اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تدوین طرح مرتع‌داری در ۱۰ سامانه مرتعی میامی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی گفت: طرح مرتع‌داری در ۱۰ سامانه مرتعی این شهرستان تهیه و تدوین شد.

تدوین طرح مرتع‌داری در ۱۰ سامانه مرتعی میامی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، محمدعلی رضایی اظهار کرد: بر اساس ابلاغ طرح ۹ در ۹۹ که یکی از موارد مهم تهیه طرح مرتع‌داری است، شهرستان میامی در سال ۱۳۹۹ با ابلاغ و ترغیب دامداران ۱۰ سامانه مرتعی یا انعقاد قرارداد با نظام مهندسی و شرکت تعاونی طرح مرتع‌داری تهیه کرده‌اند.

وی افزود: پروانه چرای دام، مجوز موقت یک‌ساله بوده، اما طرح‌های مرتع‌داری سند ۳۰ ساله است که در دفاتر اسناد رسمی بین مدیرکل و مجریان طرح، عقد قرارداد صورت می‌گیرد و در طرح‌های مرتع‌داری می‌توان فعالیت‌های متنوعی انجام داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی بیان کرد: حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع پایه و کاهش فشار بر عرصه‌های مرتعی، استفاده بهینه و مدیریت بهتر بر عرصه‌های مرتعی، جهت‌گیری به سمت مدیریت پایدار و زمینه‌سازی برای مشارکت تشکل‌ها در احیا، اصلاح و توسعه مراتع و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری توسط مرتع‌داران از اهداف اصلی و مزیت تهیه طرح‌های مرتع‌داری است.

به گفته وی، با تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری در شهرستان، اهداف دیگری همچون بهبود و افزایش پوشش گیاهی، افزایش درآمد و بهبود معیشت بهره‌برداران و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های مراتعی با تأکید بر حفظ کاربری اراضی مرتعی دنبال می‌شود.

رضایی اظهار کرد: در طرح‌های مرتع‌داری، برنامه‌هایی با عنوان طرح‌های مرتع‌داری تلفیقی نیز دیده شده که در راستای ارتقای پوشش گیاهی مراتع، ارتقای معیشت مرتع‌داران و کاهش واگذاری ظرفیت‌های شناسایی شده در طرح‌های مرتع‌داری به افراد خارج از طرح هستند.

وی تأکید کرد: در عین حال از مرتع‌داران خواست نگران اجرای طرح‌های مرتع‌داری نباشند، زیرا طرح مرتع‌داری یک سند است در حالی که پروانه چرای دام، تنها یک مجوز است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی برآورد ظرفیت مرتع به روش‌های علمی در ابتدای فصل چرا در طول سال در هر تیپ مرتعی، پیشنهاد زمان ورود و خروج دام و همچنین تعداد دام مجاز سالانه و برگزاری کلاس‌های آموزشی- ترویجی جهت افزایش سطح آگاهی بهره‌برداران در خصوص طرح را از جمله وظایف ناظران طرح‌های مرتع‌داری عنوان کرد.

رضایی از دیگر وظایف ناظران طرح‌های مرتع‌داری را جلب مشارکت آنان، حضور و بازدید حداقل سه بار از عرصه‌های مرتع‌داری قبل، حین و بعد از فصل چرا و زمان اجرای پروژه‌های اصلاحی و احیایی، گزارش وقوع تخلفات از قبیل بوته کنی، شخم و شیار، قطع درخت و بوته، برداشت غیرمجاز محصولات فرعی و ایجاد حریق به اداره منابع طبیعی شهرستان و بروز رسانی اطلاعات مربوط به وضعیت مجریان طرح‌های مرتع‌داری برشمرد.

وی گفت: انتقال شیوه‌های نوین بهره‌برداری و استفاده از دانش بومی بهره‌برداران، بهتر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی دامداران در بعضی از طرح‌های مرتع‌داری اجرا شده در مقایسه با سایر مراتع از پیامدهای مثبت تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میامی افزود: اجرای دقیق این طرح‌ها علاوه بر افزایش پوشش گیاهی، اصلاح، احیا و تقویت مراتع موجب ارتقای توان تولیدی مراتع و کاهش عوامل تخریب در عرصه‌های مرتعی نیز می‌شود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول