اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کاهش کشت سبزی آلوده به فاضلاب در همدان/ نگرانی از کشت سیب‌زمینی با آب آلوده

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه کشت سبزی‌های آلوده در همدان کاهش یافته است گفت: متاسفانه آمار کشت سیب‌زمینی در این زمینه به شدت بالا رفته است.

کاهش کشت سبزی آلوده به فاضلاب در همدان/ نگرانی از کشت سیب‌زمینی با آب آلوده

مهدی خدابخشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در راستای اجرای برنامه سلامت و امنیت غذایی و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا بازدیدهایی از سطح مزارع استان انجام می‌شود اظهار کرد: جلوگیری از آبیاری سبزیجات با فاضلاب مورد توجه ماست و مرتب بازدیدهایی انجام می‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاع دقیقی نسبت به زیر کشت سبزی با فاضلاب در همدان وجود ندارد گفت: اوایل خردادماه طی بازدیدهای بازرسان بهداشت و اخطارهایی که به کشاورزان داده شده بود، ظاهرا سبزی‌های آلوده جمع‌آوری شده و با فاضلاب نیز آبیاری نمی‌شود.

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به اینکه طبق بازدیدهای صورت گرفته در حال حاضر سبزی آبیاری شده با فاضلاب وجود ندارد افزود: اویل خردادماه چند مورد مشاهده و اخطارهایی به سبزیکاران داده شد و قرار شد اگر مجدد در این زمینه اقدامی کنند مزارع شخم شود.

وی با بیان اینکه در این مدت تعدادی از سبزیکاران سبزی‌های خود را جمع کردند و نچیدند و عده‌ای هم منابع آب سالمی دارند و از آن آبیاری می‌کنند گفت: همکاران مرتب بازدیدهایی دارند و فعلا گزارشی از معدوم‌سازی و شخم مزارع اعلام نشده است.

خدابخشی با اشاره به اینکه این بازدیدها با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و گاهی اداره آب و فاضلاب انجام می‌شود و اگر موردی باشد حتما گزارش می‌شود عنوان کرد: البته سطح زیر کشت سبزی با فاضلاب کم شده اما متاسفانه آمار کشت سیب‌زمینی به شدت بالا رفته و نگرانی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی نسبت به وجود سبزی‌های آلوده در مناطقی مورد توجه است و قطعا به مردم در این زمینه آگاهی خواهیم داد افزود: در یکی از شهرستان‌ها هشت کشاورز به خاطر کشت سبزی و توت‌فرنگی با فاضلاب به دادگاه معرفی شدند؛ جلوگیری از کشت با فاضلاب به طور جدی در دستور کار است.

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: استفاده از آب سالم در آبیاری محصولات کشاورزی طی آموزش چهره به چهره حین بازرسی در دستور کار است.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول