنا داریم امسال در طرح ترسیب کربن چهار روستا دیگر شامل «نرگس‌چال»، «وطن»، «رودبار» و «رحیم‌آباد» را به 6 روستای قبلی شامل «وامنان» ،«نراب»، «کاشیدار» ،«سیب‌چال»، «خوش‌ییلاق» و «تیل‌آباد» اضافه کنیم.

* گردش مالی صندوق روستایی در این روستاها طرح «ترسیب کربن» به بیش از 10 میلیارد ریال رسید
لطفی گفت: در حال حاضر دو شرکت تعاونی در این 6 روستا فعال است و گردش مالی صندوق روستایی در این روستاها به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آزادشهر نیز در حاشیه این بازدید اظهار کرد: برای پوشش گیاهی مراتع در این طرح هر سال 400 هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح کودپاشی شده و سالانه حدود 250 هکتار از اراضی کپه‌کاری، 100 هکتار بذرکاری و  50 هکتار بوته‌کاری می‌شود.
جلال عجم با بیان اینکه یکی از اهداف این طرح تامین آب سالم دام است، افزود: 23 باب چشمه در جاهای مختلف با هدف جلوگیری از تمرکز دام‌ها در یک نقطه مرمت شده و آبشخور فلزی نصب شده است که برای مرمت و نصب هر آبشخور 5 میلیون تومان تا 7 میلیون تومان هزینه شده است.

* طح زیر کشت زعفران در روستای «وامنان» از 50  هکتار به بیش از 300 هکتار رسید
وی ادامه داد: 15 دستگاه پنل خورشیدی  برای تقویت دامداری‌های بخش «چشمه‌ساران» به صورت رایگان در دامداری‌ها نصب شده و برای ذخیره نزولات آسمانی در راستا تامین آب دام‌ها دو بند خاکی احداث شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آزادشهر تصریح کرد: مردم این روستاها از شغل دامداری و کشاورزی که درآمد چندانی نداشت به سمت کشت گیاهان دارویی روی آورده و سطح زیر کشت زعفران در روستای «وامنان» از 50  هکتار به بیش از 300 هکتار رسیده است.

انتهای پیام/83002/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول