اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

لزوم برخورد با ترک فعل مسئولان در حوزه آب/ دولت همه استان‌ها را به یک چشم ببیند

مدیر کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری گفت: بازنگرداندن اختیارات و امکانات آب‌منطقه‌ای استان از سمت اصفهان، عملی نشدن وعده رئیس جمهور در سال 96 برای تأمین آب شرب استان، عدم تحویل آبگیر بن_بروجن و ... برخی ترک فعل‌های مسئولان است که باعث شد اوضاع آبی استان آشفته‌تر شود.

لزوم برخورد با ترک فعل مسئولان در حوزه آب/ دولت همه استان‌ها را به یک چشم ببیند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، فریدون استکی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ استان با بیان اینکه مشکل عمده چهارمحال و بختیاری آب است و تا کنون اقدامی از سمت مسئولان در این راستا نشده، گفت: حق‌آبه مربوط به کلیه افرادی است که در حاشیه زاینده‌رود از کوهرنگ تا باتلاق گاوخونی ساکن هستند اما این حق بر اساس شرایط قبل تخصیص داده شده و افزایش زمین‌های زیر کشت و صنعت در این حق‌آبه اعمال نشده است.

مدیر کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری افزود: آب زاینده‌رود از بیش از 10 حوزه آبی تأمین می‌شود که کوهرنگ یکی از این حوزه‌ها است که اگر آب مابقی حوزه‌ها به زاینده‌رود رسیده بود این آب باید تا گاوخونی می‌رسید لذا مردم استان همجوار باید آب گم شده حوزه‌های دیگر را هم مطالبه کنند.

مسئولان در مورد تأمین آب شرب صنایع شفاف‌سازی کنند

استکی ادامه داد: اگر مسئولان با افتخار صنایع آب‌بر افتتاح می‌کنند و فضاهای سبز برای این مجموعه در نظر می‌گیرند شفاف‌سازی در مورد منابع تأمین آبی این مراکز نیز انجام دهند تا مردم نسبت به حکومت و نظام بدبین نشوند.

وی خطاب به مسئولان بیان کرد: شورای عالی آب به منظور تأمین، توزیع و چگونگی مصرف آب تأسیس شده اما در این چند سال گذشته تنها شاهد برگزاری جلسات تأمین آب استان‌های مجاور بودیم و در مورد آب شرب این استان هیچ فکری نشده است.

استکی اظهار کرد: مردم استان کمتر از حد قانونی و شرعی خود از آب استفاده می‌کنند لذا ابتدا باید آب شرب، صنعت، کشاورزی و گردشگری استان تأمین شود سپس آب اضافی از راه درست منتقل گردد اما به علت مدیریت غلط بیش از 60 روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند و 8 میلیون مترمکعب کمبود آب را در استان شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه 75 درصد آب استان از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، گفت: اگر به همین سبک ادامه دهیم قطعاً با کمبود 20-30 میلیون مترمکعبی روبرو خواهیم شد و در حال حاضر آب شرب در قطب صنعتی استان نداریم.

با ترک فعل مسئولان در حوزه آب برخورد شود

مدیر کمیته صیانت از آب استان احقاق حقوق عامه مردم و ترک فعل مسئولان را دو نکته مورد توجه قوه قضائیه دانست و گفت: در مورد اول باید توضیح دهند برای تأمین آب شرب این استان چه کردند؟ و در مورد دوم باید پاسخ دهند برای احیای 10 دشت بحرانی و ممنوعه بحرانی چه اقدامی صورت دادند؟ چرا کوهرنگ حق جذب نیم لیتر آب برای صنعت و ایجاد اشتغال را ندارد؟

وی به برخی دیگر از ترک فعل‌های مسئولان در حوزه آب و لزوم مجازات آنان اشاره کرد و گفت: بازنگرداندن اختیارات و امکانات آب‌منطقه‌ای استان از سمت استان همجوار، عملی نشدن وعده رئیس جمهور در سال 96 برای تأمین آب شرب استان، عدم تحویل آبگیر بن_بروجن و ... برخی ترک فعل‌های مسئولان است که باعث شد اوضاع آبی استان آشفته‌تر شود.

مسئولان به داد حق‌آبه استان برسند

استکی با بیان اینکه مسئولان امروز به داد مردم استان برسند، افزود: دولت موظف است به عدالت در همه کشور کار کند اما ظلم شامل حال استان ما شده و هر روز اجرای یک طرح‌ غیرقانونی آغاز می‌شود اگر این بی‌قانونی‌ها ادامه یابد مردم استان آرام نمی‌گیرند و از حق‌آبه خود دفاع می‌کنند.

بهشت‌آباد افق20 ساله برای استان همجوار دارد

مهدی پژوهش در ادامه این نشست بیان کرد: بهشت‌آباد افق 20 ساله برای اصفهانی‌ها دارد و بعد از 20 سال به سراغ آب‌های دیارون، سبزکوه و بازفت می‌آیند پس ما نیز باید حق‌آبه استان را فراتر از امروز بدانیم و افق 20 ساله داشته باشیم و بعد از آن نیز دنبال منابع دیگر باشیم.

نیاز آبی استان بیش از یک میلیارد مترمکعب پیش‌بینی شده است

عضو کمیته صیانت از آب استان با بیان اینکه کشاورزی دیم حق‌آبه‌ای ندارد، افزود: میزان حق‌آبه استان در کشاورزی، صنعت و شرب حدود 614  میلیون متر مکعب و نیاز آب در حوزه زیست محیطی بر اساس نوع موجودات رودخانه کارون و تغذیه آنان حدود 422.7 میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده و در کل نیاز آبی استان بیش از یک میلیارد مترمکعب پیش‌بینی شده است.

وی افزود: تنها 237 میلیون مترمکعب از این نیاز برای استان در نظر گرفته شده است و پذیرش این مقدار سهم از طرف مسئولان استانی به علت نبود کار علمی و پژوهشی در زمینه آب در استان، در نظر گرفته نشدن منابع آبی در طرح‌های توسعه حیوانی و گیاهی و هماهنگ نبودن طرح‌های دانشجویی با مسئولان و ... است.

انتهای پیام/ 68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول