اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

گردشگری سلامت در انتظار ریل‌گذاری صحیح در کلانشهر شیراز

استان فارس و شهر شیراز سال‌هاست به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور شناخته می‌شود و با توجه به داشتن جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی، آب و هوای معتدل، توان پزشکی و وجود امکانات به روز و مراکز درمانی مجهز، هر ساله میزبان هزاران بیمار خارجی است. اما ساز و کار گردشگری سلامت و توریسم درمانی در این شهر، همچنان خارج از ریل است.

گردشگری سلامت در انتظار ریل‌گذاری صحیح در کلانشهر شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کلانشهر شیراز، توان تخصصی پزشکی و داشتن ده‌ها بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی مجهز دانشگاهی، دولتی و خصوصی، موجب شده است تا این شهر بتواند طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی را به مراجعه‌کنندگان ارائه دهد و این مهم یکی از مزیت‌هایی است که موجب جذب بیشتر گردشگران و رونق صنعت توریسم و تقویت گردشگری سلامت می‌شود.

پیوند عضو، عمل‌های چشم، زیبایی و پوست، شیمی درمانی و پرتو درمانی انواع سرطان‌ها، جراحی‌های لاغری، قلب و عروق، ارتوپدی و درمان ناباروری تنها بخشی از خدماتی است که در بیمارستان‌های مجهز این شهر ارائه می‌شود.

عمل‌های نادری همچون عمل‌های چشم مرحوم پروفسور خدادوست یا پیوندهایی که در این شهر انجام شده است نیز، نشان‌دهنده تخصص پزشکان و امکانات پزشکی این شهر است.

علاوه بر این، شیراز دارای بهترین متخصصان ارتوپدی و بهترین جراح­‌های زیبایی است و همانطور که بیان شد، در زمینه­‌ چشم پزشکی بسیار پیشرفته است و درمان‌های دندانپزشکی در شیراز نیز با قیمت‌های پایین‌تر از سایر کشورها صورت می­‌گیرد.

از آنجا که سالانه توریست‎‌های زیادی از کشورهایی همچون عراق، امارات، بحرین و دیگر همسایگان مرزی جنوب و غرب ایران، به این شهر سفر می‌کنند، برای تسهیل آمد و شد این گردشگران تدابیری اندیشیده شده که بعضی مفید و کارآمد و برخی نیز باعث ایجاد خلل در این صنعت شده است.

هماهنگی پروازهای مستقیم و همچنین تلاش سازمان‌های مسئول در کمک به افزایش فعالیت شرکت‌های توریسم سلامت، تلاش برای سازماندهی این سفرها  از جمله اقدامات مفید انجام شده در این حوزه است.

همانطور که در یادداشت اول نیز اشاره شد؛ شهر شیراز یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری پزشکی در آسیا و ایران بوده و  اقدامات درمانی در شیراز با مواردی که در کشورهای پیشرفته برای گردشگری سلامت ارائه می‌شود قابل مقایسه است.

 به طور تخمینی می‌توان گفت که یک بیمار خارجی با سفر به شیراز، می‌تواند تا ۵۰ درصد در هزینه­‌های درمان خود صرفه‌جویی کند.

اما نکته مهمی که در یادداشت پیشین نیز مطرح شد، چندگانگی برنامه‌ریزی دستگاه‌های متولی از جمله: دانشگاه علوم پزشکی، سازمان‌های متولی امور گردشگری و عدم انسجام در برنامه‌ها و اقدامات و خدمات  مورد نیاز گردشگران حوزه سلامت است.

بستر سازی در زمینه گردشگری سلامت و شناسایی و معرفی جاذبه‌های طبیعی از جمله چشمه‌های آب گرم و دیگر منابع موجود، تمرکز زدایی از شیراز و گسیل امر به شهرستان‌های برخوردار از جاذبه و امکانات، کاهش واسطه‌گران شخصی و مدیریت قطع ید دلالان فعال در این زمینه، می‌تواند اثر بسزایی در رشد بیشتر گردشگری سلامت در استان فارس و شهر شیراز داشته باشد.

ادامه و‌ تکمیل پروژه شهر سلامت شیراز نیز گام بلندی است که می‌تواند توریسم درمانی را در این شهر دگرگون سازد که امیدواریم با اهتمام بیشتر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و همراهی شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط این مهم که یکی از بهترین بسترهای مورد نیاز این صنعت در کشور و استان فارس است، اتفاق بیفتد. 

در کنار رشد این صنعت در شیراز و استان فارس، مشکلات و موانعی نیز بر سر راه این صنعت وجود دارد که بر فعالان این عرصه و متولیان امر نیز پوشیده نیست.

بررسی وضعیت و نحوه فعالیت شرکت‌های گردشگری و ممانعت از ادامه دار شدن بازار کاذب و جلوگیری از خدشه دار شدن وجهه پزشکی و چگونگی نظارت بر عملکرد این شرکت‌ها و در نظر گرفتن رضایتمندی مراجعان، موضوعات مبهم و مهمی است که در روزهای آتی به آن خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول