اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

تحصیل زیر سقف‌های لرزان/ ۶۰ درصد مدارس خراسان‌جنوبی غیرمقاوم و تخریبی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی از وجود ۳ هزار آموزشگاه در قالب ۱۰ هزار کلاس درس در سطح استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۲ درصد مدارس استان شامل ۳۶۰ مدرسه تخریبی و ۴۸ درصد هم نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی است.

تحصیل زیر سقف‌های لرزان/ ۶۰ درصد مدارس خراسان‌جنوبی غیرمقاوم و تخریبی است

محمود چاوشان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی استان به ازای هر دانش‌آموز ۷.۲۳ متر مربع است که نسبت به میانگین سرانه کشوری بالاتر است، اظهار داشت: استان خراسان‌جنوبی با استاندارد فضای آموزشی که ۸.۳۰ مترمربع است حدود یک متر فاصله دارد.

وی از وجود ۳ هزار آموزشگاه در قالب ۱۰ هزار کلاس درس در سطح استان خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر ۱۲ درصد مدارس استان شامل ۳۶۰ مدرسه تخریبی و ۴۸ درصد هم نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی یادآور شد: سال گذشته ۲۷ پروژه آموزشی در قالب ۱۵۷ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان در سطح استان به بهره‌برداری رسید که شاهد مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در ۹۳درصد این پروژه‌ها بوده‌ایم.

مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت ۴۶ کلاس درس

چاوشان همچنین به مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت پروژه‌های آموزشی اشاره و اعلام کرد: از سال ۹۷ تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۴۶ کلاس درس با مشارکت بنیاد مستضعفان و اداره‌کل نوسازی مدارس شروع شده که با پیگیری‌های صورت پذیرفته ۲۲ کلاس درس بهره‌برداری شده و مابقی نیز در آینده نزدیک تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در سطح استان ۲۱۶ پروژه آموزشی با ۵۷۵ کلاس درس در حال احداث است، اضافه کرد: برای اتمام این پروژه‌ها که بخش عظیمی از نیاز به فضای آموزشی استان را مرتفع می‌کند نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی ادامه داد: تعداد ۱۸۸ پروژه با ۵۶۱ کلاس درس از مجموع پروژه‌های در دست اقدام با حمایت و مشارکت خیرین حقیقی و حقوقی در دست اجرا است که با آماده شدن بخش زیادی از این پروژه‌ها با شروع سال تحصیلی جاری شاهد حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس با امکانات و استانداردهای آموزشی تعریف شده خواهیم بود.

کمبود ۳۰۰ کلاس درس در مساکن مهر

چاوشان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ مدرسه در شهرستان بیرجند و ۵ مدرسه در قاینات به صورت دونوبته اداره می‌شوند، افزود: ۱۰ سایت مسکن مهر در استان وجود دارد که ۱۹۰ کلاس درس در مساکن مهر بیرجند و ۱۱۳ کلاس درس در سایر شهرستان‌ها کمبود است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۰ پروژه با ۹۵ کلاس درس در سطح شهرستان بیرجند به‌ویژه مهرشهر و شهرک‌های اقماری در دست اجرا است که کلیه تلاش مجموعه نوسازی مدارس بهره‌برداری بالغ بر ۵۰ درصد این پروژه‌ها تا مهرماه است تا بتوانیم با بهره‌برداری از این پروژه‌ها بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی به آخرین وضعیت بودجه‌ای جهت توسعه و تجهیز مدارس استان اشاره و مطرح کرد: متأسفانه تاکنون از اعتبارات ملی و استانی ریالی برای توسعه و تجهیز مدارس استان اختصاص نیافته است.

تکمیل ۳۹ مدرسه تا مهر ۱۴۰۰

چاوشان مطرح کرد: در حال حاضر ۵۸ کلاس درس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در استان وجود دارد که با تفاهم‌نامه‌ای که بین نوسازی مدارس، بنیاد برکت و استانداری خراسان‌جنوبی انجام شده کلاس درس کانکسی از چرخه فضاهای آموزشی استان حذف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ساخت مدرسه جایگزین کلاس‌های درس کانکسی شده و از میان ۵۸ مدرسه کانکسی ۱۹ مدرسه تکمیل و تحویل شده و مابقی مدارس نیز تا پایان مهر ۱۴۰۰ تکمیل و تحویل می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی به اجرای پویش‌های «آجر به آجر» و «من مادرم بچه‌های ایران فرزند من» در استان اشاره و مطرح کرد: طرح «آجر به آجر» اقدام مشارکت جمعی در زمینه ساخت مدارس است که می‌توان از آن به عنوان بسته تحولی نوآورانه یاد کرد.

چاوشان در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۲ هزار و ۲۳۷ خیر در پویش «من مادرم بچه‌های ایران فرزند من» و ۱۲ هزار و ۶۵۷ خیر در طرح «آجر به آجر» در خراسان‌جنوبی مشارکت داشته‌اند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول