اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان امنیت کشور را رقم می‌زند

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور گفت: اگر پیام و فرهنگ دفاع مقدس به خوبی به نسل جوان و نوجوان جامعه منتقل شود علاوه بر ایجاد بازدارندگی، امنیت و آرامش کشور را تقویت خواهد کرد و لذا کلیه اقدامات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس ابتدا باید میزان اثرگذاری آن مشخص شود.

انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان امنیت کشور را رقم می‌زند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک امیر سرتیپ ستاد نبی سهرابی بعد از ظهر امروز در آیین بازدید از مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان مرکزی و نشست با مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی و کارمندان این اداره اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف تأسیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انجام اقدامات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس همچون ساخت موزه، چاپ کتاب، تهیه فیلم، تاریخ شفاهی و سایر اقدامات دیگر تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطر شهدا و فرهنگ ارزشمند دفاع مقدس است.

وی افزود: ترویج و تقویت فرهنگ دفاع مقدس با ابتکار عمل و هنرمندی،  از اولویت کاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که باید به شکل همه‌جانبه و برای اقشار و سنین مختلف جامعه دیده شود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور بیان کرد: خروجی تولیدات و اقدامات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس باید تأثیرگذاری بر روی نسل جدید جامعه باشد چراکه جنگ هشت‌ساله ما بر مبنای دفاع مقدسی شکل گرفته و مقدس بودن دفاع مردم و رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی علاوه بر اینکه باید به خوبی تبیین شود همچنین باید از این گنجینه عظیم به خوبی بهره‌برداری کرد.

سهرابی ادامه داد: متأسفانه گذشت زمان موجب شده منابع غنی دفاع مقدس که رزمندگان، پیشکسوتان و خانواده معظم شهدا هستند روز به روز در حال کم شدن باشند و لذا از این فرصت و گنج‌های ارزشمند که یادگار شهدا هستند باید به خوبی استفاده کرد.

 

وی اضافه کرد: جامعه هدف اقدامات در حوزه دفاع مقدس به ترتیب کودکان، نوجوانان و جوانان هستند که باید بر روی این سه سنین برنامه‌های هدفمند و ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور تأکید کرد: دانشجویان، معلمان و اساتید از اقشار مهم جامعه هدف اقدامات در حوزه دفاع مقدس هستند و لذا باید سراغ این جوامع رفت و آنها را به موزه دفاع مقدس دعوت کرد و برای آنها برنامه‌های هدفمند در نظر گرفت.

سهرابی گفت: بازدیدهای مستمر اقشار مختلف مردم از مرکز فرهنگی دفاع مقدس باید یکی از اولویت‌های مهم باشد و در کنار بازدیدها پیوست‌های فرهنگی در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: بانوان، معلمان و اساتید به جهت تأثیرگذاری بیانشان می‌توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشند و می‌توان با یک برنامه صحیح و هدفمند آنها را به عنوان مبلغین فرهنگ دفاع مقدس در نظر گرفت.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور یادآور شد: مأموریت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مربوط به کلیه سازمان‌ها و ادارات می‌شود و لذا همه باید به‌درستی نقش‌آفرینی کنند.

سهرابی بیان داشت: به‌کارگیری همه فعالین و علاقه‌مندان در مأموریت‌های اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یک ضرورت است و لذا باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که همه اقشار مختلف جامعه در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه سهیم باشند.

 

وی افزود: نیاز است برای یادمان‌های دفاع مقدس و شهدا یک کار ویژه فرهنگی تعریف شود و به طور ویژه عملکردها بررسی شود و به هیچ عنوان نباید اجازه داد یادمان‌های شهدا در غربت و مظلومیت باشند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور اظهار کرد: یادمان شهدا پیام و فرهنگ شهدا و دفاع مقدس را به نسل جدید منتقل می‌کند  و لذا باید با یک برنامه صحیح یادمان‌ها تبدیل به پاتوق جوانان و نوجوانان شوند.

سهرابی تأکید کرد: تبیین نقش اقشار مختلف مردم در دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان یک ضرورت مهم است که خوشبختانه استان مرکزی در این راستا فعالیت‌های خوبی انجام داده که باید مستمر باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر پیام و فرهنگ دفاع مقدس به خوبی به نسل جوان و نوجوان جامعه منتقل شود علاوه بر ایجاد بازدارندگی، امنیت و آرامش کشور را تقویت خواهد کرد و لذا کلیه اقدامات فرهنگی در حوزه دفاع مقدس ابتدا باید میزان اثرگذاری آن مشخص شود.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور گفت: خوشبختانه به برکت برگزاری کنگره شهدای استان مرکزی و وحدت همه‌جانبه اتفاقات خوبی در حوزه دفاع مقدس انجام شده که باید مستمر باشد.

سهرابی ادامه داد: شهرستان‌ها ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند که نباید مورد غفلت واقع شوند و همه ظرفیت‌ها برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت باید پای کار بیاید.

وی اضافه کرد: اقدامات ویژه‌ای که استان مرکزی در حوزه کنگره شهدای استان انجام‌ شده بسیار امیدبخش و امیدبخش بود و این‌گونه اقدامات به عنوان یک الگوی برتر می‌تواند مورد استفاده برای سایر استان‌های دیگر قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی نیز در آیین دیدار گفت: مهمترین مأموریت مجموعه‌های فرهنگی جلوگیری از تحریف فرهنگ دفاع مقدس و انتقال فرهنگ نجات‌بخش دفاع مقدس به نسل جوان است که خوشبختانه استان مرکزی در طی شش سال گذشته اقدامات بسیار چشمگیری در این راستا انجام داده است.

 

غلامرضا کریمی اظهار کرد: برگزاری کنگره شهدای استان مرکزی که موجب تشکیل زیرساخت‌های مهمی در حوزه فعالیت در دفاع مقدس شد مسیر را برای هرگونه اقدام پژوهشی و فرهنگی در استان به خوبی باز کرد که تجربه موفق کنگره شهدای استان مرکزی موجب موفقیت در بسیاری از مأموریت‌های دیگر از جمله ستاد چهل سالگی دفاع مقدس شد.

وی افزود: امروز اولویت‌های زیادی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان با قوت دنبال می‌شود که تهیه دانشنامه استانی دفاع مقدس، ستاد گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت، تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس و امورات فرهنگی در راستای ترویج این فرهنگ از جمله آنها است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی ادامه داد: در راستای تهیه دانشنامه استانی دفاع مقدس بیش از ۶۵۷ مدخل و ۱۲۴ مقاله تهیه شده که نقش شهرستانی و اقشاری استان مرکزی هم‌اکنون با جدیت در حال بررسی و تدوین است و امیدواریم در راستای تهیه یک دایره المعارف محکم، قوی و مستند که مورد تأکید مقام معظم رهبری است بتوانیم موفق عمل کنیم.

کریمی بیان داشت: تهیه ۲۳ جلدی فرهنگ‌نامه شهدای استان مرکزی امروز زیرساخت فعالیت در حوزه شهدا را به خوبی فراهم کرده و در سال جاری برنامه‌ریزی‌ها برای تهیه و چاپ ۶۰ عنوان کتاب با محتوای دفاع مقدس انجام شده که ادارات و سازمان‌های استان در این راستا مشارکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در راستای بازدید اقشار مختلف مردم از مرکزی فرهنگی دفاع مقدس چند برنامه مهم در دستور کار قرار گرفته که اقشار مختلف مردم بتوانند از این مرکز بازدید داشته باشند که یکی از محورها برگزاری برنامه‌های فرهنگی است که در سال جاری بیش از ۲۰ هزار نفر در قالب برنامه‌ها از این مرکز بازدید کردند و بیش از ۶ هزار نفر از دانشجویان در قالب طرح شهید مجید ایزدپناه از موزه بازدید داشتند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی یادآور شد: در سال جاری استان مرکزی میزبان ۳ جشنواره کشوری است که کلیه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری پرشور این ۳ جشنواره انجام‌شده است و خوشبختانه مرکزی در حوزه جشنواره‌ها رتبه بسیار خوبی در سال‌های گذشته کسب کرده که باید ادامه‌دار باشد.

کریمی گفت: بیش از ۱ میلیون سند رسمی در حوزه دفاع مقدس از نقش استان مرکزی در هشت سال جنگ تحمیلی است، به برکت کنگره شهدای استان جمع‌آوری شده که علاوه بر اینکه رزمندگان و خانواده معظم شهدا می‌توانند از این اسناد استفاده کنند کلیه پژوهشگران و فعالین دفاع مقدس می‌توانند از این اسناد بهره‌برداری کنند.

وی بیان کرد: به برکت کنگره شهدای استان مرکزی اردوهای هفت‌اقلیم برای دانشجویان راه‌اندازی شد که ۲ واحد درسی برای دانشجویان در نظر گرفته شد و بعد از مدتی وقفه به دلیل کرونا دوباره از سرگیری شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول