اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

فارس من| خواسته کارگران نفت و گاز عسلویه برای حذف پیمانکاران

این روزها با بررسی فضای مجازی، تصاویری و کلیپ‌هایی از گلایه‌های کارگران شرکت‌های نفتی جنوب کشور روز به روز در حال نشر است. پیگیری خبرنگار فارس درباره علت این گلایه‌ها حاکی از آن است که مطالبه اصلی کارگران بهبود وضعیت معیشتی و رعایت توازن پرداختی میان نیروهای رسمی و موقت و حذف شرکت‌های پیمانکاری است.

فارس من| خواسته کارگران نفت و گاز عسلویه برای حذف پیمانکاران

خبرگزاری فارس- بوشهر، داوود بحرینی: این روزها با بررسی فضای مجازی، تصاویری و کلیپ‌هایی از گلایه کارگران شرکت‌های نفتی جنوب کشور روز به روز در حال نشر است و برخی از خبرها حاکی از گلایه‌های صنفی گسترده می‌باشد که این گلایه‌ها نسبت به وضعیت معیشتی و اقتصادی حکایت می‌کند.

پیگیری خبرنگار فارس درباره علت این اعتراضات حاکی از ان است که مطاب اصلی کارگران بهبود وضعیت معیشتی و رعایت توازن پرداختی میان نیروهای رسمی و موقت و حذف شرکت‌های پیمانکاری است.

این سوژه نیز توسط مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه «فارس من» ثبت و از سوی کاربران به امضا رسید. خبرگزاری فارس در ادامه برای دریافت جزئیات بیشتر موضوع را معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر و کارگان و برخی فعالان حوزه نفت و گاز پیگیری کرد.

تلاش برای پرداخت معوقات کارگران

محمد تقی ایرانی در گفتگو با فارس اظهار داشت: تلاش‌های زیادی در کمیسیون کارگری استان و شهرستان‌ها برای پرداخت معوقات کارگران شد که در ادامه به حداقل رسانده شد و اما در خصوص تبعیض در پرداخت‌های کمیسیون کارگری مصوبه‌ای را به منطقه اقتصادی پارس ابلاغ کردیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر ادامه داد: در ارتباط با تعدیل نیروها تلاش‌هایی شد و در صورت تعدیل سعی کردیم که این نیروها در شرکت‌ها و پتروشیمی‌های مورد بهره برداری استفاده شوند و ارائه خدمات رفاهی توسط منطقه ویژه پارس بهبود یابد و پیشنهادهایی برای پرداخت همزمان حقوق مدیران و کارگران ارائه شد.

خبرگزاری فارس در ادامه روند پیگیری این گزارش، موضوع را از جانب تعدادی از کارگران و فعالان حوزه نفت گاز پیگیری کرد.

حذف شرکت‌های پیمانکاری درخواست اصلی کارگران

یکی از کارگران مستقر در منطقه ویژه پارس در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از مطالبات مهم کارگران در چند سال اخیر حذف شرکت‌های پیمانکاری و تعلق دستمزد واقعی به نیروها است.

وی همچنین گفت: با توجه به شرایط نامساعد آب و هوایی منطقه ۱۴ روز کار و ۱۴ روز مرخصی از حداقل‌ترین خواسته‌های تمامی کارگران است.

امید کارگران به ورود قوه قضاییه

یکی از فعالین اجتماعی و حوزه کارگری استان بوشهر در گفتگو با فارس عنوان کرد: باید در وزارتخانه کار تا اداره کار شهرستان‌ها تغییرات قابل لمس و وضوحی برای رفع تبعیض‌ها صورت بگیرد و مسؤولین امر باید نسبت به اجرای صحیح قانون به طور قاطع عمل کنند.

این فعال کارگری ادامه داد: بسیاری از بی‌انگیزگی کارگران نسبت به وجود رانت و همان رابطه‌ها است و امید این قشر با توجه به بررسی‌های زیاد ورود محکم و قاطعانه رئیس قوه قضاییه می‌باشد.

کارگر دیگری در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: وضعیت کاری بنده سال‌ها هست که مشخص نیست شاید باورتان نشود در ماه ۲ روز می‌توانم به شهرم و پیش خانواده‌ام بازگردم و برخی شرکت‌های مستقر در عسلویه فقط یک وعده آن هم ناهار می‌دهند و از صبحانه و شام خبری نیست و گاهی اوقات در روزهای تعطیل و شب هم باید کار کنیم.

محمدعلی عبدشیخی یکی از فعالین حوزه نفت و گاز در گفتگو با خبرنگار فارس بیان کرد: روز به روز شاهد افزایش این کمپین اعتراضی در قطب انرژی کشور از ماهشهر گرفته تا عسلویه هستیم چون یک کارگر امنیت شغلی ندارد، وضعیت مرخصی‌های او مشخص و منظم نیست، حقوق معوقه و بعضاً عدم پرداخت بیمه و شرایط نامناسب خوابگاهی و رفاهی باعث این نوع نارضایتی‌ها شده است و ریشه اصلی تمام این مشکلات پیمانکار است.

 

بررسی خواسته کارگران پیمانکاری صنایع نفت و گاز در کمیسیون انرژی

حجت الاسلام موسی احمدی در گفتگو با خبرنگار فارس خصوص خواسته کارگران پیمانکاری صنایع نفت و گاز گفت: به محض اطلاع از حرکت‌های کارگری و مطالبه‌گری آن‌ها در مورد بحث حقوق و مزایا وارد مذاکره با اعضای کمیسیون انرژی شدیم و اکنون مسائل در کمیسیون انرژی به جد پیگیری می‌شود.

نماینده کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس ادامه داد: همچنین از طرف رئیس کمیسیون نامه‌ای به آقای قالیباف زده شد و ایشان هم قضیه را به سران قوا منتقل کردند. روز چهارشنبه نیز در حاشیه‌ فراکسیون انقلاب اسلامی شخصا با آقای قالیباف صحبت کردم و مسائل و مشکلات این عزیزان را به سمع رئیس مجلس رساندم و حتی با واسطه مسائل را به رئیس‌جمهور منتخب هم منتقل کرده‌ایم. 

احمدی گفت: از طریق نماینده پارلمانی رئیس‌جمهور مسائلی که در منطقه ما وجود دارد را منعکس کرده‌ایم. مسائل کارگرانی که سال‌ها زیر نظر پیمانکار کار کرده‌اند و همچنین بحث حقوق و دستمزد و امنیت شغلیِ این کارگران باید ساماندهی و تعیین تکلیف شود. 

نماینده کنگان، دیر، جم و عسلویه با اشاره به دیدار با هیئتی از طرف وزارت نفت گفت: بعضی از اقداماتی که نیاز بوده انجام گرفته و حقوق و مزایای برخی کارگران پرداخت شده است و در خصوص برخی مسائل دیگر هم مشغول رایزنی هستند تا آن‌ها هم انجام شود.

وی ادامه داد: حقوق قانونی و مطالبات این عزیزان باید پیگیری شود. در حال حاضر همه نسبت به مسائل این کارگران حساسیت پیدا کرده‌اند و من مطمئن هستم که در هفته‌ آینده این قضایا ساماندهی می‌شود و مشکلات حل خواهد شد. 

احمدی در خصوص طرح حذف پیمانکاری در نفت که پیشتر نمایندگان مجلس از آن سخن گفته بودند، اظهار کرد: طرحی در مجلس مطرح کرده‌ایم و الان هم با توجه به تغییراتی که در کمیسیون‌ها ایجاد شده، این طرح را پیگیری می‌کنیم. در این طرح به دنبال این هستیم که رابطه‌ی کارگر و کارفرمای اصلی را تنظیم کنیم و پیمانکاران را حذف کنیم. به اعتقاد ما اگر رابطه‌ای منطقی و مستقیم بین کارگر و کارفرما باشد قطعا این مشکلات ایجاد نخواهد شد. 

به دنبال ایجاد رابطه مستقیم بین کارگر و کارفرما هستیم

وی در پایان گفت: اگر با توجه به حساسیتی که وجود دارد، دوستان همکاری کنند و به این طرح رای داده شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

به گزارش فارس، خواسته اکثر کارگران بهبود وضعیت معیشتی و رعایت توازن پرداختی میان نیروهای رسمی و موقت است و حذف شرکت‌های پیمانکاری است. حال باید دید مجلسی‌ها و وزارت نفت برای حل معضل کارگران صنایع نفت و گاز چه چاره‌ای خواهند اندیشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول