اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کاهش سطح کشت سبزیجات آلوده در همدان به ۱۰ هکتار

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه سطح زیر کشت سبزیجات آلوده به فاضلاب از ۱۵۰ به کمتر از ۱۰ هکتار کاهش یافته است گفت: مردم در این روزها که با کرونا مواجه هستیم ضدعفونی سبزیجات را بیشتر مد نظر قرار دهند.

کاهش سطح کشت سبزیجات آلوده در همدان به ۱۰ هکتار

مهدی خدابخشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: از اردیبهشت‌ماه هر سال سبزیجات همدان وارد بازار می‌شود که نگرانی‌هایی نیز نسبت به آلودگی برخی از مناطق زیر سطح کشت وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی کشاورزان سبزیجات خود را با آب چشمه، قنات یا رود آبیاری می‌کنند که با فاضلاب آغشته شده است گفت: متاسفانه کشاورزان مجبورند از این آب‌‌های آلوده در مزارع خود استفاده کنند چراکه نیاز به منبعی برای ارتزاق دارند اما عده‌ای هم از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این زمینه اظهار کرد: این افراد کلکتورها و شبکه‌های اصلی انتقال فاضلاب را می‌شکنند و با استفاده از پمپ و کفکش فاضلاب خام را وارد مزارع خود می‌کنند.

وی افزود: این افراد حتی ممکن است چاه یا جوی آب داشته باشند اما کفاف مزرعه خود را ندهد که در ساعاتی خصوصا شب به شکل کفکش فاضلاب را بیرون می‌کشند و در مزارع خود استفاده می‌کنند.

خدابخشی عنوان کرد: از آنجا که شرکت آب و فاضلاب هم تمام قسمت‌های کلکتور اصلی فاضلاب را سرپوشیده نکرده و برخی روباز و به شکل رودخانه هستند، مشکلاتی در ان زمینه وجود دارد.

خدابخشی خاطرنشان کرد: گاهی چون سهم آب برخی کشاورزان کفاف آبیاری مزرعه آنها را نمی‌دهد مجبورند از آب فاضلاب استفاده کنند که معمولا این کار را نیز شب‌ها انجام می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر در برخی از قسمت‌های شهر همدان خصوصا بلوار نجفی، بلوار فرودگاه، علی‌آباد، قسمت‌هایی از شهرک مدنی مشکل آبیاری سبزیجات با فاضلاب وجود دارد.

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا افزود: این مسئله کلاف پیچیده‌ای است چرا که کشاورزانی که آنجا زمین دارند می‌گویند قبلا سهم آب داشته‌ایم و رودخانه‌ای بوده که از آن استفاده می کردیم اما در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب در آن رودخانه فاضلاب تخلیه می‌کند.

وی با بیان اینکه این کشاورزان می‌گویند کلکتور فاضلاب به کانال جمع آوری فاضلاب تبدیل شده است و ما مقصر نیستیم افزود: در حل برخی از مشکلات شرکت آبفا متعهد شد که چاه آب در اختیار برخی از کشاورزان  قرار دهد.

خدابخشی با اشاره به اینکه عده‌ای چاه حفر کردند اما برخی همچنان سوء استفاده می‌کنند چون فاضلاب آب دم دستی است اظهار کرد: از طرفی با وجود کود حیوانی بسیاری از افراد معتقدند شاید این ماده منبع تغذیه خوبی برای گیاه باشد.

وی افزود: برخی از فاضلاب‌های همدان جمع‌آوری می‌شود اما وارد تصفیه‌خانه نمی‌شود و به قسمت‌های پایین شهر حتی به مناطق نزدیک بهار و لالجین می‌رود و به شکل مرداب باقی مانده و جذب زمین می‌شود.

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: این آب ته‌نشین و زلال می‌شود که گاهی کشاورزان از آن برای آبیاری محصولاتی مانند سبزی، سیب‌زمینی، سیر، پیاز و یونجه استفاده می‌کنند.

وی با تاکید به اینکه ما آنالیز کامل فاضلاب را نداریم و تنها بحث میکروبی را می‌سنجیم افزود: شاید در برخی قسمت‌ها استانداردهای لازم برای تخلیه فاضلاب در استفاده از کشاورزی باشد مثلا از لحاظ میکرونی می‌گویند این پساب را می‌توان برای آبیاری استفاده کرد اما مواد شیمیایی و شوینده‌های منازل و بیمارستان‌ها  که داخل فاضلاب استفاده می‌شود، یک معضل است.

خدابخشی با بیان اینکه با معضلی مواجه شده‌ایم که اگر از هر دو طرف فشار آوریم مشکلاتی ایجاد می‌شود خاطرنشان کرد: سبزی ماده غذایی بسیار ارزنده برای خانواده است و نمی‌توان جلوی کشت آن را گرفت.

وی ادامه داد: گاهی جلوی سبزیکاری با آب فاضلاب را در استان می‌گیریم اما از استان‌های دیگر این مواد غذایی وارد می‌شود که اطلاع نداریم با چه آبی آبیاری می‌شوند.

کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: از مردم می‌خواهیم در خرید سبزی اولا مطمئن باشند با فاضلاب آبیاری نمی‌شود و دوما اگر اطلاع ندارند با چه آبی آبیاری شده حتما مراحل شست‌وشوی آن را رعایت کرده و کامل ضدعفونی کنند. 

وی تصریح کرد: طی چند چند سال اخیر اقدامات زیادی در کنترل این وضعیت انجام داده‌ایم و سطح زیر کشت ۱۵۰ هکتار را به کمتر از ۱۰ هکتار رسانده‌ایم که کار بسیار بزرگی است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد.

خدابخشی بیان کرد: کشت زیر ۱۰ هکتار سبزی با فاضلاب هم برای ما مشکل‌ساز است چون قطعا به مصرف مردم می‌رسد به ویژه اینکه موضوع کرونا مطرح است و فاضلاب بیمارستان‌ها و منازل که دارای بیمار مبتلا به کرونا هستند به نوعی وارد شبکه شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا می‌تواند وارد فاضلاب شود و چند ساعت زنده بماند که باید هوشیار بود گفت: قصد ما حذف استفاده از سبزیجات و میوه‌ها نیست چراکه بدن به آنها احتیاج دارد اما در کنار برخوردهایی که از طرف سازمان‌های مربوطه با متخلفان صورت می‌گیرد مردم نیز نحوه شست‌وشوی آنها را رعایت کنند‌.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول