اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

نانوایان در گفت‌وگو با فارس من: مخارج نانوایی‌ها با قیمت نان همخوانی ندارد/ دامداران با گرانی علوفه نان تازه به گاو می‌دهند!

نانوایان در گفت‌وگو با فارس من با انتقاد از گران نشدن نان با وجود تورم و افزایش گاز و حق بیمه گفتند که با ثابت‌ماندن قیمت نان و گرانی نهاده‌های دامی صاحبان گاوداری تمایل دارند نان تازه به دلیل ارزانی خریداری کنند!

نانوایان در گفت‌وگو با فارس من: مخارج نانوایی‌ها با قیمت نان همخوانی ندارد/ دامداران با گرانی علوفه نان تازه به گاو می‌دهند!

به گزارش خبرنگار گروه فارس‌من خبرگزاری فارس، مریم ناظم‌پور: در طول ۱۶ سال دولت شاید به پنج بار نرسد که نان گران شد، نانوا‌ها‌ این درخواست را دارند که نان افزایش قیمت داشته‌باشد، اما در مقابل دولت اعلام کرده گران شدن نان باعث ایجاد تورم می‌شود، ولی این مورد را پیش‌بینی نکرده که تورم در این چند ساله‌ برای نانواها چه در زمینه مصالح اولیه و چه در انرژی رشد چند برابری داشته‌است. نانوایی‌ها به دورت یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای مشغول به کار هستند. در نانوایی‌های یارانه‌ای دولت آرد را به قیمت یارانه‌ای در اختیارشان قرار می‌دهد، اما در نانوایی‌‌های نیمه‌‌یارانه‌ای آرد با قیمت بالاتری در اختیار نانوایی قرار می‌گیرد و دیگر نانوایی آزادپز وجود ندارد. 

 

 این نکته را باید توجه داشت گران کردن نان که قوت قالب مردم ایران است، تاثیر بسزایی در هزینه خانوارها داشته و می‌تواند بر سایر گرانی‌ها هم تأثیر چشمگیر داشته‌باشد، اما از طرفی هزینه‌های یک نانوایی از جمله گاز، برق، حق بیمه،‌ مایه خمیر و غیره در سال‌های اخیر نیز مخارج را برای این رسته کسب‌وکار بالا برده‌است، در این زنجیره حلقه دولت در همراهی با نانوایان و جلوگیری از فشارمضاعف ناشی از گران شدن نان بر خانوارها کمرنگ بوده‌است.

 

در سال‌های اخیر تلاش شد تا نان با کیفیت بهتری به دست مصرف کننده برسد، اما کاهش مرغوبیت گندم، از کیفیت نان‌ها کاسته‌است.به طوری که با مخالفت‌های وزارت بهداشت نانوایان مجبور شده‌اند از نمک بیشتری در تهیه خمیر استفاده کنند. 

«سیدمهدی امیرآبادی» سردبیر سوژه «مطالبه نانوایان از دولت منتخب؛ اجرای مصوبه سال 85 درباره قیمت نان» و یکی از نانوایان کشور با اشاره به اینکه طبق مصوبه سال ۸۵ قرار بود قیمت نان با توجه به تورم هر ساله تا اردیبهشت‌ماه، افزایش یابد،  به خبرنگار ما گفت: در مدت ۱۶ سال گذشته گرانی نان به پنج بار نرسیده است و این گرانی انباشت می‌شود،  در تهران گفتند که نان باید صد درصد گران شود. قیمت نان تا ۲۸ درصد تصویب شد ولی باز دوباره این گرانی اعمال نشد و فقط در روزنامه‌ها گفته شد نان گران شد. قرار بود که نان در یک فروردین نسبت به تورم در تمام کشور گران شود.

 

 وی با انتقاد به شیوه دولت در گران نکردن قیمت نان اظهار داشت: دولت همچنان به نانواها می‌گوید که من آرد را گران نکرده‌ام و شما هم نباید به قیمت نان بیفزایید ولی هر ساله حقوق و حق بیمه کارگر افزایش می‌یابد، در سال گذشته سه بار هزینه کارت بهداشت افزایش داشت و به عناوین مختلف سایر هزینه‌ها هم با روند صعودی قیمت رو‌به رو بود.

 

وی افزود سال گذشته حق بیمه و خمیر مایه دو بار افزایش یافت. قیمت مایه خمیر از ۳۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و گران کردن ۲۸ درصدی قیمت نان با این تورم توجیهی ندارد، که پس از آن هم اعلام شد که 25 درصد به قیمت نان افزوده شود که این نان تا دو سال دیگر افزایشی ندارد. در کارگروه قیمت نان مشخص شده بود که قبل از ماه رمضان  تورم از ۱۴۰۰ تا ۱۳۹۸ باید ۶۰ درصد گران شود و این گران شدن قرار بود قبل از ماه رمضان انجام شود که انجام نشد و دولت نمی‌خواهد این تورم را در دوره خود انجام دهد و این گرانی فقط به ۲۵ درصد رسید.

 

دامداران تمایل دارند نان تازه به دام‌های خود بدهند

کارگران سر گذر ۱۸۰ هزار تومان مزد می‌گیرند ولی برای کارگر نانوایی ۱۲۰ تومان تعیین شده که کارگران هم با این مزد راضی به کار نمی‌شود. در کنار آن نانوایان موظفند چهار درصد سختی کار را هم به بیمه بپردازند که این هزینه بسیاری را بر گردن نانوا می‌گذارد و هر ساله این  حق سختی کار هم اضافه می‌شود. مسئولان می‌دانند که هزینه‌های نانوایی افزوده شده ولی به دلیل اینکه به مردم فشار نیاید نان را گران نمی‌کنند اما در این میان فکری برای نانوایان و هزینه‌های ارزش افزوده آنها نشده‌است.

وی اضافه کرد: با گران شدن‌نهاده‌های دامی قیمت نان از این نهاده‌ها ارزان‌تر شده و دامداران تمایل دارند نان تازه به دام‌های خود بدهند. 

 

آیا یارانه مردم اضافه شده که نان گران می‌شود؟

اما یکی دیگر از نانوایان نظر متفاوتی داشت، «محمد حسن رضایی» سردبیر سوژه «چرا نظارتی بر افزایش 50 درصدی قیمت نان نیست؟»که خود یک نانوا است ولی از سایر نانوایی‌های دیگر هم خرید می‌کند گفت: وقتی قیمت را دولت مشخص نمی‌کند اتحادیه‌ها و نانوایان هر شهر خود نان را به صورت توافقی گران می‌کنند، مثلا الان نان از ۵۰ درصد تا بیش از ۶۰ درصد بسته به ساده یا کنجدی بودن نان گران شده‌است، ولی سوال ما از دولت این است که آیا یارانه مردم اضافه شده که نان گران می‌شود؟

 

این نانوای مشغول به کار در تهران افزود: دولت هیچ نظارتی بر قیمت نان ندارد هر یک از نانوایی‌ها به میزانی‌که می‌خواهند نان را گران کرده‌اند و اگر کسی هم شکایت کند به شکایت وی رسیدگی نمی‌شود. سود نانوایی زیاد است و این گران شدن نان فقط از سود نانوایی‌ها کاسته‌‌است نانوایی‌ها ماهیانه از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سود دارند و این‌گونه نیست که کسی در نانوایی ضرر کند.

 

مایه خمیر و مایه تر نزدیک به سه برابر شده‌است

«علیرضا جاقوری» از نانوایان مشهد و سردبیر سوژه «افزایش نرخ نان برای بهبود وضع معیشتی کارگران نانوایی» با اشاره به اینکه دولت بعد از عید هیچ افزایش قیمتی برای نان در نظر نگرفته و اگر قیمت آن بالا رفته نانوایان قیمت‌ها را سرخود افزایش‌داده‌اند، گفت: وقتی که نان از قیمت ۴۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان افزایش یافت خمیرمایه کیسه‌‌ ده کیلویی آن ۱۴۰ هزار تومان بود ولی الان کیسه ۲۰ کیلویی آن که اتحادیه به ما تحویل می‌دهد، ۸۹۲ هزار تومان شده‌است. یعنی با رشد سه برابری رو به رو بوده‌است. مایه تر کارتونی ۷۰ هزار تومان بوده که به ۱۸۰ هزار تومان افزایش یافته است. درست است که نمک مهم نیست ولی کیسه آن از ۶ هزار تومان به ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است.گرانی حق بیمه و مصالح با قیمت نان همخوانی ندارد.

 

از هر کیسه آرد صاحبکار ۲۹ هزار تومان درآمد دارد

این سردبیر سوژه فارس من با اشاره به گران شدن حق بیمه کارگران اظهار داشت امسال حدود ۳۵ تا۳۰ درصد حق بیمه کارگران افزایش داشته‌است و کارگران هم برای خمیرگیر، چانه‌گیر و شاطر کیسه‌ای ۹ هزار تومان پرداخت می‌کردیم که راضی هم بودند ولی الان با ۱۴ تا ۱۳ هزار تومان هم راضی نیستند. کیسه ۴۰ کیلویی آرد با دانه‌ای ۶۰۰ تومان حدود ۱۸۰ چانه به ما می‌دهد که حدود ۱۰۸ هزار تومان درآمد دارد از این ۱۰۸ هزار تومان ۴۰ هزار تومان آن پول آرد است، ۱۲ هزار تومان به شاطر، ۱۲ هزار تومان به خمیرگیر و چانه‌گیر و کیسه‌ای ۱۰ هزار تومان به پاچال‌دار داده‌می‌شود. در یک کیسه حدود ۵ هزار تومان مایه خمیر استفاده‌می‌کنیم و آب و برق و گاز و سبوس هم در کنار این مخارج وجود دارد که حدود ۲۹ هزار تومان برای صاحبکار می‌ماند که خرج آب برق گاز سبوس، حق بیمه و سایر مخارج پرداخت می‌شود و با این هزینه‌ها کارگر از میزان دستمزد خود ناراضی است.

 

با این قیمت نان کارگر، مردم و صاحبکار همه‌ناراضی ‌هستند

وی افزود: ماهانه ۴۵۰ هزار تومان حق بیمه می‌شود، ما روزانه حدود ۱۰ کیسه پخت داریم که روزانه حدودا ۳۰۰ هزار تومان برای صاحبکار می‌ماند. ۲۶ روز در ماه که نانوایی مشغول به کار باشد، حدود ۷میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای صاحبکار درآمد دارد، برای یک کارفرما که از ۴ صبح تا شب فعالیت دارد و با تعزیرات و بهداشت و سایر سازمان‌ها تعامل دارد، واقعا درآمد کمی است، این پول درآمد یک کارگر است ولی پس از آن کارگر مردم و صاحبکار همه ناراضی هستند.

این نانوای استان خراسان رضوی با رضایت از آردی که از کارخانه خریداری‌ می‌کند، تصریح‌ کرد: آردی که خریداری می‌کنیم با کیفیت است آرد بی‌کیفیت نمی‌خریم. ما نانوایی یارانه‌ای هستیم ولی نانوایی‌هایی نیمه‌یارانه‌ای دستشان برای گران کردن نان باز‌تر است.

جاقوری در پاسخ به این سوال که آیا اینکه گفته می‌شود، نانوایی‌ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارند صحیح است، گفت: ما هر ۱۰ روز ۱۳۶ کیسه آرد دریافت می‌کنیم که ماهانه درآمد حدود ۴۰ میلیون تومان می‌شود. اگر از این مبلغ مخارج را کم کنید می‌بینید که این‌گونه نیست. ۴۳ سال است که در این شغل فعالیت می‌کنیم پروانه از دوران پدرم بوده‌است، از این مبلغ پس از کم کردن هزینه‌های نانوایی باید حق بیمه و پول گاز و برق را پرداخت کنیم که درآمد خالص این مغازه برای صاحبکار بسیار کم است.

به گزارش فارس‌ چند وقتی‌است که نانواها درخواست افزایش قیمت نان را دارند، اما با توجه به اینکه نان کالای استراتژیک است و می‌تواند بر سایر اقلام مصرفی خانوار‌ها چه از نظر اقتصادی و چه از جنبه روانی جامعه تاثیر گذارد، گرانی آن به طور رسمی اعلام نشده و تعدادی ‌از نانوایی‌ها اقدام به گران کردن آن کرده‌اند. در چند ساله اخیر با کم‌آبی و خشکسالی کشت گندم به شدت کاهش یافته و تقریبا کاشت گندم به صورت دیم متوقف شده‌‌است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول