اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

شهید صادقی، آیت استعداد بود

شهید والامقام حجت‌الاسلام قاسم صادقی از استان خراسان شمالی است که در حادثه هفتم تیر به همراه شهید مظلوم آیت الله بهشتی، آسمانی شد. در ادامه نگاهی به زندگی این شهید والامقام داشته و تقدیم حضور علاقه‌مندان می‌شود.

شهید صادقی، آیت استعداد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، شهید والامقام حجت‌الاسلام قاسم صادقی از استان خراسان شمالی است که در حادثه هفتم تیر به همراه شهید مظلوم آیت الله بهشتی، آسمانی شد. در ادامه  نگاهی به زندگی این شهید والامقام داشته و تقدیم حضور علاقه‌مندان می‌شود.

حدود ساعت ۲۱ هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ و پس از انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ۷۳ تن شهید شدند که یکی از آنان حجت‌الاسلام قاسم صادقی، نماینده مردم مشهد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود. 

شهید قاسم صادقی به تاریخ دوم مهر ۱۳۱۵ در گرمه در خانواده ساده زیست و مذهبی چشم به جهان گشود و در سن هفت سالگی از مادر محروم شد.

پس از چند سال از فوت مادر با توجه به علاقه زیادی که به دروس دینی داشت برای تحصیل و بهره برداری از مکتب پویای تشیع، به حوزه علمیه مشهد عزیمت کرد و پس از تحصیلات مقدماتی در مدرسه نواب سطح را از محضر آیت الله قزوینی و خارج فقه را از محضر آیت الله میلانی استفاده نمود و در این رابطه به درجات عالی نائل آمد.

وی سپس وارد  دانشگاه شد و پس از اخذ لیسانس به خدمت دبیری پرداخت و در کنار آن موفق به ادامه تحصیل و اخذ دکتری در رشته فقه وحقوق اسلامی وپس از چندی جهت تدریس وارد دانشگاه شد و بالاخره در دوره اول مجلس شورای اسلامی با تایید علماء طراز اول مشهد مقدس و حدود ۵۹.۷ درصد آراء به عنوان نماینده مشهد وارد مجلس شورای اسلامی شد و در مجلس به عضویت در کمیسیون آموزش وپرورش، فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات عالیه در آمد .

شهید صادقی از هنگامی که به صورت یک طلبه ساده در حجره مدرسه نواب تحصیلی می‌کرد تا زمانی که در سطح دانشگاه به استادی و یا در سنگر مجلس به نمایندگی پرداخت، به صورت مسلمانی بی پیرایه ومتواضع زیست و همیشه در سنگر دفاع از اسلام و مقدسات آن بود.

در دوران تحصیل دوستان او را به عنوان طلبه ای عادل و مجتهد می شناختند و در دوران استادی، دانشجویان او را به صورت استادی برادر و مهربان استقبال می کردند.

با توجه به مطالعاتی که در زمینه جهان بینی اسلامی داشت، جلسات درس و بحث او کوبنده مخالفان  قرآن و سخنانش مشت محکمی بر دهان منکران الله بود و در سنگر توحید با کفر وشرک مبارزه می کرد.

از شهید صادقی دو کتاب، یکی در رابطه با مبداء ودیگری در رابطه با معاد و تعدادی مقالات به یادگار مانده است.

سخنان مقام معظم رهبری در مورد شهید صادقی در بین روحانیان خراسان شمالی نیز قابل تامل است.

ایشان فرمودند: در بین همین شهدای روحانی، حالا تعداد بزرگی از این شهدا که در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند که بنده توفیق آشنایی با آنها را نداشتم.

طلاب جوانی بودند رفتند جنگ جهاد کردند و به شهادت رسیدند، اسم‌های اینها را دیدم، لکن آشنایی نداشتیم.

لکن دو نفر را من از نزدیک آشنایی داشتم، مرحوم شیخ قاسم صادقی گرمه‌ای که اهل گرمه بود و مرحوم طیبی.

مرحوم آقا شیخ قاسم صادقی چندین سال با بنده مباحثه می‌کرد، شرح‌لمعه و مکاسب را ما با هم مباحثه می‌کردیم. آیت استعداد بود. آیت استعداد بود... او چنانچه درس می‌خواند و ادامه می‌داد یقینا عالم برجسته‌‌ای می‌شد اما آن وقت معمول نبود از طلبه بپرسند شما کی هستید، چی هستید، چه‌کار می‌خواهی بکنی، راهنمایی کنند، دستگیری کنند، کمک هزینه تحصیلی بهش بدهند، امکانات تحصیل براش فراهم کنند.

این حرف‌ها نبود آن روزها. ایشان هم رفت مشغول کارهای دیگر شد البته در انقلاب هم ایشان و هم آقای طیبی آمدند نماینده مجلس شدند و در بین هفتاد و دو شهید حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

بسیاری از شهدا در خراسان شمالی هستند که حتی شایددر شهرهای دیگر شناخته شده باشند اما خود اهالی این استان آنهارا نشناسند که جادارد متولیان امر در این حوزه ورود کنند.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول