اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کاهش پذیرش بیمار خارجی به یک نهم در پی شیوع کرونا/ خلا قانونی در حوزه توریسم درمانی برطرف شود

رئیس گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به وجود خلاهای قانونی در حوزه توریسم درمانی بر تصویب قانون‌های شفاف تاکید کرد.

کاهش پذیرش بیمار خارجی به یک نهم در پی شیوع کرونا/ خلا قانونی در حوزه توریسم درمانی برطرف شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بدون شک تاثیر شیوع کرونا بر صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای اقتصادی استان تاثیر منفی بسیاری بر جای گذاشت.

کاهش سفرها، منع تردد و اعمال محدودیت به جهت پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس مسری، سبب شد هتل‌ها، مهمانپذیرها و سایر مراکز اقامتی با مشکل مواجه شوند، از طرفی دفاتر و آژانس‌های مسافرتی دچار رکود شدند، اماکن گردشگری بدون حضور گردشگر به لحاظ مالی افت کردند و سایر اتفاقات وابسته به این صنعت نیز طی دو سال اخیر شرایط بحرانی و سختی را پشت سر گذاشتند.

گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از ابعاد گردشگری نیز که چند هفته‌ای است طی یادداشت‌های مختلف به اهمیت آن پرداخته‌ایم فارغ از این آسیب‌ها نبود، چنانچه به گفته رئیس اداره گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آمار ورودی‌های به بیمارستان‌های استان، به یک نهم کاهش یافته است.

این درحالی است که پیش از شیوع کرونا ماهانه ۱۵۰۰ نفر ورودی بیمار خارجی به بیمارستان‌های ما بود و این تعداد امروز به ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر کاهش یافته است.

نیما هنرور در گفتگو با فارس، استان را پس از تهران و خراسان رضوی در جایگاه سوم به لحاظ پذیرش بیمار خارجی عنوان کرد و اظهار داشت: در شرایط کرونا بحث بازاریابی الکترونیکی (پزشک از راه دور) در دستور کار قرار گرفت که بر اساس آن سامانه‌هایی طراحی شد تا درمان از راه دور با وجود برخی تجهیزات صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی به دلیل بستری بیماران کووید این اجازه را ندارند، گفت: اما بیمارستان‌های خصوصی با داشتن شاخصه‌های IPD مد نظر وزارت بهداشت به لحاظ ارائه خدمات درمانی به توریسم شامل هتلینگ، پرورش نیروی چند زبانه، نحوه ارتباط با بیماران خارجی و ... می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

هنرور خرداد و تیرماه را فصل تمدید شاخص‌های IPD(دپارتمان پذیرش بیماران خارجی) دانست و افزود: بیمارستان‌ها در این مدت مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند و شاخص‌های مدنظر را ارتقا می‌دهند تا مجوز فعالیت داشته باشند تا پس واکسیناسیون سراسری و انمام کووید بتوانیم با قدرت بیشتری به بحث توریسم درمانی بپرداریم.

این مقام مسوول در ادامه از معضلات موجود در این صنعت یاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه در حوزه تورییم درمانی با مشکل صدور مجوز روبه رو هستیم چنانچه سرمایه‌گذارانی مایل به سرمایه‌گذهری در این حوزه هستند اما در گیر و دارهای اداری صدور مجوز مانده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فارس قدیمی و برسوده هستند، گفت: متاسفانه قوانین شفافی در این حوره دیده نشده و خلا قانونی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. به طور مثال در بیمارستان‌های روز دنیا هتل‌بیمارستان‌ها از صفر تا صد خدمات درمانی و پذیرایی را یرای بیماران خارجی تامین می‌کنند.

وی در ادامه مشکل دیگر را حذف پزشکان فعال در دفتر خدمات مسافرتی عموان کرد و افزود: در گذشته، پزشکانی در این دفتر مستقر بودند و ضمن دریافت پرونده بیمار، به بیماران مشاوره می‌دادند و کار را مدیریت می‌کردند اما متاسفانه در سال جاری این موضوع تمدید نشد و ادامه پیدا نکرد و اختلالی را در این حوزه ایجاد کرد.

هنرور افزود: وزارت بهداشت در این راستا آیین‌نامه‌ای را ابلاغ کرد که شرکت‌های حقوقی در سامانه وزارت بهداشت درخواست خود را ثبت کنند که در این راستا ۱۴ شرکت مجوز گرفتند اما از ابتدای ۱۴۰۰ این مجوزها تمدید نشد و مشکلاتی را برای این حوزه ایجاد کرد که این خود یک اسیب است و نیاز به توجه دارد.

به گزارش فارس، گردشگری سلامت یا توریسم درمانی از محورهای اصلی صنعت گردشگری است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد تا بیش از پیش شاهد رونق این صنعت مهم در کشورمان باشیم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول