اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مشوّق‌های سفر «جباراف» به ترکمنستان و تاجیکستان

سفر رئیس جمهور قرقیزستان به ترکمنستان و سپس تاجیکستان، اقدامی منطقی و صحیح و گامی هوشمندانه و دور اندیشانه است.

مشوّق‌های سفر «جباراف» به ترکمنستان و تاجیکستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان از 28 تا 29 ژوئن برای دیداری رسمی به جمهوری تاجیکستان سفر خواهد کرد.

وی امروز نیز در سفری رسمی راهی عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان شد.

در جریان این سفرها، مذاکرات دوجانبه با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «قربانقلی بردی محمداف» همتای ترکمن انجام خواهد شد.

«گریگوری میخائیلوف»، کارشناس مسائل آسیای مرکزی معتقد است موضوع اصلی مذاکرات موضوع مرزهای دولتی خواهد بود.

وی گفت: بدون تردید جباراف برای حل مشکلات مرزی به تاجیکستان خواهد رفت که تشنج آن در اواخر آوریل و  ماه می سال جاری تشدید شده است. علاوه بر موضوع فرامرزی، مباحث همکاری اقتصادی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت به عنوان مثال ، در بخش انرژی و موضوع  CASA-1000 در زمینه تدارکات - حمل و نقل مرزی مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما در عین حال ، مسئله اصلی مسئله مرزی است.

میخائیلوف خاطر نشان کرد: سفر رئیس جمهور قرقیزستان به تاجیکستان اقدامی نسبتاً ریسکی است.

این تحلیلگر ادامه داد: برخی از سیاستمداران قرقیزستان معتقدند رئیس جمهور بیهوده به این سفر می‌رود و وی باید در کشور می‌ماند تا «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دست به ابتکار عمل بزند. این واقعیت که جباراف می‌خواهد، مسئولیت حل مسئله را بر عهده بگیرد، اقدامی مهم است و نیاز به مسئولیت و شجاعت خاصی دارد.  البته خطرناک است، زیرا مشخص نیست که آیا مسئله مرز حل خواهد شد؟

میخائیلوف افزود: با توجه به حوادث اخیر افغانستان، از آنجا که آمریکا نیروهای خود را خارج می‌کند و طالبان شروع به کنترل مناطق بیشتر از جمله بخشی از مرزهای مجاور با تاجیکستان می‌کند، در این صورت  تاجیک‌ها علاقه مند به برقراری روابط با همسایگان خود از جمله قرقیزستان هستند.

 این تحلیلگر گفت: لذا این احتمال وجود دارد که دوشنبه متمایل به مذاکره شود و شاید در این مذاکرات مسئله مرزهای مورد مناقشه حل و فصل شود.

این کارشناس آسیای مرکزی تأکید کرد: مسئله مرزها باید 15-10  سال پیش حل می‌شد. خطرات موجود می‌تواند شرایط بسیار جدی برای همه کشورهای منطقه از جمله ازبکستان ایجاد کند.

میخائیلوف گفت: به محض مشخص شدن مرز، برخی از درگیری‌هایی که بارها و بارها در دره فرغانه رخ داده، می‌تواند سرانجام پایان یابد.

وی در مورد موضع روسیه گفت: مسکو علاقه مند به حل سریع و مسالمت آمیز اختلافات مرزی قرقیزستان و تاجیکستان است. این موضوع باید با پشتیبانی کامل طرفین حل شود .

این کارشناس معتقد است که مسکو به موضعی بی طرف پایبند است و از هیچ یک از طرفین حمایت نمی‌کند.

در همین رابطه «مارس ساریف» کارشناس دیگر قرقیزی سفر «سادیر جباراف» به تاجیکستان را اقدامی دور اندیشانه خواند.

این کارشناس علوم سیاسی گفت: سفر رئیس جمهور قرقیزستان به تاجیکستان برای ایجاد ثبات در وضعیت منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون وضعیت دشواری در مرزهای جنوبی کشورهای پساشوروی با افغانستان نگران کننده است. شمال افغانستان را اصطلاحاً ترکستان افغانستان می‌نامند زیرا اقوام ترک ازبک‌ها، تاجیک‌ها و ترکمن‌ها بسیاری زندگی می‌کنند. صحبت از چگونگی بهبود روابط در افغانستان دشوار است ، اما وضعیت هرج و مرج ادامه خواهد داشت.

این کارشناس معتقد است: اگر وضعیت هرج و مرج در افغانستان آغاز شود به احتمال زیاد ، این وضعیت در جمهوری‌های سابق شوروی در منطقه اسیای مرکزی نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

به گفته این تحلیلگر، سفر جباراف به تاجیکستان و ترکمنستان منطقی و صحیح است و یک اقدام هوشمندانه و دور اندیشانه است.

 این کارشناس تاکید کرد که اکنون مهمترین مسئله تأمین امنیت کشور است و سوال اینکه چه کسی اول پیش قدم شود و چه کسی کجا برود، کاملاً بی ربط است.

این کارشناس معتقد است: تلاش برای انتقاد از سفر جباراف، به دوشنبه نشان می‌دهد چنین اظهاراتی از سوی افرادی آمده است که کارشناس و سیاستمدار نیستند و نمی‌توانند اوضاع را به طور سیستماتیک ببینند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول